Tråden om #74 Sean Day

Okej förstår din poäng i det hela. Frågan är relevant. Första steget är att fånga upp människan Sean, om vi ponerar att saker och ting inte står rätt till. Därefter hitta en passande roll för honom.

Håller med. Finns ju ett ansvar gentemot anställda att se vad man kan göra.

Man ska inte underskatta hemlängtan. Detta är antagligen första gången på riktigt han inte haft familj eller flickvän “nära”. Det plus att han kommer till ett helt nytt land, förstår inte språket, känner bara en person med mera. Om han känner sig ensam och deppig så är det fullt förståeligt och något jag hoppas ledningen fångar upp.

1 gillning

Tänker att man får se det på samma sätt som skadehistorik. Om han fått en hjärnskakning eller slagit upp en gammal axelskada hade folk automatiskt varit förstående.

Nu är inte detta samma läge som Kyle Beach men med det man vet idag hade man varit förstående.

1 gillning

Sean Day är en gåta. Man ser att han har kvaliteer att vara en av seriens bästa backar och ändå blir de bara fel och ser vilsen ut i egen zon

1 gillning

En tanke och några ord riktade även mot mig själv.

Vi har ju även AP20 som ofta anklagats för att verka ointresserad, hänga när det går emot, inte visa något geist, inte skicka rätt signaler till resten av laget eller oss åskådare. Det kommer upp titt som tätt när vi förlorar och AP20 inte levererar, men sällan när han levererar.

Det kan vara lätt att dra stora växlar på uppträdandet när spelet inte stämmer. Det kan vara så att Day har en väldigt avspänd, lugn och introvert personlighet. Det behöver inte mycket mer än så. Det är kanske han som kan spela sitt spel (…och då och då göra sina misstag) oavsett vilken match, vilken situation och oavsett vad det står på tavlan.

4 gillningar

Så kan det naturligtvis vara. Det är inget fel med att vara lågmäld och inte gapa och skrika för en straffvinst, men samtidigt pratar vi bara hypotetiskt här om anledningar till varför det ser ut som det gör. Då kommer ju kroppsspråk in som en naturlig del. Det gäller Day, det gäller AP och andra. Det som är viktigt att påpeka är att det är OK att vara annorlunda, men innan vi fått det bekräftat så behöver vi (föreningen) säkerställa att allt är väl med individer som kanske inte följer normen.

Dock skall sägas att de flesta påpekar ju hur det ser ut på isen, uppbackat med stats, och detta ser inte bra ut.

Plus ett på den.

Vi har ingen aning när det kommer till det privata. Det som dock förvånar mig lite med Day är att om han nu, enligt Abbott, vill tillbaka till NHL. Ja, då måste han visa upp ett betydligt bättre spel. Det är väl det som gör mig konfunderad kring hans uppträdande på isen. Spelmässigt är han liksom inte alltid där. En sak om han öst in poäng (likt LaLeggia), då kan man vara mer förlåtande för hans brister i defensiven. Men när det inte är så där jättehett framåt och på det iskallt bakåt. Ja, då undrar jag lite om han egentligen på riktigt vill komma tillbaka till NHL. För då krävs det som sagt betydligt mer än det vi sett hittills.

Å andra sidan. Han kanske bara är en Cheechoo och McCabe. En i grunden alldeles för bra spelare för SHL som kommer vinna nån poängliga nästa år i NHL, men som här och nu egentligen inte alls vill vara i Europa…

1 gillning

Jo visst. Men vi kanske ska sluta vara amatörpsykologer är lite min tanke.

Svararu mig?

Jag har fortfarande hopp om Day , man ser ju de individuella kvaliteterna.

Men däremot bör man anpassa speltid, situationer etc och man bör stämma av hans spel efter varje match så han anpassar sig rätt till SHL.

Rätt var det är kanske han blommar ut … hellre det i HV än någon annastans

4 gillningar

Håller bara delvis med. Just nu håller han inte, spelar hellre andra före honom. Hur många uppförsbackar för HV har han skapat? På egen hand? Han lever på sin historia och skridskoåkning.
Ge laget chansen att genomföra matcherna som är tänkt.
Ska han spela så måste han göra sig förtjänt av det. Jag tycker inte han gör det. Blomman skulle inte dalta med spelare? Det var så han sa?
Hade andra backar i laget agerat som han gjort, hade dom fått förtroende?
Och det här med exceptional status, väger inte tungt hos mig. Han var förmodligen tidig i sin utveckling. Sen kom alla ikapp.

Sjunde idag…

Helt rätt.

Day självkritisk och besviken på sig själv i intervjun i JP. Han tror och hoppas att uppehållet kommer göra honom gott, att han ska kunna koppla från lite.

Kan nog vara nyttigt att få lite tid att landa i allt.

16 gillningar

Härligt att se att han inte gnäller över utebliven istid. Får hoppas att han knyter näven i fickan och kommer stärkt ur detta så småningom.

“– Jag är inte arg över att jag startade som sjundeback i dag. Vi försöker vinna matcher och om de inte kan lita på mig ska jag heller inte spela. Jag är gammal nog att förstå det, jag är inget barn länge som sitter och grinar över det. Jag har haft bra snack med alla coacher och jag behöver fokusera på vissa saker i defensiven. Jag satte mig själv i den positionen, så jag kan inte klaga över det, fortsätter HV-backen.”

15 gillningar

Är tacksam över att du vill dela med dig men för forumets skull: du kan inte lägga in långa oredigerade citat från en tidning. Det du kan göra är att summera eller använda ai för att summera.

3 gillningar

Skönt att höra hur han känner, uppehållet kommer väldigt lägligt för alla. Han förstår allvaret och kommer göra allt för att bättra sig. Tänk ändå ang, laleggia och en top center. Dem kommer göra skillnad plus att dem har tid att korrigera spelet.

1 gillning

AI sammanfattning levererad

3 gillningar

Jag vet inte, men jag ser då inte dom kvaliteerna nånstans? Kan vara den sämsta värvningen sen Bryan Mcabe. Hade hellre behållt Daniel Glad än att värva denna killen!

2 gillningar