Tycker det är illa att skylla ifrån sig på andra spelare som du gör och jag tror inte Johan själv håller med dig. Han har inte varit bra +/- eller ej inräknat, han har slagit en jäkla massa felpass. Många riktiga idiotpass mitt in i slottet till motståndare. Jag gillar verkligen Davidsson som hockeyspelare och person men att skylla ifrån sig på andra spelare och jämföra med Falk som var elitseriedebutant och låg på minus funkar inte någonstans.
RexOz: Nu tillskrev du en mig hel del som jag varken tycker eller har skrivit. Jag håller med om att Johan inte varit bra offensivt. Jag är en av de som klagat mest då han slagit sina idiotpass och när han sett tam ut i skriskoåkningen.
Mina poänger var:
Davidssons dåliga plus/minus beror till stor del i stort sett på uteblivna mål framåt.
Defensivt fungerar det bra.
Ska davidssons kedja komma igång med målproduktionen behövs en målskytt.
Hade han leverarat framåt som Krog så hade han haft +6 istället för -5. Nu har han tyvärr även mest minus i laget och min poäng är att vad jag sett så är ett stort antal av dess minus direkta konsekvenser av andras grova inviduella misstag. Men visst, man kan även hävda att det blir mer spel i egen zon och fler inviduella misstag då Davidsson inte klarar av att få kedjan att hålla puck i offensiv zon.
Jämförelsen med Falk är högst relevant då Davidsson i princip fungerar som vår defensiva 3:e center idag och likt Falk främst levererar defensivt. I denna roll gör han det minst lika bra som Falk gjorde. Ingen fara på taket om man ser Davidsson som defensiv 3:e center.
Davidssons bäst före datum för offensiven kan vara/är snart passerat men jag blir inte längre frustrerad över det. Davidsson kan ta en ny roll och jag tror han själv håller med mig. Nyckeln till om Davidsson ska vara användbar framöver är verkligen att han inser sina begränsningar och utnyttjar det han fortfarande är lysande på att genomföra.
Men ännu går det kanske kräma ur lite mer offensivt. Sätt in Thörnberg och en Jukka i form som kunde trycka dit puckar ur alla lägen (jämför Thörnberg/Jukka med Ledin/Sundh). Ska Davidssons kedja komma igång med målproduktionen behövs en målskytt och någon som kan driva pucken mot mål. Kanske är Jämtin lösningen på Davidssons problem.
Ingen diss Fegon_, och jag hoppas du inte misstycker att jag tar ditt inlägg som ett exempel på det jag försökte exemplifiera ovan.
Men i det exemplet så utgår, i detta fall Fegon_, från att det är HV’s ansvar att lösa JD’s svaga form med att hitta andra kedjekamrater. Det är naturligtvis en coach’s roll att formera bästa laget och matcha ihop kedjorna på bästa sätt, men hur långt skall man gå i den riktningen? Hur länge skall man “offra” en massa spelare, och ersätta dem med andra, innan man funderar på om det inte är JD som kanske skall placeras om? Varför är det enbart JD som inte kan bli sporrad av en petning? På Luoma funkade de delvis. Han skärpte till sig.
Jag förordar inte att man petar kapten rakt av, men om kapten inte får en islossning snart så tycker jag man skall se över hur en kedja utan JD kan formas.
Texvis tycker jag att man redan nu petar honom i PP.
Jag tycker att man borde prova att peta ner Davidsson till 4:de kedjan i några matcher för att se om han höjer sig. Men att peta en kapten helt och hållet är inte smart, det kommer bara att kännas konstigt för hela laget. Han kommer att testas med Jämtin och Ledin men jag tror inte det kommer att fungera heller. Vem i kedjan är det som ska göra målen? Med en NHL lockout på ingång så tycker jag att Jämtin är helt fel spelare att ta in, vi har redan tunga fysiska spelare som Kristiansen och Ledin, det som behövs är en sniper så att man får 3 kedjor som producerar framåt.
Har skrivit det tidigare. Davidsson har ingen offensiv roll. Våra offensiva kedjor är Karlssons och Krogs. Om ni jämför Davidsson med andra centrar i andra checkingkedjor i ES så är han väl inte kass?
