Tråden om #74 Sean Day

Som jag ser det så finns det två sätt Sean kan reagera på. Antingen så blir han sur och förbannad på sig själv, för att han slarvar och underpresterar, knyter näven i fickan, jobbar hårdare och ger sig fan på att komma igen. Då är det okej att vara lite tjurig. Men tyvärr så känns det som att Sean agerar på det andra sättet. Sättet där man viker ner sig och någonstans ger upp. Samtidigt hur kan man ge upp något man aldrig riktigt försökte eller påbörjade från allra första början?

Sean’s hockeykarriär började på topp och har sedan sakta men säkert tagit kliv efter kliv neråt. Att bestämma sig för att “ge upp” och vända från Nordamerika till Europa tror jag Sean ser som ett större nederlag än vad vi tror. Han är knäckt helt enkelt. Det syns på isen och jag tror inte att en flickvän vid hans sida kan förändra det.

Om vi så tydligt kan se att Sean inte riktigt är där mentalt och på isen, av det lilla vi kan se, så bör Stillman, Blomman och övriga ha full koll på detta. Förhoppningsvis så kan man jobba med Sean och få hans eld att tändas igen. Jag tror inte man gör det genom att bänka han (ger nog motsatt effekt) utan det handlar nog om att pusha, involvera och ge han förtroende. Problemet är att han just nu gör mer skada än nytta på isen och det kommer till en gräns där det helt enkelt är nog. Vi börjar närma oss just den gränsen. Vakna Sean.

5 gillningar

Han känner säkerligen skam och är nere på botten. Inte lätt när kurvan pekar rätt åt helvete i nästan tio år. Här är en intervju från före draften när hans mamma är svårt sjuk och brorsan fängslad:
https://www.sportsnet.ca/hockey/juniors/ohl-steelheads-exceptional-player-sean-day-opens-up-about-life-off-the-ice/?sn-amp

Hoppas HV har en plan för att ta hand om Sean. Ingen “kravställan” i världen hjälper när man är i skiten och kanske rentav deprimerad i sin bubbla.

3 gillningar

Komma till ett mörkt kallt land i oktober där man inte känner en kotte hjälper nog inte heller. Hoppas de kan få honom på rätt köl. Annars är det nog som ni säger, att hemgång som är bäst för båda parter.

2 gillningar

Någonstans när man hör att en klassback är påväg in till HV71, samtidigt som Nyberg får lira lite minuter här och där, så kan man inte annat än att fundera att det kanske är Sean som avslutar sin korta sejour i HV71. Kan ju vara Kaski’s skada också men jag har en känsla av att Sean har ett annat klubbmärke på bröstet redan efter uppehållet.

7 gillningar

Han är ju med långt upp i anfallen att han glömmer bort sin backplats så kanske ska testa honom som forward istället.

Det finns en anledning till att han inte tog klivet? Vilken anledning det var kan jag bara spekulera om.
Tänk om det var så enkelt som att han hade ett jävla försprång? Kroppsmässigt? Mentalt? I sina unga år? Gentemot alla andra i sin årskull?
Men att hans försprång har minskat avsevärt?
Att det inte räcker med att vara grym på att åka skridskor? Att ta rätt beslut väger tyngre!
Jag fattar att han hänger läpp. Men varför försöker han inte bättre sig och anpassa sitt spel?
Nu går jag ut på djupt vatten. Är han bättre dom andra? Och vill spela annan hockey? Kan han tänka så?
En riktig uppryckning från hans sida måste ske eller så får han ta sitt pack och dra. Jag vill såklart att alla ska må bra, men… Detta är inget dagis! Han måste dra sitt strå till stacken. Det gäller alla. Bort med honom.
Jag vill se mer Seppälä!! Kung!
AB snackar om kravställan etc. Det här ger helt fel signaler till resterande trupp.
Ab skulle väl inte vara rädd å ställa folk åt sidan när dom underspresterar?
Hur fan bänkar man AP i ett viktigt skede av en match men fortsätter med Day? Dag in och dag ut?
Jag säger inte att det var fel att bänka AP i den matchen. Utan mer att hitta lite ‘jävla’ perspektiv.

Låt honom sitta på läktaren i morgon och få honom att tänka till lite. Nyberg går före enligt mig och är LaLeggia samt även Kaski på väg in så ligger han inte bra till. Blomman måste också förstå att det handlar inte om att han inte är inkörd utan att hans defensiv är för dålig i SHL helt enkelt.

2 gillningar

Nu är jag i fel tråd men för att fortsätta på ditt inlägg så tycker jag också att Nyberg gör ett stabilt jobb när han är med på isen. Borde gå före Day på lördag.

10 gillningar

Kan inte annat än att instämma.

