Tråden om #74 Sean Day

Det var inte så allvarligt menat, men kom att tänka på Ward när store Day drog högerkroken och motspelare föll som en kägla.

Men om man nu ska göra det lite allvarligare. Två långa tunga backar som trots sin storlek var/är bra på rören. Men Day slår Ward i skridskoåkning, klubbteknik, spelsinne. Det enda Ward slår Day med är tacklingar och högerkrokar.

2 gillningar

Plötsligt känns de små lyxigt att Day har kontrakt på nästa säsong också, sakta men säkert går de på rätt håll :slight_smile:

2 gillningar

Menar ni att vi ska blåsa av planerna med Ingolstadt?! :wink: Skämtåsido, Day har verkligen spelat upp sig senaste tiden. MEN det är klart att man ser positivare på saker och ting när vi vinner matcherna. Tror han har ännu fler växlar att lägga i.

5 gillningar

Bästa utespelare mot Malmö och kanske rentav bästa matchen i HV-dressen? Använder nu sin storlek på rätt sätt och spelar smartare defensiv. Dessutom ett par offensiva utflykter.

5 gillningar

Killen har sämst plus minus i SHL men spelar faktiskt bättre och bättre enligt mig.

1 gillning

sämre än innan är svårt :wink:

men, visst, man hoppas ju på en prins bakom grodan(orna).

2 gillningar

Nu har Day gått från totalt genomusel till helt oki+ Bara kämpa vidare Day man ser mer och mer det finns så mkt i dig :muscle:

4 gillningar

Från Modo och framåt ger jag han mer än ok+ faktiskt.
Nu är han uppe på bra nivå så nu vill jag se honom ta ytterligare kliv. Förvandlingen från att ha varit klappkass tidigare är rätt makalös faktiskt.
Kan det vara självförtroende eftervändningen mot Örebro? Energi av att hans tjej flyttat över? Vad som än hänt så är det en väldigt positiv utvecklingskurva nu, hoppas det håller i sig.

1 gillning

Kroppsspråket tidigare kan ju hängt på höga förväntningar på sig själv som inte infriats. Det kan sätta sig rejält i skallen och tynga trots seger.

1 gillning

Till och med ett litet leende skymtas på instagram på reelen från HV

2 gillningar

I min bok måste han vara bättre över hela isen för få högre betyg. Han är bättre i egen zon. Känns som han lägger full focus på det spelet. När han även kommer igång mer med det offensiva är jag nöjd.

1 gillning

Jag såg inte denna förbättringen komma. :metal::muscle::metal:

1 gillning

Verkligen, från klappkass (iaf stora misstag) till en gigant. Han såg helt vilse ut ett gäng matcher i början så det såg hopplöst ut.

Men nu jäklar ! Skridskoåkning, passningar, tacklingar och t o m en rak höger härommatchen.

Gött att se !

3 gillningar

Har kommit in två kanadicker till med som säkerligen gör sitt också

2 gillningar

Teori.
Tycker det ser ut som Sean Day väldigt gärna ha velat lägga puck till yta halvhögt längs sargen. I NHL (och AHL?) har lagen ofta avlastning där. Men med större rink finns större möjligheter att spela upp centralt eller högre upp längs sargen. Det skulle kunna vara förklaringen till Days tidigare tendens att lägga puck där inga medspelare finns, alternativt att bli kvar med pucken och bli uppäten.

På senare tid har hand slutat med detta. Det har kanske tagit lite tid att ställa om. Det han gjort hela livet och som han sannolikt gör med ryggmärgen har inte fungerat i SHL. Han har behövt tänka mer i sitt spel.

På senare tid tycker jag mig se att han börjat bli snabb (instinktiv?) på att hitta passningarna för att lösa ut pressen på ett helt annat sätt.

10 gillningar

Det är säkert en del av förklaringen. Det tar lite tid att vänja sig vid åkmönster för forwards och var han ska slå pucken för att att hitta dom.
Det i kombination med att han (som han själv nämnt) har haft det lite svårt att aklimatisera sig till Sverige. Förhoppningsvis känner han sig mer hemma nu, och har anpassat sitt tankesätt till HVs spelsystem, och shl hockey överlag.
Återigen bra beslut av coachstaben att ge honom tid, istället för att bänka och skeppa som det gapades om här på forumet. (Säkert av mig också :hugs: )

5 gillningar

Förklaringen är enkel, nu när flickvännen är här har han fått ligga, svårare än så är det inte. Alla behöver release regelbundet

4 gillningar

Här på forumet kallar vi det fem segrar i rad.

11 gillningar

Kul att Day verkar vara lite gladare

25 gillningar

En bitig jävel

2 gillningar