När en spelare blir sjukskriven tror jag att klubben måste betala lön de första tre månaderna och sen går en försäkring in. Om vi säger att 76 tjänar 400 000 i månaden så menar ni alltså att han skulle efterskänka 1,2 miljoner till HV genom att bryta kontraktet? Varför i helsike skulle han vara så stendum? Det kontrakt 76 har med HV innebär naturligtvis att båda parter har ett ansvar mot varandra. Varför skulle 76 avsäga sig sin rätt till lön?
Visst har 76 ett gigantiskt HV-hjärta men jag tror inte han är korkad.
Såpass. Nej så dum är han nog inte. Det var jag som inte va helt insatt. Jag tror däremot att han kommer få en roll inom organisationen ganska snabbt och därför “river”/skriver om kontraktet, jag vet inte, men får ett nytt kontrakt till sin nya roll inom organisationen.
Jag tror också att han kommer erbjudas en annan roll i föreningen när skridskorna ligger på hyllan. Men han lär knappast få samma lön som han har nu i den nya rollen. Därför tror jag 76 är jäkligt ointresserad av att skriva om något kontrakt innan han fått ut det han ska av HV från det nuvarande kontraktet. Och det gör han naturligtvis rätt i. Finns ingen anledning för honom att vara dumsnäll mot HV.
Om Davidsson själv väljer att lägga av pga skador och han klassas som “hockeyinvalid” så kickar SICOs spelarförsäkring in som täcker som mest 90% av lönen i upp till fem år efter avslutad karriär. Sen så lägger ju även spelare under en stor del av lönen i privata försäkringar, så vi behöver nog inte oroa oss för kaptens ekonomi om han inte kan fullfölja kontraktet. Kontraktet “bryts” ju i samma stund som han inte längre anses kunna spela.
Sen så gäller samma regler för hockeyspelare som för alla andra sjukskrivna, dvs kapten kan inte gå i två år och räkna med ersättning eller lön. Efter 180 dagars sjukskrivning måste han alltså t.ex vara beredd att titta på andra jobb som han kan genomföra - allt enligt försäkringskassans regler. Det finns ingen gräddfil för hockeyspelare som gör att de kan gå skadade i åratal och ändå lyfta sin höga lön från klubben.
Däremot så kan ju klubben, som Wikegård är inne på, välja att köpa ut Davidsson - men det kommer de inte att göra - ser nämligen ingen vits med det - visst, de får betala sjuklönen första månaderna men efter det så är det ingen kostnad för dom. Och kapten är en sån ikon att det är han själv som kommer få bestämma när han ska lägga av.
Hur funkar detta egentligen? Säg att Davidsson inte kan spela mer, men har 300 000 i månaden de två åren han har kvar på kontraktet. Försäkringskassan betalar 270 000 i månaden i 180 dagar och sedan måste Davidsson titta på andra jobb. Är han då tvungen att ta vilket jobb som helst? Tänk om McDonalds söker någon som spritsar dressing för 18 000 i månaden, är han då tvungen att ta det jobbet?
Nä, riktigt så illa är det väl inte… så här skriver Försäkringskassan:
“Om du fortfarande inte kan arbeta på grund av din sjukdom när det har gått 180 dagar ska Försäkringskassan ta reda på om din arbetsförmåga skulle kunna tas tillvara utanför din arbetsgivares verksamhet.
Det innebär att Försäkringskassan bedömer din arbetsförmåga i förhållande till den vanliga arbetsmarknaden. Om vi bedömer att du kan klara ett arbete på den vanliga arbetsmarknaden har du inte rätt till sjukpenning.
Men det gäller inte om Försäkringskassan bedömer att du som sjukskriven med stor sannolikhet kommer att kunna gå tillbaka till ett arbete någonstans i din arbetsgivares verksamhet före dag 366. Det gäller inte heller om det kan anses oskäligt att bedöma din arbetsförmåga i förhållande till arbete på den vanliga arbetsmarknaden. Då bedöms din arbetsförmåga i förhållande till ett arbete hos din arbetsgivare.”
Så det var lite förenklat av mig tidigare. I teorin skulle han kunna tvingas ta ett annat jobb utanför HV alltså, men det är rätt osannolikt. Eftersom hans skada bara hindrar honom från att utöva hockeyspelandet så är väl sannolikheten stor att han i det läget skulle typ “omplaceras” inom HV.
Det finns väl ingen direkt status vad jag förstått. Ena dagen känns det bra, nästa går det inte alls.
Ingen vet när han kan tänkas vara tillbaka. Ingen gång snart iaf.
Fan, tror inte det är bra för Davidsson det här, Han har sagt att han inte ska tvinga ut sig på is för tidigt, Men jag tror att han skiter i det nu med sitt stora Hvhjärta och försöker göra comeback trots att allt antagligen inte är helt eller gör ont som fan.
Jag hoppas jag har fel och att Davidsson känner sig hel och frisk i hela kroppen som en 25 åring och gör sin bästa säsong i år
Är han bara hel vilket han inte var förra säsongen och inte fullt ut säsongen innan det heller tror ja så kan han nog göra mycket poäng trots sin ålder, Krog är ju äldre Jagr är inte så ung heller och leder New jersey devils med sina poäng 41 åringen.
Många äldre spelare lägger av vid 38- 40 samtidigt som deras sista säsong gör fortfarande ruskigt mycket poäng, jag tycker man ska spela tills poängskörden börjar rasa i alla fall, Förra säsongen gjorde Davidsson 18 poäng vilket är bättre en många i laget trots skada…
Motståndarna lär ju få respekt igen i alla fall när Davidsson kliver in på isen igen