Davidssons kedja är en checkingkedja. Deras uppgift är att checka fast motståndet i offensiv zon och skapa teckningar för våra offensiva kedjor. Självklart kan vi inte kräva några stordåd av Johan poängmässigt när han spelar med den stora klåparen Per Ledin. Per måste vara svensk mästare på dumpa puck.
Men som checkingkedja funkade det bra när Sundh - Johan - Per spelade ihop. De checkade på bra.
Det är många offensiva centrar genom åren som vid ålderns höst fått större defensivt ansvar. Jag är nöjd med Johans säsong. Tycker han arbetar på bra som defensiv center. Jämför honom med Falk inte med någon annan. För det är Falks roll Johan har i år. Falk var hyllad, vad gör Johan sämre än Falk?
HV har ett bra boxplay. Det är nio lag som gjort lika många mål som HV i boxplay eller sämre. Att göra mål i boxplay tror jag man räknar mer som bonus.
Fast du fick svaret på frågan. Johan är inte som Falk var. Falk var en geni vad gäller att göra mål i BP. Johan är effektiv vad gäller dödandet utav tid, det var Falken också men målfabrikationen 4-5 stod Falken för.
Frågan var vad JD gör sämre än Falk och det svaret kom som ett brev på posten. Det var ingen som pratade att det var ett problem. Problemet med JD är att han är på väg i en nerförsbacke som kallas för slutet av karriären. Bara hoppas att han kan mjölka ut tillräckligt för att vara med och bidra till ett Guld till!!!
Hela laget har mer eller mindre spelat för omständligt de senaste matcherna. Detta har Uffe tagit upp flera gånger tagit upp. Framförallt när det går sämre så är det bra att gå tillbaka till de enkla grunderna. Enkla avslut o rakare spel med mer avslut. Johan Davidsson spelar som han hade två äggkartonger innanför byxorna.
Johan går ofta in på kanten sen vänder han utåt mot sargen o söker pass i centrallinjen. Flera gånger har Johan tappat pucken eller passen har blivit till en farlig kontring. Johan med hans fart hade tjänat på att ibland utmana mer och ta den obekväma vägen mot mål.
Helt klart är att Johan inte är kapabel att spela samma offensiva spel längre. Hoppas Johan tar mer stryk o tar avslut och inte så ofta söker sig mot sargen o tar de där halvsvåra passen.
Ikväll så finns möjligheten att Johan kan bli tidernas poängmakare i ES.
658 pinnar har han just nu och 1 bakom Rödluvan i FBK och vid 2 poäng så är han bäst genom alla tider i maratontabellen.
Kom igen nu Kung Johan
Jag tror inte att alla här har förståt vad Davidsson/tredje kedjans uppgift är.
Deras uppgift är oftast att ta bort motståndarlagets bästa kedja. Ta t.ex matchen igår, hur mycket syntes Söderberg’s kedja? Knappt någonting. De gånger de syntes så var det emot någon utav våra andra kedjor (ej tredje).
Det känns som att många förväntar sig att alla våra tre topp kedjor ska massproducera framåt vilket enligt mig är helt fel.
Att folk sedan vill peta våran utan tvekan bästa defensiva forward ifrån våran kedja som ska ta bort motståndarnas bästa kedja är för mig ett mysterium. Men visst låt oss leka med tanken att Davidsson petas från tredje kedjan…vart ska han spela då?
Jag har inga problem med att förstå dess roll, vilket jag skrev i och med frågan: Är det tillräckligt? Är Davidsson den nye Falk?
Fjärdekedjan, eller läktarn. Min tanke var inte att diskutera vart han skall ta vägen, utan se om det inte går att formera en tredjekedja som kan spela åt bägge hållen, utan att den bygger kring kapten. Hmm, kanske blev det off topic, och din fråga är den som skall avhandlas i denna tråd, inte min…
Offtopic tycker jag det inte är då denna tråden handlar om Johan Davidsson.
Och för att svara på din fråga om Davidsson håller samma klass som Falk så svarar jag ja. Förstår sedan inte hur du ens kan komma med “förslaget” att peta ner Davidsson till en fjärde kedja (vilket innebär minimal speltid) alternativ bänkas. Davidsson har, enligt mig, varit en utav våra allra bästa spelare de senaste matcherna. Vill man sedan bygga en tredje kedja som ska vara bra åt båda hållen så är ju Davidsson den perfekta spelaren att bygga den kring. Johan är utan tvekan våran bästa tvåvägs-spelare.