Lite förvånad över att kritiken mot Snöret kommer just nu då han har spelat rätt bra de senaste matcherna.
En femma med Sundh - Davidsson - Jämtin lär ALDRIG vara en “tredjelina” som ska spela 0-0. Aldrig.
Beror väl på att folk som sitter här och gnäller knappt ser en match på tv vad det verkar…
folk = jag?
Isåfall kan jag meddela att jag missat mindre matcher än jag har fingrar på vänster hand. Jag vet att jag missat iallfall 2 matcher i ES denna höst, möjligen någon mer… samt varit på plats både i jönnet och i gbg där jag bor.
…vilket är exakt den poäng jag försöker få fram. Denna höst har den linan varit av typen “0-0”. Skall det vara så i sveriges bästa hockeylag, att vi klarar av att plocka SM-guld varje år med 2 producerande kedjor? Mitt minne är ganska dåligt men jag vill minnas att vi 2008 och 2010 hade tre kedjor som producerade.
Med reservation för att jag inte minns ett skit om hur linorna va formerade:
2010:
Davidsson - Voutilainen - Thörnberg
beach - laine - Melin??
falk - sundh - Ledin ??
Sen var tedenby - pettersson där å hörjade oxå…
2008
Davidsson - Voutilainen - Thörnberg??
Falk - melin?? - johansson??
Hrdina - jämtin - ledin
lindström? tedenby???
…och en sak till: Vart skall han ta vägen?
Well, Uffe är en vän av NHL och borde känna till värdet av special teams. Davidsson har fortfarande en otrolig moral, kämpaglöd, jävlaranamma, bananrama etc etc, så använd honom som special teamskille mera (detta görs väl till viss del redan). Folk har gnällt på att Uffe trycker in Davidsson vid uddamålsunderläge i slutet av matchen, en kritik jag kan förstå, men i det omvända läget, då är han fortfarande exakt den spelare jag vill se på isen.
Okej, dags för rond tre
Jag vet inte hur pass mycket du kollade på HV71 under 2010 men man behöver inte ha sett många matcher för att förstå att Falk’s kedja var en så kallad “0-0-kedja”. De började alltid matcherna emot motståndarnas bästa kedja och matchades sedan under hela matchen mot denna. Deras uppgift var att få bort motståndarlagets bästa kedja och om de lyckades göra lite poäng så var det bara en bonus.
Sen så beror det ju lite på hur de matchas. Matchas de mot motståndarnas stjärnkedja så kan man inte förvänta sig att Davidsson-kedjan ska vinna med 2-0. Skulle de dock matchas mot en tredje-kedja så höjs såklart förväntningarna.
Oavsett vilka förväntningar man har på Johan. Så kan vi nog enas om, att om Johan spelar 0-0 så kommer HV vinna många matcher. Gör inte motståndarnas bästa kedja några poäng, så har HV krattat manegen för Rhett och Marcus kedjor.
Det är väl snarare så att vissa ser saker som inte alla ser.Om man gnäller betyder ju inte att man inte ser någon match live eller på TV, eller hur? Lät riktigt missriktat det där…
Okej, dags för rond tre
Jag vet inte hur pass mycket du kollade på HV71 under 2010 men man behöver inte ha sett många matcher för att förstå att Falk’s kedja var en så kallad “0-0-kedja”.
2010 var som vanligt, 2011 bodde jag i Kalifornien så då var det sämre
Stats från elitserien 2010:
Ledin 9+18 = 27
Falk 13+12 = 25
Sundh 5+16 =21
summa: 73 poäng. 1.33p/match
Det är inte så illa för en 0-0 kedja. Jag skulle vilja påstå att det var denna kedjas produktion framåt som lade vägen för vinsten i elitserien och i något mindre mån sm-guldet det året. De klev fram och gjorde att HV hade mer än de andra lagen, dvs mer än 2 producerande kedjor. Gå tillbaka och läs de olika kolumnisternas utvärdering av den säsongen så kommer du troligen hitta fog för det jag skriver. Det var Falks år.
Tittar man till detta året så har ju kapten inte haft en lika stabil omgivning, med många “misslyckade” försök av Uffe att hitta kemin*. Detta gör att man får samla ihop en större skara spelare för att jämföra poäng så här långt:
Stats från ES 2012 efter 35 av 55 omgångar:
Kapten: 2+10
Ledin 3+4
Lindström 2+1
Sundh 0+5
Jämtin 2+2
(vem mer borde vara med?)
