Tråden om #73 Sebastian Wännström

För det första. Jag gillar Wännström. En fantastisk spelare i sina bästa stunder.

Men. Att killen väljer att frivilligt dra på sig Leksa… Kan inte skriva ut. Men ni vet. Den där tröjan. Det säger ändå en hel del.

Som Diabolics skrev i ett tidigare inlägg, det luktar blöt hund när det gäller hanterandet av Wänna i HV.
Men att han nu väljer Leksand tycker jag ändå säger lite om spelaren Wänna. Det är hans tredje raka bottenlag (om man räknar HV som ett sådant). Inte så mycket vinnarskalle där inte.

Kan köpa om han gått till Brynäs som för det första är “hans” klubb", och för det andra ändå har ambitioner på topp 6. Men Leksand?!

Han kommer säkert göra poäng. För Wänna tror jag dock att det på sikt är ett nedköp.

Med det sagt. Lycka till Wänna, du förtjänade verkligen bättre i HV!

Tror du inte att det är att han är ute efter maximal istid då? Efter rätt lång tid i frysboxen så kanske han väljer det ställe som ger honom det? Det är nog nästan garanterat att han får det i LIF och då kan han visa upp sig så att han har en större chans att få ett kontrakt med en bättre klubb efter det.

Enligt källor var Brynäs inte jätteintresserade. Leksand kan nog visa sig vara ett smart val, är man en riktig vinnarskalle så vill man maximera sin istid för att få vara så avgörande som möjligt. Den tiden hade han inte fått just nu i några lag på den övre halvan. Nu får han möjligheterna att vara en spelare i deras topplajns och producera. Finland hade nog kunnat vara ett bra alternativ också. Men han gör rätt i att gå till ett lag där han får chansen att vara stjärnan från början.

En vinnarskalle för mig är någon som vill vinna till vilket pris som helst. Även om det kostar personen istid.

Hans tre senaste klubbar (Rögle, HV och Leksand) är eller har varit lag som hamnat på den undre halvan.

Ergo. Han har aldrig haft chans att vinna guld.

Finns många exempel på spelare som hellre väljer en framträdande roll i ett sämre lag än en mindre roll i ett bra lag. De har också inga SM-guld.

Men som sagt. Jag önskar honom all lycka.

Att vinnarskallar bara går till lag på övre halvan köper jag inte. De flesta spelare på denna nivå är vinnarskallar… Sen har Wännström vunnit SM-guld med Brynäs 2012, vilket du verkar ha missat…

Han valde ju dessutom att gå till HV när de var regerande mästare och hade slutat 2a i serien.

Många spelare har valt istid för att sedan gå till NHL/KHL eller komma att bli tonbärande spelare i lag som sedan vinner flera gånger, Wänna hade nog inte haft lika stora chanser att gå till HV om han inte hade spelat i rögle innan. För de flesta spelarna i SHL är smguld inte den största drömmen heller. Det är att få spela i NHL och lyfta Stanley cup, eller kanske till och med att få spela i KHL och mäta sig i världens näst bästa liga. Då prioriterar man på ett annat sätt.

Jag håller inte med om att man per se är mindre vinnarskalle för att man väljer ett sämre lag på grund av t.ex. speltid. Men en spelare som passar din definition av vinnarskalle ganska bra lär ju vara Patrick Sharp som nog hade kunnat få en större roll i ett annat lag tidigare.