Tråden om #74 Sean Day

Finns det inget kontrakt nu (? - jag minns inte) kan det ju vara han som ställt krav på lön eller roll… som vi kanske inte kan matcha/lova?

Han har kontrakt. Möjligt kan brytningen med Hugo påverka Days lust att röra på sig.

1 gillning

Släpp inte Day vi vill ha kvar its a beutifull Day

Om hv släpper Day och betalar nån mellanskillnad är det dåligt beslut. Ska han till Brynäs får de ta över hela kontraktet rakt av och betala en övergångssumma

6 gillningar

Fattar inte! Day kom in olyckligt! Men sen tog han enorma kliv. Nu är han ju inspelad och klar och tror denna säsong kommer bli succé.

5 gillningar

Nu vet vi ju inte om Day är på väg bort, så vi får lugna oss lite. Sen kanske Day själv uttryckt att få lämna, jag gissar att det pågår en hel del som inte läcker ut i media.

2 gillningar

-18 i +-!
6 utvisningsminuter.
Har vi helt glömt hur det var. Visst han spelade upp sig. Men är allt för snäll med tanke på sin storlek.

1 gillning

Han låg mer minus under hösten?

Hade varit intressant att se skillnaden i plus/minus (även om det är en ganska värdelös värdesättning) före respektive efter årsskiften. Tippar på att den kommer visa hyfsat dag o natt?

Day hade fram till jul -16 på 26 matcher.
Efter jul och framåt hade han -2 på 19 matcher.
I kvalet var han dessutom +4 på 6 matcher.

Visst. Plus/minus säger väl inte allt. Men något verkar ju helt klart ha hänt med hans spel under andra halvan av säsongen.

7 gillningar

Han började använda sin fysik. Såg och lärde av Engsund

1 gillning

Jag vill att Day ska stanna. Vi har spelat in honom i SHL, dags att skörda framgångarna. Jag TROR att han kommer att vara en gigant nästa säsong om han stannar.

3 gillningar

Kommer inte gråta några större floder om Sean lämnar, han stod oftare ut till det sämre än det positiva gångna säsongen (kan vara att jag mest kommer ihåg det dåliga). Men det hade varit intressant att se honom en andra säsong. Om det hade blivit en Allard eller en Groleau dvs.

Ser man ett större behov av högerfattade backar känns det som ett rimligt beslut att gå skilda vägar.

Hade varit svårt att se Day göra succé i Brynäs, det måste jag säga.

Förstår ärligt talat inte den här utrensningen, är det bara underliggande statistik och vad som passar med vad på ett excelark som gäller numera?

Day har vi ju spelat in nu, som att spela in ett par högtalare och sedan sälja dem när de börjar låta bra…

Det kan ju vara Day som vill bryta.
Jag vill minnas att det var efter att han tjej kom hit som han började prestera. Det var väl också något strul med hennes uppehållstillstånd som spökade. Något sådant kan ligga och pyra i bakgrunden.
Hoppas det löser sig.

1 gillning

Absolut, så kan det naturligtvis vara. Men då borde inte Brynäs vara hans nästa klubb utan att han istället vänder hemåt. Det hade varit lättare att ta som HV-supporter.

2 gillningar

Utrensningen förstår du inte? Det räcker med att kolla förra säsongen matcher.
Däremot så är jag nyfiken på vad Day hade kunnat prestera nästa säsong.
Vad ligger hans lön på? Kan det vara så högt som 200k ?
Är det värt en chansning? När man hittar en lösning att optimera laget?
Jag har ej svaret, funderingar bara.

1 gillning

Jag tänker så här: Seppälä är med Finland i VM och mötte nyligen Tre Kronors NHL-lag. Engsund städade bort Modos dansk när spelet blev lite mer smutsigt och var högst bidragande till att HV på nytt spelar i SHL. Day växte till något som mycket väl kan ge frukt kommande säsong. Men jag förstår, de är inte tillräckligt ”spelande backar”

Samtidigt får Fransson, Hallquist och Viggo det lika svårt att ta en ordinarie plats denna säsong.

Gillar väl bara inte slit och släng och förstår inte vad våra unga spelare ska göra…