Kollade Abbotts uttalande i pressmeddelandet när Sean presenterades som nyförvärv:

“– I Sean får vi en back som håller hög klass över hela isen. Han är oerhört skridskostark och säker med pucken och kommer att vara en stor tillgång för oss både offensivt och defensivt.”

Man trodde alltså på allvar att han skulle vara en stor tillgång defensivt? Väldigt bristfällig scouting i så fall.

Jag tycker att man siktar och skjuter alldeles för lätt. Om man väljer att se det med andra ögon, sätta saker och ting i ett större perspektiv. Abbot kanske visste precis vad han gav sig in på när han värvade Day. Day kanske funkade i tidigare miljöer, på hemmaplan. Det här är en omställning både arbetsmässigt och privat. Ja det funkar inte och något behöver göras.

Ja det är klart att det är sorgligt som fan om han är inne i nån form av depression. Men jag kan inte annat än att tycka att han som proffesionell spelare eller “vanlig civil person” borde vetat att kulturer skiljer sig åt mellan länder, är ju ganska vanligt. Och då är ju Sverige ett ganska lätt land att anpassa sig i skulle jag tro, jämfört med t.ex Ryssland o dylikt. Och att man kommer sakna sin respektive är ju liksom inget konstigt eller nåt som borde komma som en överraskning, det borde han ju liksom också fattat när han kritade på, att första tiden kanske skulle bli litta ensamt. Och då gäller det ju att kunna lägga fokuset på det man har betalt för, och så löser det andra sig när hon kommer över. Vi vet ju alla här inne att om han lämnar så kommer han komma tillbaka till nån annan svensk klubb för att bevisa sin duglighet. Och då blir det en ny Noah Welch, hos oss är man medioker, och i nästa klubb blir man MVP i slutspelet :sweat_smile:

Sverige är inte ett lätt land att komma till. Troligen bland de värsta som finns, socialt. Så att Day har det jobbigt kan man förstå, men föreningen borde kunna kompensera och styra upp detta.

3 gillningar

Ja det kanske är så… Tittar man på första intervjun med honom så verkar han ju vara så medveten om allt som kommer vara annorlunda, men säger själv att han välkomnar det med öppna armar… Han har ju kännt Alnefeldt i 3års tid, så den måste ju kunna kommunicera med varandra tänker jag…Nåt lurt är det ju, hoppas han mår bättre snart och visar oss alla att han är så bra som man hade hoppats på.

Men här känns det ju i så fall som Hv har ett extremt stort ansvar som arbetsgivare. Se till att han får
Professionell hjälp med det mentala. Nu kanske de redan inlett en sådan process som vi inte vet om, men just mental coach är och kommer bara bli mer och mer viktigt. Många som lider extremt i det tysta i dagens högpresterande och kravfyllda samhälle. Inte alla som klarar av det. Vissa är skörare / mer känsliga än andra och de behöver hjälp på daglig basis.

3 gillningar

Absolut, jag menar inte att såga Sean rakt igenom. Han verkar ha fina offensiva förmågor, men tyckte att det märktes ganska tidigt att han är en säkerhetsrisk defensivt så därför tyckte jag att Abbotts uttalande var lite märkligt.

Tror och hoppas fortfarande att det går att hitta en roll som passar Sean, men tveksam till om han ska spela drygt 20 minuter per match och matchas alltför mycket i 5 vs 5 mot motståndarnas offensiva spets.

Han har varit en bra tvåvägsback. Men också en spelare där det alltid synts om han inte mår bra på isen och som då tycks ointresserad och passiv i situationer.

HV borde känna till bakgrunden och kunna stötta.

Sean skulle säkert må bra av att koppla bort matcherna en vecka eller två och komma igång med annat i livet. Forumet får dra igång matlag och vandringar längst Bauer-leden. Viktiga är att han inte sitter hemma och deppar nu. Särskilt med höstmörkets ankomst. Ni Jönköpingsbor får ta lite ansvar :grin:

2 gillningar

Men herregud. Han sa att han saknar sin flickvän. Och folk här börjar prata om depression och kuratorer och allt möjligt. Görs det inte lite en höna av en fjäder nu?

2 gillningar

Jag tror folk pratar om avsaknaden av känslor i spelet hos Day, samt känslospelet under och efter match. Detta tillsammans med hans eget uttalande om att det är lite jobbigt, gör ju att man ser något som behöver åtminstone redas ut.

Hade jag varit chef/arbetsgivare så hade detta varit nog med skäl för att agera. Inget konstigt.

5 gillningar

Jag tror det inte e så lätt man som kan tro, Sverige. Det kan man själv känna när man hamnar i olika sammanhang här. Det är fanimej inte alltid superlätt att komma in i gemenskaper.

1 gillning