Tråden om #76 Johan Davidsson

Man kan ju alltid hoppas på en tränarkarriär.

Först och främst så åker hans tröja upp i taket och han kommer garanterat att hamna inom HVs organisation. Var så säker. Få förutom honom har betytt så som han har gjort för HV. Det är väl Stefan då men som lagkapten så ligger nog J.D snäppet före.

Minns ni när Stillman blev utsedd till sportchef? Jag var en av de som inte förstod att han var lämpad för den rollen. Faktum är att jag vid det läget inte ens förstod hur viktig post det är inom en hockey-organisation. Var det tur eller kan man bedöma om en spelare lämpar sig för en roll inom organisationen?

Vad passar snöret till?

Är han tränarämne? Han verkar bra på att motivera folk, men det räcker ju inte för att bli lyckad som tränare…
Scout?
Junior-ansvarig? (vem har den rollen nu? den personen verkar ju göra ett jävvla bra jobb redan)
Materialare?

Vore väl inte omöjligt att sätta Davidsson under upplärning hos Stillman? Kan inte finnas många sportchefer som har suttit så länge som Stille har. Någon gång kommer säkerligen motivationen ta slut och då tror jag att Davidsson kan vara ett intressant alternativ. Om han nu vill lägga den tiden så tidigt efter avslutad karriär.

Men sjukt vad fort det gick för Davidsson ändå att rasa till att knappt platsa… Davidsson kommer att minnas för sina grymma karriär men den är tyvärr snart slut.

Davidsson har rasat lika mycket som D. Tjärnqvist gjorde förra säsongen i DIF. Okej att han börjar bli gammal, ont i knät och är långsammare men inte ens passningarna sitter längre. Vafan har hänt med honom? Om Jämtin o Ledin ska funka så måste Davidsson höja sig betydligt mer. Han tappar puckarna, är en halvsekund efter i varje situation och verkar ha tappat sitt spelsinne.

Vad som än händer Johan så är du vår okrönte kung!!!

Kill your darlings: peta gubben!

Svär inte i kyrkan :wink:

Ja det finns många kråkor att peta. Så hur ska vi göra``

Du har en märklig inställning till Davidsson.
Tänk efter innan du skriver och gärna dagen efter.

Hur kan någon på allvar tro att Davidsson nu har så dåliga knän att det hämmar honom alldeles för mycket… och ändå har han den speltid han har och jobbar som han gör. Det SKA ju varken tränare, sportchef, läkare eller spelaren själv godkänna. Någon gräns får det ju vara vid gissningar.

Davidsson har dålig statistik eftersom att han inte har bra, enligt statistik, spelare runt sig.
Att han inte platsar i laget, är galet att säga. Men för hans spelartyp så behöver vi, och han, gärna få ut mer av honom.
Men som folk förmodligen förstår så kan man inte titta på statistiken. Förutom då plusminus och skott per mål. Hade passningsmottagarna gjort mål vid 6-7 tillfällen under dessa 18(tror jag det är) matcher så hade Davidsson inte varit lika ifrågasatt trots att det inte hade varit någon som helst skillnad…alls, jämfört med nu.

Vi kan inte hålla på och skylla på spelarna runt Davidsson hur länge som helst. Det kan ju lika gärna vara tvärtom, de spelarna kommer ingen vart för att dom har en Davidsson utan form i kedjan också.
En spelare som Davidsson ska höja sina medspelare, det har han inte gjort i det offensiva spelet i år.

Varför kan man inte “skylla” den frånvarande fina statistiken på hans omgivning? Det är väl klart att man kan. En bra passningsspelare kan inte göra 25 assist oavsett vilka än han spelar med. En bra målskytt kan göra 15 mål oavsett vem han spelar med, för avsluten är upp till honom själv. Spelar Davidsson med spelare som är god för 10 och 15 mål på egen hand… så gör han sina 25 assist… och det är ju den statistiken “vi” går efter.

Spelade Davidsson med Rhett och Marcus Nilson… så vågar jag påstå att Davidsson hade producerat så som vi önskar. Men det gör han inte. Så givetvis kan vi skylla på omgivningen.

Vi måste väl ändå förstå att Davidsson inte spelar med en Jukka och Thörnberg i högform. Han spelar med Bengtsson/Sundh och Ledin. Det är skillnad där. Stor skillnad.

Tänker inte klaga på Davidsson så mycket men lite högre krav bör vi ha på honom, inte ens i powerplay har han presterat något vidare, och han har faktiskt -6 i +/-, och att säga att dom han spelare med suger både offensivt och defensivt är att skjuta sig själv i foten. Jag tror och hoppas att Davidsson kommer att resa sig och bli en viktig spelare längre fram på säsongen. Men bara hans närvaro höjer laget så att peta honom vore inte alls något bra. Och Dahlén har det inte lätt med att få igång honom, men jag tror att det vänder snart :slight_smile:

Begreppet “kill your darlings” är välanvänt inom en rad verksamheter där man utvecklar saker. Det syftar till att det är viktigt att inte haka upp sig på gamla idéer som sätter gränser och gör att man missar chansen till att nå en högre nivå.

