Carl Ljungquist JP
Herman Hansson om speciella relationen till HV71 och tuffa mötena med Torp: ”Var på mig rätt mycket”
16 maj 2022 13:19
Efter två backförstärkningar presenterar nu HV71 en ny forward inför klubbens comeback i SHL. Herman Hansson är klar och kommer senast från hockeyallsvenska Kristianstads IK.
– Det känns jättebra att komma till en så stor och anrik förening, säger 27-åringen.
Herman Hansson är HV71:s tredje nyförvärv inför säsongen 2022/2023.
Förra veckan presenterades backduon Eric Martinsson och Rasmus Bengtsson. Den här gången är det en rivig, energifylld och vänsterskjutande forward som presenteras av den nyblivna SHL-klubben.
– Herman är en hårt arbetande forward som gillar att sätta press på motståndarnas backar och bana väg för sina medspelare. En spelare med en härlig energi som även har potential att göra en del poäng, säger HV-sportchefen Kent ”Nubben” Norberg i ett pressmeddelande.
Herman Hanssons kontrakt med HV71 sträcker sig över den kommande säsongen. En säsong som kommer att bli Hanssons första i SHL.
Han har tidigare i karriären representerat SHL-klubben Brynäs, men då handlade det om spel i J18- och J20-laget. Nu ser forwarden fram emot flytten till sin nya klubb.
– Det här känns skitkul! Det var inte mycket att fundera på egentligen. Det känns jättebra och roligt att komma till en så stor och anrik förening som HV71 är, säger Herman Hansson och fortsätter:
– Jag blir 28 år nu i sommar, så det är klart att det också känns riktigt kul att få testa på SHL. Man vill spela så högt upp som möjligt, så är det ju.
Att det blir spel i just HV71 betyder lite extra för Herman Hansson, berättar han för JP/Jnytt-sporten. Redan under uppväxten fattade han tycke för klubben.
– Jag var på HV:s sommarhockeyskola två år i rad, tyckte att det var bra och fastnade för HV efter det. Jag har följt klubben sedan jag var liten, så det känns lite extra roligt att få dra på sig just den tröjan.
Den gångna vintern gjorde Herman Hansson sin sjätte raka säsong med Kristianstads IK. Han producerade då 19 poäng (11+8) på 51 grundseriematcher samt en assist på fyra slutspelsmatcher.
I grundserien tog hans KIK sju av tolv möjliga poäng mot seriesegraren HV71 och Herman Hansson gick några tuffa bataljer med backkämpen Nichlas Torp.
– Ja, det var tuffa matcher. Vi gjorde det bra mot HV, men man märkte att de hade en växel till och spelare som var lite bättre på allt. Det smällde en del också, Torp var på mig rätt mycket. Det var tuffa och roliga möten.
Känns det bra att du ska ha Torp som lagkamrat nu då?
– Ja, det blir skönt. Och jag får försöka bli kompis med honom nu i stället… Det blir nog inga problem, jag har hört att det är en riktigt bra kille, säger Herman Hansson.
Det är ingen erkänd poängspruta HV71 får in i sitt senaste nyförvärv. I stället är det en hårt arbetande spelare som de senaste åren har fått en hel del speltid i numerära underlägen.
– Jag vill stå för ett hårt och intensivt jobb, ha bra fart hela tiden och vara tuff att möta. I Kristianstad har jag haft en roll där jag har spelat mycket boxplay och försökt att göra det så bra som det bara går.
Herman Hansson planerar att flytta till Jönköping, tillsammans med flickvännen och deras åtta månader gamla dotter, i slutet av maj. Väl på plats är han väl införstådd med att det kan bli hård konkurrens om platserna i laget.
– Så blir det ju. Ska man vara med och slåss om en bra placering i tabellen krävs det en bred trupp, det är jag medveten om. Det kommer att bli tufft, men också roligt och utvecklande, säger Herman Hansson.
Fakta:
Herman Hansson
Född: 5 juni 1994.
Position: Forward.
Längd/vikt: 183 cm/84 kg.
Moderklubb: Mörrums GoIS.
Tidigare klubbar: Brynäs IF, Kristianstads IK.
Aktuell: Skrivit ettårskontrakt med HV71.