Summa 31 poäng. 0.88p/match
Antar man att poängskörden är linjär mot antal matcher (vilket är mindre troligt, men detta är bara ett tankeexperiment) så skulle denna konstellation ge 48poäng efter avslutad serie. Detta är 65% av vad Falks kedja producerade 2010?
Jag kan inte beskriva min poäng/anledning/undran med mina frågor angående hur vi skall använda Kapten i bättre ordalag än vad dessa siffror visar. Nu är jag rädd att vi kommer hamna i långbänk/skyttegravskrig igen, som vi gjorde i tråden om patrik Carlsson. Jag ogillade den tråden. Det var massa mäniskor på två sidor som vägra lyssna eller försöka förstå den andra sidan.
* Detta är till viss del Uffe och Stilles ansvar, som jag påpekat tidigare i denna tråd. När Thörnberg och Jukka försvann så rycktes mattan bort under Kaptens fötter. Man är inte bättre än vad omgivningen tillåter. Det ärt svårt att lära gamla hundar sitta (läs: hitta lika bra omgivning för Johan). Jag är säker på att Kapten skulle kunna spela i en förstakedja nu oxå, om rätt kedja formerades, men det verkar inte som vi har de spelarna till förfogande att testa, utan att leka hela havet stormar
En man som är ett poäng ifrån att slå ytterligare ett ES-rekord har iaf min respekt. Det hade han iofs innan med.
Växjös förstakedja poänglös idag. Bra jobbat Johan!
Grattis! bäst genom tiderna poängmässigt
FANTASTISKT!!!
Har följt Kung Davidsson sedan begynnelsen 92 och 95 var inte och leka med.
Panga till Djurgården i skrattserien där sedan hela hockey Sverige sket på sig.
Detta svider än idag på bla challe och div kommentatorer.
FORZA #76 Johan Davidsson
Stort GRATTIS till den största kaptenen, Johan Davidsson.
2012-12-30 skrevs det historia 659p- Johan Davidsson-HV71! Grattis!
Stort GRATTIS till den största kaptenen, Johan Davidsson.
2012-12-30 skrevs det historia 659p- Johan Davidsson-HV71! Grattis!
Kunde inte uttrycka det bättre själv. Elitseriens mest sympatiska, bästa spelare och bästa kapten genom tiderna är nu störst även statistiskt. Hatten av!
Stort Grattis älskade Kapten! Du är den hockeyspelare som glatt mig mest i livet! Är otroligt stolt över att hålla på HV71 med dig som kapten, skulle aldrig byta mot nån!
Stort grattis! En helt otrolig lagkapten som vad jag har hört från gamla spelare betyder mer än vad vi någonsin kan förstå.
Nu är det bara 25 poäng upp till att bli ELITSERIENS genom tiderna bästa poängplockare, alltså inte ES+Slutspel. Sen är han om Bremberg och det vore väl själva fan om han ska ha det rekordet kungen han själv.
Hoppas på en till sista droppen 2 om ett par år
Stort Grattis älskade Kapten! Du är den hockeyspelare som glatt mig mest i livet! Är otroligt stolt över att hålla på HV71 med dig som kapten, skulle aldrig byta mot nån!
Ta mig f-n det finaste jag läst sen jag konfimerades( och jag är inte konfimerad).
Men jag håller med till punkt och pricka.
Grattis Johan! Det är osannolikt att det någonsin (tar jag i nu?) kommer finnas en till person som kommer betyda så mycket som du gjort för HV71.
(För en gångs skull håller jag med Wennerspräscht på aftonsopan)
Det vore jävligt coolt med det andra rekordet oxå!
Ryggsäcken kallades Davidsson externt på den tiden med sin enormt energiska
framåtanda.
Pappa Kjell(mkt sympatisk och genom trevlig) ska ha stort beröm som fick
kampa med sonen i bla löparspåren.
Vet att jag möte dom nån gång i spåret, försökte haka på och inse
att det vart kört.
Tyckte dock att jag hade kondis på den tiden då man man lirade plast hockey.
Det var fan som 2 lejon sprang förbi…