Grejen med Kaski är väl att han framstår som en superstjärna i vår backbesättning. Det säger det mesta om truppen… I Växjö eller Färjestad hade han varit 4:a/5:a med lön därefter. Hade inte haft nåt emot att bygga vidare på Kaski, men då med rätt förutsättningar.
Håller med. Som jag sagt tidigare - vissa spelare får kultstatus endast pga att det saknas alternativ och konkurrens. Kaski är ett bra exempel på detta. Strömberg var ett bra exempel i den truppen som åkte ur SHL.
Dessa spelare hade inte ens tagit en tröja i HV under storhetstiden. Så devalverat är läget.
Malte 4 mål
Victor 15
kaski 2
Peter 11
Ty 14
Marcus 5
Lauri 9
Sampo 8
Ahti 8
Thomas 6
Max 7
Jonathan 7
Joel 5
Philip 3
Inte så oerhört illa om man jämför med tex Persson och hardegård
De gör ju mer än dubbla mål på mindre eller samma antal skott.
Tar ju hellre en offensiv back med 6,5-7 procent i skotteffektivitet än någon med 2,6.
Sålänge han värderar skotten så att det inte blir för mycket kontringar så tycker jag han ska fortsätta som han gör.
Det är inte särskilt avvikande statistik det där, nu jämför jag med NHL då jag inte orkar med SHLs totalt värdelösa hemsida, men jag kan inte se att det där är konstiga siffror. Siffrorna säger heller inget om eventuella returmål på de där skotten (Och framför mål behöver forwards bli bra mycket hungrigare, också).
Dessutom är det en väldigt liten samplesize. Ett hundratal skott, kan snabbt bli annan procent om det trillar dit några puckar nästkommande matcher. Hade varit tillförlitligare siffror om det vore den tiodubbla volymen.
Go Kaski säger jag.
Du har rätt. Svårt att veta. Min känsla är dock att det sällan blir något av Kaskis alla skott.
Men om det nu skulle bli något, exempelvis en retur eller så som någon plockar upp eller gör mål på, så kan man ju tycka att det även skulle spegla sig i Kaskis poäng.
Nu syns ju inte allt i poängsnittet men Persson och Hardegård har ett poängsnitt på 0,69, respektive 0,64. Kaski ligger på 0,38.
Säger no-go på Kaski. Bort från PP1. Ge honom en ordentlig tillsägelse att han ska sluta skjuta i tid och otid. Så kanske vi förhoppningsvis kan få ut mer av andra spelare i laget som uppenbarligen har en bättre näsa för mål och poäng.
Tror vi måste ha tålamod med Kaski. Förra säsongen hade han ju skapliga siffror, hans snitt hade ju renderat i 26 poäng på 52 matcher om han spelat hela den säsongen. Innan det har Kaski varit produktiv i sin karriär i både finska ligan och Ryssland.
I år lite sämre förvisso, men återigen inte mycket sample size ännu. Sen tycker jag inte det är helt hundra med hans värderingar alltid, även om det väl känns som han blivt bättre på det de senaste matcherna jag sett.
Däremot har vi ju ett halvdussin forwards som behöver öka rejält, och det är för mig ett större problem. Men det är ju en annan diskussion givetvis.
Förra året levde vi mycket på Andrae och LaLeggia framåt. Ingen av dem har ersatts enligt min mening. Kanske Andrae med Nardella om man ser till poängen.
Annars. I ett läge där situationen är snudd på identisk med fjolåret, dvs ett fåtal producerande spelare på forwardssidan, är det av yttersta vikt att den back som spelar över 21 minuter per match och som vi bygger hela vårt första PP kring producerar.
Kaski måste upp i nivå. Och det rejält. Och då snackar vi helst Hardegård/Persson-nivåer. Alternativet är att testa andra spelare som Nardella/Strålman, eller, vilket jag hoppas, ta in något bättre på Kaskis position.
Precis, de kompletterade varandra jättebra i PP men LaLeggias spelsinne och skicklighet med pucken var svåröverträffad tror jag
Blir ju ändå lite skillnad om man skjuter slagskott hela tiden mot en blandning av slagskott och dragskott. Slagskott tror jag är bra att använda sig av om man har ett relativt öppet läge, men ska det bli styrningar/stök framför mål behöver man nog ta mer dragskott.
Mest fascinerad av hur sällan han träffar mål. Statistik på det?
Faktiskt näst bäst i serien sett till skottprocent
Ja, de har ju lyft honom endel experterna i tv-rutan just att han tydligen är väldigt bra på att få igenom skotten. Vi borde kunna nyttja det i resulterade mål bättre bara
Hade våra fw varit lite hungrigare på returer så hade Kaski haft mer poäng. Han är ju som sagt bra på att få igenom skotten.
Sen kan man naturligtvis önska att fler utav skotten går rakt i mål. Där finns lite mer att önska.
Han skjuter så fort han får pucken helt enkelt. Spelar ingen roll om det är täck, eller om det är fri sikt för målvakten, eller om han står vid mittcirkeln. Kan han börja åka sig till lite bättre skottlägen och börja positionera sig bättre så kommer han sätta fler puckar
Kan bli bättre på att värdera lägena helt klart. Men att ha en back som nästan alltid får den på mål och som nästan aldrig skjuter i täck är värdefullt hur man än vänder på det. Känns inte som att han skott leder till turnovers heller direkt. Bara dålig utdelning som känns mer slump och att vi inte är heta nog framför mål.
Nu blev det ju en i kassen idag så får hoppas det lossnar lite.
Ja det som behövs är att nån styr Kaskis skott. Vem har bäst bollsinne i laget? In på mål med dig!
På träning är de väl mest Lenc och tikka som står efter och övar på de när backarna slänger in puckar.
Kaski levererar plötsligt. Frågar mig vad som har hänt.
Kollar man de sex senaste matcherna har han spelat knappt 18 minuter per match.
De sex matcherna dessförinnan spelade han absolut mest i laget och låg på över 21 minuter.
Dessutom. Nu har Lindbom och Co valt att matcha Strålman och Nardella i första backpar.
Tror det gjort Kaski gott. Någon ledande toppback är han inte. Däremot bra som tredjeback.
Här får väl tränarstaben beröm för att de tänkt om och rätt.