Tråden om #61 Juuso Ikonen

Håller med er alla. En obegriplig värvning från första början.
Jag vet från 100% säker källa med god insyn i Brynäs att Brynäs tidigare hört sig för till HV gällande Ikonen. Vet dock inte hur det förslaget Hult fått ser ut. Men Brynäs har åtminstone vart intresserade.

Fem senaste. Tre segrar med Ikonen på bänken. Två förluster med honom på isen.

Säger inte att det är hans fel när HV förlorar. Men visst känns det onekligen som att HV klarar sig rätt bra utan Ikonen.

Brukar som ni vet sällan hålla med när det “drevas” mot en spelare, men i fallet Ikonen så håller jag med om att han borde släppas. Det vore bäst för båda parter. inte bara att Ikonen inte bidrar med nåt, det är också väldigt tyydligt att han inte trivs.

Det är uppenbart att det inte räcker med att titta på elitserieprospects för att hitta saker som passar in, vilket är tydligt i Lex Leskinen. Någon gjorde inte sitt jobb fullt ut, även om det naturligtvis alltid finns en del risk, oavsett kvaliteten på bakgrundsarbetet.

Varje gång jag ser Malte Strömwalls framfart så minns jag detta forums kakafoni av klagosånger över hur jävla värdelös vår rekryteringsapparat är/var. Kanske var/är den så in i helevete bra som förutsåg denna utveckling?

Nåväl, självklart ligger sanningen någonstans däremellan och sedan får man lägga på en ansenligt osäkerhetsfaktor som man inte fullt kan styra över.

Nu är det väl dock klart att denna osäkrehetsfaktor inte kommer kunna kompenseras för i fallet Ikonen och jag håller med föregående talare (plural).

Jag är ganska säker på att man håller Ikonen tills man hittar något annat. Det finns väldigt lite just nu på marknaden som brukar öppna upp sig lite i januari. Så varför förstöra truppbredd?

Onödigt att släppa Ikonen innan man har klart med en ersättare, det finns ju ändå en chans att det vänder. Ikonen är ju i grund och botten en väldigt kompetent hockeyspelare.

Dock tycker jag som de flesta att han är en felrekrytering som andades viss desperation. Då han inte alls passar in i HVs sätt att spela hockey. Lundh kräver att alla spelare tar defensivt ansvar. Ikonen är ju tyvärr helt värdelös defensivt.

Och offensivt.

…[size=50]och mittemellan[/size]

Ikonen presterar just nu i nivå med tiden i DIF och lite bättre än i Hershey. Än en gång så har HV värvat en spelare och fått exakt det man vill ha. Någon som vet om han sitter på ett rejält kontrakt som ingen vill ta över eller är man helt enkelt nöjd med det han bidragit med?

Enda hoppet jag har nu är att han är en slutspelsspelare. Aldrig sett det bra i han men jag tänker inte ta ifrån han att jag tyckte han var en av de jobbigare spelarna Brynäs hade i finalserien 2017.

Tycker Ikonen sett piggare ut (iaf har han fått mer utdelning för sitt slit) under de senaste matcherna.

Tycker Ikonen visar bra attityd numera.
Förtjänar inte alls den kritik som många ger honom. Är kanske den som åker mest skridskor av alla. Skulle väl vara Sundh som slår honom.
Forecheckar bra och lossnar det så kan vi ha en riktig joker framöver.

Nu skapar han ju lägen likt gårdagens friläge, känns som du själv sa. Vi ha nog viss joker som kan bidra med härliga poäng under våren nu.

Juuso har stått för en riktigt bra uppryckning den sista tiden. Viktigt både inför slutspelet men också för nästa säsong, då tror jag han gör 30+ poäng

Tack och lycka till. Hoppas det löser sig bättre i nästa klubb. Ett sundhetstecken att man bryter detta kontrakt som aldrig borde skrivits.

Helt rätt att bryta tyckte han tillförde precis inget till Hv71. Tro han ska satsa på en sämre liga där han kan få en större roll.Trodde han skulle vara betydligt bättre…

Fantastiska nyheter. En värvning som fick många att höja på ögonbrynen, särskilt med tanke på vem han skulle ersätta (Tedenby), samt hans otroligt svaga facit från tidigare klubbar. Kickad från Djurgården, petad i Brynäs, medioker i AHL.

Med facit i hand en riktig flopp då han presterade till och med sämre än förväntat.

Gissar att Sandin kommer komma in, och på det en toppcenter. Oavsett vad. Ikonen hade i år inte fått den roll han värvades för, och det med eller utan Sandin i truppen.

Som nämns ovan. Ett sundhetstecken att man bryter.

Ett riktigt bra beslut!

En värvning som aldrig borde ha hänt. Fattade aldrig denna värvning.

Kan vara täcken på Sandin kommer in på lån?

Tråkigt att Ikonen inte fick det att lossna i Hv71.
Men som många sagt så håller han nog inte SHL nivå trots den farten.
En värvning som egentligen borde skett. Men det visar samtidigt att vi jobbar mycket med chansvärvningar.

Lycka till i nästa klubb!

Ny klubb för Ikonen blir HPK i finska ligan.Kontraktet är på ett år. Lycka till i finland Juuso.

Av nyfikenhet och rent ekonomiskt intresse: kan någon berätta på vilket sätt den här typen av ”sparkningar” drabbar klubben som bryter kontraktet ekonomiskt? Jag kan se typ tre olika scenarion med alternativa vinklar men de bygger egentligen på ren spekulation. Kan man på något sätt säga att endera sätt är mer vanligt än det andra? All info uppskattas!

  1. att sparkande klubb betalar en klumpsumma för resterande kontraktsperiod och därmed köper ut spelaren. Oerhört kostsamt för klubben medan spelaren vid nyfunnen klubb inom kort varsel faktiskt får vad som kan liknas vid dubbel lön under den parallella kontraktstiden.

  2. Man gör någon överenskommelse i form av att man låter spelaren (i detta fall Ikonen) få lön tills att han hittat en ny klubb. Möjligen också att man skjuter till en klumpsumma för besväret som klubb. Kan gynna båda parterna i mina ögon.

  3. Spelaren köper ut sig från klubben för att hitta nytt. Ej troligt i Ikonens fall då man säkerligen var missnöjda med hans prestationer, men annars.