I ljuset av detta och om man tar sig tid att fundera, istället för att bara reagera reflexmässigt så kan det vara ett intressant tanke-experiment att peta kapten.
Det är enbart om man tar bort kapten som man kan forma om en kedja från grunden. Kommer denna kedja kunna bli bättre en en kedja som är byggd efter kaptens roll?

Hv har idag ett överskott på spelare på i stort sett alla positioner. Jämtin skall få plats och vi har gott om junisar som gjort sig förtjänta av istid.

Varför skall kapten vara undantagen från verkligheten?

En bra passningsspelare ska givetvis höja sin omgivning. Det är ju där skillnaden ligger, Johan har under hela sin tid alltid lagt passningar som inte går att missa på och använt sig av sitt fantastiska spelsinne.
Han har inte visat det i år.

Och då spelar det ingen roll om han spelar med brunkare eller stjärnor, när han inte presterar ändå. Visst, rent statistiskt hade det väl gjort en skillnad om folk på egen hand gjort mål och gett honom ströassist, men vi förväntar väl oss mer från Davidsson än pappersassist?
Jag hade köpt ditt resonemang om Davidsson gång på gång i varje match lagt fantastiska mackor som hans inkompetenta kedjekamrater slarvat bort, men har det verkligen sett ut så?

Eller har Davidsson snarare i år och även förra säsongen haft svårt att lyfta sin omgivning till de höjder han tidigare kunnat?

För mig är Davidsson fortfarande självskriven på plan, men inte utan kritik, och han måste faktiskt höja sig snart.

Ovasett vad man tycker om det är ointressant eller ej men det finns en gyllene regel inom hockeyn och kanske inom andra sporter också. En lagkapten tar man inte bara bort.
Visst spelar han inte bra. Mkt som vi inte känner igen med honom. Och det spelar nog ingen roll vem som sätts runt honom. Det började lite förra säsongen och i denna blir det bara mer och mer.
Att peta är inte ens aktuellt. Att ta bort speltid sker redan. Att hitta en fungerande femma där J.D spelar är vad jag tror högt på agendan.

Jag köper det att Davidsson som spelare ska kunna egentligen GE mål till kedjekamraterna med passningar. Men samtidigt är det en snabb sport och då är det faktiskt kedjekamraternas uppgift att GE Davidsson den ytan och den tiden att faktiskt slå den passningen samtidigt som en kedjekamrat ska vara där… där målet blir. Ytan där Jukka pangade in skott… finns inte ens. Den går inte ens att använda nu. Ytan på bortre sidan där en Thörnberg stormade och sköt finns… men ingen har det skottet eller precisionen… Ja ingen är lika målfarlig som Thörnberg där. Ledin är jättebra framför målet, samma som Thörnberg var… med Davidsson är inte den spelaren som trampar in och dunkar in ett skott och nyttjar det. Det är en uppgift för den tredje anfallaren och de två backarna. Så, slår Davidsson passningen till det skottet… så är det den skyttens fel när det inte blir ett mål.

Att Davidsson kan lägga mackor vet alla. Vi och definitivt motståndarna. Dom gör allt för att han inte ska kunna ge en macka… samtidigt som hockeyn Idag… är snabbare och tätare än ifjol… och ifjol var den snabbare och tätare än året innan…

Jag har dock aldrig skyllt defensiven på kedjekamraterna… däremot skyller jag det offensiva på valet av kedjekamrater, vilket gör hans plusminus mycket sämre. Mycket mycket sämre.

Att ifrågasätta hans fysik… tycker jag är galet.
Jag tycker att han gör jobbet över hela banan.
Jag tycker att han är skitdålig på tekningar
Jag tycker att han SKA ha andra kedjekamrater. Han ska inte ha Ledin och Sundh. Han ska inte ha Ledin och Bengtsson. Han ska inte ha Ledin OCH Jämtin. Han ska ha Jämtin/Ledin och Rhett/Fasth. Vi har en kedja med tre rightare som producerar… men som försämras för att dom är tre rightare. Splittras den… så LOVAR jag att Davidsson kommer klättra i poängligan. Kommer klättra bland felsökare på forum och samtidigt bli ännu bättre själv.

Andra kedjekamrater kommer gynna hans statistik mycket. Det kommer göra han mer bekväm i sin roll och göra honom bättre… vilket kommer göra hans statisik ännu bättre. Och Krog är fan så bra att han inte kommer lida ett dugg :slight_smile:

Men det krävs ju då att man inte ska stirra sig blind på att en femma producerat bra i numerärt överläge.

Davidssons dåliga plus/minus beror ju helt på uteblivna mål framåt. Defensivt fungerar det bra. Minusen har kommit pga Luomas oförmåga att få pucken ur zon, Ledin som inte lyckas ta emot eller låsa pucken vid sargen och vid spel utan målvakt. Ett litet fåtal har varit direkt Johans misstag.

Davidsson är i alla fall bättre än Andreas Falk som 3:e center. Falk hade 1, -3, -6, 5, 1, 11 i +/- under sina år i HV och fick som bäst ihop 0.5 poäng per match i sässong.

Ska davidssons kedja komma igång med målproduktionen behövs en målskytt.