Tråden om #76 Johan Davidsson

Kollade lite på Hockeyligans statistik.
Våran Kapten har endast 9 poäng kvar till att vara den spelare i Elitseriens historia som gjort flest poäng!

  1. Jörgen Jönsson
    659 poäng - Elitserien+Slutspel

  2. Johan Davidsson
    651 poäng - Elitserien+Slutspel

Och jag hoppas han detroniserar Rödluvan från den tronen. Kom igen Johan och sen är du störst!!!Hur medium du än är i år så borde du komma till att slå rekordet.

Davidsson är ju inte helt främmande för att spela ytterforward. Tror att det mycket väl kan bli så om de hittar en bra renodlad center.
Skulle nog kunna passa honom att inte behöva ta så stort defensivt ansvar i 5v5, utan kunna koncentrera sig lite mer på det offensiva spelet.

Visst har kungens spel blivit bättre och bättre. Jag har kritiserat honom en del och tvekar inte att göra det igen men visst ser han lite piggare ut. Inte the dominator kanske men ändå klart bätte och bättre…

Såg ut som att han blev jävligt inspirerad av att ta hand om NHL-spelarna igår, tycker inte jag sett honom så intensiv på isen på ett bra tag.

Jag blev väldigt förvånad då han faktiskt tryckte in en ordentlig tackling med. Sen var det ett byte där Duchene hela tiden la mer fokus på att knuffa på Davidsson än att spela hockey.

Synd att han inte fick en assist så han hade slagit rekordet redan igår.

Jag kan inte förstå det roliga i det hela som kanske Dahlen gör, att sätta vår spelskikligaste center, en poänggörare med 2 brunkare.
Snacka om att uttnyttja honom på fel sätt, samtidigt som Rögle värvar det HV71 behöver jämte Davidsson för att uttnyttja det han faktikst är bra på, att göra poäng med bra spelare jämte honom. Nu är det fan synd om honom!!

vem ska spela där då? Du tror inte det finns ett samband med att Stillman letar efter en center av hög kvalité?

Han har garanterat varit den typen av spelare, men är du helt säker på att han är den typen av spelare numera?
All heder åt Davidsson, han har gjort så mycket fantastiskt men det kanske är bäst att inse att han kanske inte kommer kunna producera som förr längre?

Sedan håller jag med dig om att han skall spela med någon målfarligare i sin kedja, för en “brunkarspelare” passar han ju verkligen inte som, även om hans defensiva kvalitéer fortfarande håller hög klass.

Problemet är ju dock att de övriga kedjorna verkar fungera rätt så bra för tillfället, så det är svårt att flytta runt folk. Ja, det var synd på den värvningen, men att säga att han uttnyttjas på fel sätt kanske är lite naivt. Å andra sidan kan det ju vara bland det bästa för laget, någon måste ju centra kedajn med de två “brunkarna” och övriga kedjorna fungerar så vem skall i så fall hamna där?
Visst, det kan kännas lite orättvist kanske, men så fungerar ju också lagsport till en viss mån, ta en smäll för laget!

Förhoppningen är ju dock att det snart kan smyga sig in en målskytt (via en värvning eller utveckling av en nuvarande spelare) som kan lira bredvid #76 och få lite offensiv fart på den kedjan!

Jag vet inte, så här långt in i säsongen så har han inte gjort sig förtjänt av att spela i en lina med poänggörare. Han har fått chansen några gånger men spelet har inte övertygat. Det defensiva arbetet har dock skötts med bravur, och jag tycker att han ska fortsätta spela där han gör nu tills han kanske kommer i bättre poängform senare, det får man se nu.
Det snackas mycket om att Davidsson inte gör poäng för att han inte har rätt spelare bredvid sig, men det har det sagts i två år, ingen verkar duga. Det kan helt enkelt vara så att han tappat lite där, för åtminstone jag är inte ute efter en davidsson som gör poäng pga bra spelare jämte sig, när han tidigare snarare varit en spelare som höjt spelarna runt omkring sig.

Nej, Davidsson gör ett bra jobb i brunkarkedjorna, och det bevisas ju av att dom fortfarande gör några poäng då och då också. Han kan gott spela vidare där tills vidare.

Davidsson gjorde ändå 40 poäng ifjol trots hattande av spelare runt honom. Iår har han gjort 5p med det är han 9:a i HV just nu. Ska bli intressant att se hur många poäng han har när säsongen är slut.

Spelar Davidsson som han gjorde igår så spelar det ingen roll om han inte gör poäng i samma fast som tidigare.

Nej, alltså för att klargöra: Davidsson är fortfarande en riktigt bra hockeyspelare. Det är bara det att han kanske inte är samma sorts spelare som tidigare år. Han ska inte spela i tredjekedjan för att han är dålig, utan för att hans spel just nu passar bäst där.

Ah, då är jag med. My bad.

De senaste 3 matcherna har han spelat riktigt bra, det är den Davidsson vi är vana att se på. Nu när han äntligen har kommit igång så kan jag hålla med om att man borde skapa förutsättningar till att få ut hans offensiva egenskaper mer än vad man gör just nu.
Men det finns inte så många alternativ då de andra 2 kedjorna fungerar väldigt bra, alternativet är att byta ut PC men då skulle Ledin kedjan bli ganska iskall. Det behövs en värvning helt klart, en M. Thörnberg typ som kan ta emot passningarna och skjuta mycket.

Grattis Johan till flest assist genom tiderna.
Respekt!

vår Kung!!

Underbart! Stort grattis Kung Davidsson!

Var där och såg matchen. Riktigt bra match var det också! Kul att han slog rekordet!

hockeyligan.se/artikel/29515/

hyllningsvideo till Davidsson

Boork och Nyström debatterar om Davidsson

expressen.se/sport/kronikore … -han-vill/
expressen.se/sport/kronikore … -av-i-var/

Boork är en av de skönaste hockey profilerna i Sverige men här har han fel. Davidsson har bevisat de senaste matcherna att han fortfarande kan spela på hög nivå. I de första 9 matcherna var han urusel men han har höjt sig enormt sedan dess.
Det enda som kan stoppa honom är någon skada men annars så borde han köra på 2-3 år till tycker jag.