Tråden om #76 Johan Davidsson

Jag brukar leka tvärtomleken när Boork talar, då blir det nästan alltid rätt.

Edit: lagade quoten

Han brukar gå emot strömmen och de är det som gör honom så klockren. Han sticker ut ur mängden på sitt sätt…

Själv är jag Boork hyllare av guds nåde men här har en fel.
Håller för en gångs skull med Nyström-vill synas att Davidsson ska fortsätta om en nu vill/kan det själv.
Jag utgår att #76 fattar ett bra beslut iom sin status och jag kommer att stå först i hyllnings kön om ett negativt besked kommer.

Forza #76 Johan Davidsson

Då får du gå armkrok med mig om du vill gå först!! Vi har/hade en Nr.1 i form av Stefan Liv, men vi har bara en kung och det är kung David. NÄR han väl fattar det beslutet att lägga grillorna på hyllan, då ska hans tröja upp i taket.

#76 blev petad i PP igår mot Modo. Han lirade iaf inte under dom sista PP.

Många som ofta skriver att han varit blek i matcherna, så även ikväll. Min fråga till de som tycker detta blir genast; baserar ni det enbart på det offensiva?

Davidsson blev ikväll utsedd till matchens lirare, det måhända att det inte var helt korrekt och att Wesslau skulle haft det istället, men faktum kvarstår att han måste ju gjort någonting bra för att få det? (Eller så var det bara någon skara halvfulla sponsorer som tog den enda de kunde namnet på, vad vet jag :unamused:)

Radiokommentatorerna strödde också lovord om Davidsson ikväll (efter Wesslau, Fasth, Rhakshani och Fantenberg, dock) och berömde hans defensiva arbete, kallade honom en ny Andreas Falk. Han grundade det i att han åtagit sig an den roll som laget behövde honom i.

Tänk på det när ni tänker tillbaka på matcherna, det offensiva är det enklaste att se över delvis på grund av statistiken som förs men om inte Davidsson skulle åtagit sig en “Falk-roll” hade vi inte längre haft någon sådan spelare i laget och det tror jag behövs.

Tror att det är dags för alla att sänka förväntningarna på poäng från vår kapten. Han kommer inte producera lika mycket i år, punkt slut. Däremot kommer han fortsätta slita och göra nytta som han alltid gjort. Förhoppningsvis kan Jämtin få viss fart på hans produktion (hans plats med Ledin och 76 känns given, trots fina insatser av Bengtsson), men att förvänta sig samma poängsnitt som tidigare säsonger är orealistiskt. Det positiva är också att vi inte längre står och faller med hans prestation. Han är fortfarande en utmärkt kapten och en viktig kugge, men numera ligger inte samma ansvar på hans axlar. Titta bara på PP där vi ligger i topp trots att 76 får allt mindre istid i den spelformen. Det är bättre bredd i årets trupp än på många många år och samtidigt finns det en spetskompetens som heter duga, vilket gör att 76 kan få rejält med avlastning.

Nej, Johan Davidssons offensiv är inte vad den har varit och det är bara att inse.

Ja, Davidssons defensiva arbete är otroligt viktigt och där tar han ett mycket stort arbete.

Men ja, han måste dra ner lite på misstagen. Det har lugnat sig lite, men i början duggade misstag och indianare tätt, men tror han kommer in bättre och bättre i sin roll nu så det ska nog inte vara några problem.

Det känns och ser ut som kung Davidsson hämmas av någon skada.
Hoppas att jag har fel dock.

Han kanske hämmas av ålder sir Ward. :wink:

Nej det är det INTE.

Skönt att höra.

Vet att Davidsson har knäproblem som han har plågats av under tidigare säsonger. Så illa att han fått spela på sprutor. Hur det ligger till denna säsongen vet jag inte, däremot är jag övertygad om att han lägger ner ishockeyn efter denna säsongen.

Lite nyfiken men har du en källa på det.

Ja det har jag. Vill inte outa denna personen så du får lita på mitt ord helt enkelt.

Detta är en nyhet. Ljumskarna är ju inte superfräscha det vet vi.
Att det skulle vara problem med knäna ja det vore väl inget att mörka.
Har han problem med knäna och måste ta sprutor så låter det ju i rimlighetens namn som att det är bättre att kanske inte ha J.D så mkt på isen så han får framtida men.

Knäproblemen, är det det du ville ha källa på?
expressen.se/sport/hockey/el … davidsson/
jnytt.se/nyhet/37583/operera … fem-veckor
jnytt.se/nyhet/43371/davidss … --for-gott

Visserligen bara tidningar, men ändå.

Edit:
Här kort om sprutor:
expressen.se/sport/hockey/el … esta-nytt/

Jag har hört många ggr under många år, från folk som håller på skitlag, att utan Johan är hv ett uselt lag och den dagen då johan slutar så kommer hv åka ur elitserien. Just nu ligger johan precis över Tommy i den interna poängligan och i min värld är det nästan samma sak som att ha slutat. Samtidigt måste det vara oerhört skönt att ha ett så bra lag kring sig när det går trögt/man är skadad. Nu kanske det är läge att kliva ur grillorna och rehabba… för att sedan återkomma mot våren när slutspelet nalkas?
Poängmässigt är det ju johan som tagit största klivet nedåt i sin karriär av hv-lirarna.

Och innan folk blir upprörda: jo, johan har massor av andra kvaliteter förutom poängskörden som är jätteviktiga. Inte minst den som HV-ikon.

Att det är som att han slutat är ju helt fel. Han betyder ju som du säger så mycket på så många olika plan. Men visst, baksmällan efter snörets karriär för HV lär inte bli lika stor som man har befarat.

Men ersätta honom som lagkapten kommer bli något oerhört svårt. Jag har hört spelare som pratat om hur Davidsson är som lagkapten och har verkligen fått intrycket att han alltid har betyyt mer i omklädningsrummet än på isen, oavsett form. Sådan fantastisk lagkapten ska han vara.

Men vad tror vi, kommer inte Davidsson fortsätta i omklädningsrummet även efter karriären är slut?