Tråden om #64 Eric Martinsson

Det är väl så att han har lite uppförsbacke så här direkt efter signering… med tanke på hur det lät efter uttåget… men, i all ärlighet, Eric var en av få som inte vek ned sig på isen under den säsongen. Undra om det inte fanns en del bitterhet gentemot andra i det laget som gjorde att de orden slank ur… tillsammans med det faktum att hans flytt redan var klar…

Fint! Martinsson är en kanonvärvning! Inte håll käften men nästan. Gött!

Han bad samtidigt ursäkt för det där. Han menade väl mer att han visste att han skulle lämna klubben.

[i]"– Det är känsligt så klart, det är en riktigt svår sits man har varit med och satt klubben i. Det är en jobbig känsla. Jag har inte gjort klart med någon ny klubb, men har tagit beslutet att fortsätta på annat håll, säger Eric Martinsson, vars HV-kontrakt bröts i samma stund som klubben blev klart för hockeyallsvenskt spel.

Det blir ingen fortsättning i HV71, alltså. Men Eric Martinsson poängterar samtidigt att han känner mycket för klubben.

– Direkt efter matchen (den femte kvalmatchen) gjorde jag en intervju där det måste ha blivit ett missförstånd mellan mig och reportern och jag förstår att det stack i ögonen på fansen att läsa det som stod så tätt inpå matchen. Jag vill vara tydlig med att säga att jag har gett allt för klubben och att HV ligger mig varmt om hjärtat."[/i]

Sa han till JP.

Till SR: “Ett långt mörker - man känner att man svikit folk”.

Så jag tror att det innerst inne inte var illa menat men att det blev fel i den hemska tiden.

Välkommen tillbaka!

Hannes:
Jag är själv inte upprörd över det uttalandet, men det är ändå så att många bara minns fadäsen och inte ursäkten. Jag gillar Eric!

Nä, tänkte mer att det kan vara bra att visa ursäkten även här så alla får se den!

Tre år utan klausuler tycker jag ändå visar tydligt på att han är inställd på att komma hit för att kämpa. Men för att testa det på riktigt tycker jag vi spelar ner oss en säsong igen så att han verkligen för bevisa att han kommer brinna för klubben!

Vad sa han efter matchen?

Jättebra!

Minns inte vad han sa efter matchen, nån som kan delge?

Den här värvningen blir bra.

Carl Ljungquist JP
Eric Martinsson berättar – därför återvänder han till HV71: ”Det har legat och skavt ganska mycket”

12 maj 2022 17:11

Det är en välmeriterad och erfaren back som nu har skrivit på ett treårskontrakt, utan klausuler, med den nyblivna SHL-klubben HV71. Eric Martinsson kommer närmast från den kazakiska KHL-klubben Barys Nur-Sultan, en klubb han kom till efter två SHL-år med HV. Nu är han glad över att återvända till Jönköping och att han åter ska ha Husqvarna Garden som hemmaplan.
– Det känns jäkligt roligt att vara tillbaka här och på något sätt känns det som om jag knappt har hunnit lämna, säger Eric Martinsson när JP/Jnytt-sporten får en pratstund med honom på torsdagseftermiddagen.

Hur kommer det sig att du nu har valt spel i HV71 igen?
– Jag och flickvännen trivdes bra här under de två åren vi var här, fick många tajta vänner och trivdes bra i staden. Men den främsta anledningen är att man känner en stor hunger och revanschlust med tanke på hur det slutade senast jag var här. Det är någonting som har legat och skavt ganska mycket under året i KHL och man har inte kunnat släppa det eller komma över det. Förhoppningen nu är ju att göra en bra säsong tillsammans med laget och kunna bygga upp bra och roliga minnen i stället, säger Eric Martinsson, som var en av spelarna som lämnade HV när klubben rasade ur SHL efter kvalnederlaget mot Brynäs våren 2021.

Men nu när HV, efter ett år i hockeyallsvenskan, åter tillhör svensk herrhockeys högsta serie är han alltså tillbaka.
– Nu har jag spelat ett år i KHL och har fått testa på det. Under året blickade jag mer och mer mot SHL och jag kände ganska tidigt att det skulle vara kul att komma tillbaka till HV och, som sagt, bygga upp en positiv känsla där. Det känns otroligt kul att klubben ville ha mig tillbaka, säger Martinsson, som meddelar att han så gott han har kunnat har följt HV71 under den nyss avslutade säsongen och att det blev nervöst när han följde den rafflande finalen i hockeyallsvenskans slutspel mellan HV71 och Björklöven.
– Ja, man var skapligt nervös där, det kan jag ärligt säga, berättar han.

