Tråden om #74 Sean Day


Sean Day förstärker backsidan i HV71 | HV71
EP-länk: Sean Day - Stats, Contract, Salary & More (eliteprospects.com)

Detta kan bli spännande. Särskilt mycket ser jag fram emot alla ordvitsar och pappaskämt som involverar hans efternamn.

HV71 har gjort klart med ett nyförvärv på backsidan. Det är den 26-årige Sean Day som ansluter till klubben. ” Han är oerhört skridskostark och säker med pucken och kommer att vara en stor tillgång för oss både offensivt och defensivt”, säger Chris Abbott.

Sean Day kommer närmast från Syracuse Crunch i AHL där han tillbringat de fyra senaste säsongerna. Förra säsongen stod han för 23 poäng (5+18) på 54 matcher.

– I Sean får vi en back som håller hög klass över hela isen. Han är oerhört skridskostark och säker med pucken och kommer att vara en stor tillgång för oss både offensivt och defensivt. Sean är i en ålder där han fortfarande utvecklas som hockeyspelare och kommer hit med en attityd om att både göra laget och sig själv bättre varje dag, säger Chris Abbott, GM i HV71.

Under sina år i Syracuse Crunch har Sean Day kamperat ihop med HV71:s målvakt Hugo Alnefelt. Spelarna blev bra vänner under åren och nu väntar en återförening för de forna lagkamraterna – denna gången i HV71.

– Jag ser verkligen fram emot att komma till Jönköping och HV71. På isen ser jag min skridskoåkning och klubbteknik som mina styrkor och hoppas jag kan få nytta av det på den stora rinken. Dessutom hoppas jag kunna bidra med en vinnarmentalitet och vet att jag kommer till ett lag som är redo att vinna, säger Sean Day.

Kontraktet med Sean Day gäller i två säsonger.

FAKTA / DAY
Född: 980109
Position: Back
Skjuter: Vänster
Längd/vikt: 191 cm / 99kg

Tidigare klubbar: Hartford Wolfpack, Maine Mariners, Tampa Bay Lightning, Syracuse Crunch.

Välkommen till världens finaste förening, Sean!

7 gillningar

Oväntat. Hoppas på succé. Hoppas han har bra skridskoåkning då de ofta är de som fäller nordamerikanska spelare

100 pannor och benämns på EP som “speedster” det här blir spännande! :white_heart: :yellow_heart: :blue_heart:

4 gillningar

Ska nog va försiktig med att dra växlar av vad som står på EP då de är från 2015 och killen va 17 år gammal. Lyssnade däremot på hockeylabbet nu där de diskuterade honom. Bra underliggande siffror och ansvarstagande spelare. Låg högt i poängligan gällande 5v5 säsongen som va. Bra.

1 gillning

En favorit från labbet , beskriver statisken här.

17 gillningar

Och på detta ett två-årskontrakt. Här vet Abbott precis vem han värvar. Detta kommer bli BRA!

3 gillningar

Wow vilken bomb! Fd. talang som har en unik kombo av storlek och snabbhet.

Storlek kommer alltid med en förväntan om fysiskt, tufft, spel i NHL vilket kan vara otacksamt för spelare som fokuserar mer på spelet med puck. Ingen aning om varför Day inte slagit igenom men kan tänka mig att han hamnat i “fel fack.”

Det lilla jag sett av honom borde passa i SHL.
Kan nog bli en förstaback med tiden.

Edit: Rotade lite och Sean har rent mjöl i påsen men har varit med om en del med en bror som hamnat snett. Kan tänka mig att Sverige blir en nystart. Inte lätt att vara superhypad i tidiga tonåren heller.

Han verkar genomgående ha varit bästa back i sitt AHL-lag. Hoppas han kommer känna sig välkommen i trygga Jönköping. En spelare som kan läka och utvecklas tillsammans med HV.

4 gillningar

Sammanfattning från JP-artikel:

Abbott menar att osäkerheten kring Seppälä gjort att man nu slagit till på Day, som CA tror kommer göra sig bra på stor is. Day har som målsättning att jobba sig tillbaka till NHL. Jobbar på att få hit honom så snart som möjligt, förhoppningsvis innan premiären.

5 gillningar

Spännande back som, av att läsa både här och på andra sociala medier, verkar vara en väldigt allround och stabil back. Precis vad vi behöver.

Läste någonstans att han som ung spelade i OHL som underårig vilket inte hör till vanligheterna. Andra spelare som fått göra detsamma är exempelvis en viss Connor McDavid, Jason Spezza och John Tavares.

Abbott brukar vara ganska pricksäker vad gäller dessa typer av värvningar. Att sen Hugo spelat med han ger en extra trygghet att det här kommer att slå väl ut. Bonus att han är väldigt lik James McAvoy i ansiktet. Lovar gott.

2 gillningar

Välkommen sean banan :muscle:

4 gillningar

Förslag: återgå till namnet Blue Bulls och gör en variant med Belgian Blue!

5 gillningar

Lyssna från typ 1:10:00 för att lyssna på vad Hockeylabbet har att säga om Sean. Det här blir BRA sa jag.

15 gillningar

Helt klart värd att kolla på om ni har 20 minuter över.

6 gillningar

Lite sämre variant av Victor Hedman?

Det här är en spelare som kämpat för en plats i AHL. Litar på Abbot men är orolig om han ska klarar av spelet i egen zon på stor is. Samtidigt kanske det är just stor is som Day är skapt för vi får se.

Väldigt ojämna stats med 40 poäng följt av 14 poäng säsongen efter. Vad hände där liksom?

1 gillning

Han har varit en av lagets bästa spelare. Syracuse hade tre väldigt offensiva backar säsongen då hans poängproduktion dippade. Om du rotar fram någon sida med detaljerad statistik gissar jag att du kan se PP tid, hans borde rimligen ha varit väldigt låg.

2 gillningar

Släggan??

Frågade min OHL-tokiga, kanadensiska kompis om Day. Han visste inte vem det var vilket förvånade mig. Såg dokumentären och de pratar om dålig attityd. Så kan det säkert ha varit men kanadensarna verkar generellt sett snabba med att tillskriva dålig attityd till unga spelare som inte har ennspikrak utvecklingskurva, lex Alexandre Daigle som mest verkar vara en skön och sympatisk person.

2 gillningar

Släggan = Joey LaLeggia

Jag menade att varför tog man inte in Släggan för istället?