Senast Eric Martinsson spelade i HV-tröjan öste han in poäng och säsongen 2020/2021 vann han den interna poängligan med 37 grundseriepoäng (5+32) på 51 spelade matcher.

Under året i KHL noterades han ”bara” för elva assistpoäng på 38 grundseriematcher och fem slutspelsmatcher, men berättar att han samtidigt har utvecklat andra delar av sitt spel.
–Ja, jag har väl haft den motsatta rollen om man jämför med vad jag hade i HV. Jag har spelat mycket i boxplay och inte mycket i powerplay, har matchats mot motståndarnas bästa spelare och försökt att stänga ned dem. Jag tycker att jag klarade det på ett bra sätt och det tar jag med mig, att jag har blivit ännu starkare i det defensiva spelet, säger Eric Martinsson.

I början av mars kom Eric Martinsson hem till Sverige efter sejouren i KHL. Han berättar att han har tränat på under de senaste fem-sex veckorna och inom kort går flyttlasset åter till Jönköping. Att det nu blev ett längre kontrakt med HV71 är Martinsson mycket nöjd över.
– Ja, det var någonting jag ville. Jag har flyttat runt en del och varit på turné under de senaste åren och nu kände jag och tjejen att vi vill ha en trygg punkt under de närmaste tre åren. Vi trivdes så pass bra här senast, så det var ingenting att tveka på när HV ville samma sak.

Fakta:
Eric Martinsson
Född: 22 oktober 1992.
Position: Back.
Längd/vikt: 186 cm/84 kg.
Moderklubb: Åstorps IK.
Tidigare klubbar: Rögle BK, Helsingborgs HC, Des Moines Buccaneers, Växjö Lakers, Iowa Wild, Genève-Servette HC, HV71, Barys Nur-Sultan.
Största meriter: Två SM-guld med Växjö, 2015 och 2018.

Aktuell: Skrivit treårskontrakt med HV71.

Tror Martinsson brände sig rejält hos bröderna Abbott sist när han valde HV framför Rögle trots att han frikostigt nyttjat klubbens rehabfaciliteter under och efter sitt äventyr i hornblåsarlandet. De kan vara långsinta bröderna Abbott…

hd.se/2022-05-03/rogle-tack … tt-gora-at

Tror dock han blir HV´s bästa back, skadeproblemen verkar över “bara” 29 år och iallafall en 2-3 år kvar på topp skulle jag tro.

Han bör ha mer i sig än han visade sist i HV - han är dock ingen spelare att hålla i handen då det blåser snålt.

Förstår inte de som är besvikna på detta nyförvärv. En otroligt stabil back som var vår bästa back då laget var helt obalanserat.
Att lägga skuld på honom att han lämnade är ju skit. Vem hade inte valt KHL före Allsvenskan med en hel del pengar som skillnad.

Från denna artikel: “Åt mycket hästkött”

Skönt med en kille som har en ordentlig intern moralisk kompass.

:laughing:

Som jag skrev i Nubbens tråd. Hockey behöver inte vara så jävla svårt. Det räcker långt med lite logiskt tänkande.

Som jag skrev inför säsongen. Att Martinsson öste in poäng i seriens sämsta lag 20/21 säger ingenting. Han gjorde det i ett skitlag. Att ta tillbaka samma spelare för att än en gång leda vår backsida är så sjukt ologiskt. Varför upprepa samma misstag som tidigare? Varför vill man bygga en backsida kring en spelare som vi åkte ur med? Vad tror man ska bli annorlunda?

Martinsson skulle naturligtvis aldrig ha värvats, alternativt att Nubben värvat honom som fjärdeback och tagit in tre bättre backar. Men att Martinsson skulle ”leda” HV igen?

Vore sjukt tragikomiskt om Martinsson åkte ur med HV igen efter att ha sajnat ett längre kontrakt, som han bryter så fort laget är klart för allsvenskan.

Det säger väll ännu mer att han gjorde det i ett skitlag. Han hade en grym säsong när nästan alla andra var skit och han säger att känner starkt för HV. Det var väll inget snack om att det var en på pappret bra värvning och samtliga här var nöjda med den vad jag kan se.

Varken vi eller Eric är nog speciellt nöjda med hur det sett ut så här långt dock.

Tycker det säger att Martinsson tjänade mer på att spela i ett skitlag än vad HV tjänade på att ha en 40-poängsback i Martinsson. Med tanke på att laget faktiskt åkte ur.

Logiken. Värvar man spelare från bottenlag så får man ett lag därefter.

Vart har Martinsson tagit vägen? Ju sämre det går ju mer försvinner vår ”ledande” back.

Han är inte ledande, har aldrig varit ledande, o kommer aldrig bli ledande. När vi byggt om backsidan så räknar jag med honom i 3e backpar. Han ska spela exakt så lite som han fick göra igår.