Tråden om #77 Herman Hansson

Carl Ljungquist JP
Herman Hansson om speciella relationen till HV71 och tuffa mötena med Torp: ”Var på mig rätt mycket”

16 maj 2022 13:19

Efter två backförstärkningar presenterar nu HV71 en ny forward inför klubbens comeback i SHL. Herman Hansson är klar och kommer senast från hockeyallsvenska Kristianstads IK.
– Det känns jättebra att komma till en så stor och anrik förening, säger 27-åringen.

Herman Hansson är HV71:s tredje nyförvärv inför säsongen 2022/2023.
Förra veckan presenterades backduon Eric Martinsson och Rasmus Bengtsson. Den här gången är det en rivig, energifylld och vänsterskjutande forward som presenteras av den nyblivna SHL-klubben.
– Herman är en hårt arbetande forward som gillar att sätta press på motståndarnas backar och bana väg för sina medspelare. En spelare med en härlig energi som även har potential att göra en del poäng, säger HV-sportchefen Kent ”Nubben” Norberg i ett pressmeddelande.

Herman Hanssons kontrakt med HV71 sträcker sig över den kommande säsongen. En säsong som kommer att bli Hanssons första i SHL.

Han har tidigare i karriären representerat SHL-klubben Brynäs, men då handlade det om spel i J18- och J20-laget. Nu ser forwarden fram emot flytten till sin nya klubb.
– Det här känns skitkul! Det var inte mycket att fundera på egentligen. Det känns jättebra och roligt att komma till en så stor och anrik förening som HV71 är, säger Herman Hansson och fortsätter:
– Jag blir 28 år nu i sommar, så det är klart att det också känns riktigt kul att få testa på SHL. Man vill spela så högt upp som möjligt, så är det ju.

Att det blir spel i just HV71 betyder lite extra för Herman Hansson, berättar han för JP/Jnytt-sporten. Redan under uppväxten fattade han tycke för klubben.
– Jag var på HV:s sommarhockeyskola två år i rad, tyckte att det var bra och fastnade för HV efter det. Jag har följt klubben sedan jag var liten, så det känns lite extra roligt att få dra på sig just den tröjan.

Den gångna vintern gjorde Herman Hansson sin sjätte raka säsong med Kristianstads IK. Han producerade då 19 poäng (11+8) på 51 grundseriematcher samt en assist på fyra slutspelsmatcher.

I grundserien tog hans KIK sju av tolv möjliga poäng mot seriesegraren HV71 och Herman Hansson gick några tuffa bataljer med backkämpen Nichlas Torp.
– Ja, det var tuffa matcher. Vi gjorde det bra mot HV, men man märkte att de hade en växel till och spelare som var lite bättre på allt. Det smällde en del också, Torp var på mig rätt mycket. Det var tuffa och roliga möten.

Känns det bra att du ska ha Torp som lagkamrat nu då?
– Ja, det blir skönt. Och jag får försöka bli kompis med honom nu i stället… Det blir nog inga problem, jag har hört att det är en riktigt bra kille, säger Herman Hansson.

Det är ingen erkänd poängspruta HV71 får in i sitt senaste nyförvärv. I stället är det en hårt arbetande spelare som de senaste åren har fått en hel del speltid i numerära underlägen.
– Jag vill stå för ett hårt och intensivt jobb, ha bra fart hela tiden och vara tuff att möta. I Kristianstad har jag haft en roll där jag har spelat mycket boxplay och försökt att göra det så bra som det bara går.

Herman Hansson planerar att flytta till Jönköping, tillsammans med flickvännen och deras åtta månader gamla dotter, i slutet av maj. Väl på plats är han väl införstådd med att det kan bli hård konkurrens om platserna i laget.
– Så blir det ju. Ska man vara med och slåss om en bra placering i tabellen krävs det en bred trupp, det är jag medveten om. Det kommer att bli tufft, men också roligt och utvecklande, säger Herman Hansson.

Fakta:
Herman Hansson
Född: 5 juni 1994.
Position: Forward.
Längd/vikt: 183 cm/84 kg.
Moderklubb: Mörrums GoIS.
Tidigare klubbar: Brynäs IF, Kristianstads IK.
Aktuell: Skrivit ettårskontrakt med HV71.

Lyssnade precis på intervjun med Herman. Verkar vara en lugn, lite blyg kille som får chansen i SHL för första gången i sin långa karriär. Kan detta vara en spelare som gör en halv “Åkerman” och etablerar sig i SHL vid sen ålder? Jag antar att det är det man hoppas på från HVs sida.

Själv ställer man sig ju lite undrande till om Herman har det steget i sig. Jag kan inget om karln, även om vi spelat mot honom under det år som inte någonsin mer skall nämnas. Men, en spelartyp som Herman är kanske inte det som med enkelhet fastnar i mitt minne.

Jag antar att detta till 99% är Lindbom’s värvning och hoppas att han vet vad han gör. Skulle Herman blomma ut till en stabil defensivt lagd forward av taxen-karaktär, så skall jag lyfta på hatten åt Lindbom när jag träffar honom nästa gång.

Jag hoppas med all min kraft att det blir så, det är bäst för alla, men framförallt för HV.

Välkommen Herman och lycka till!

Ja, Herman kan väl egentligen bara göra succé med tanke på förväntningarna? Gissar att det kommer dyka upp ett och annat inlägg här i tråden under kommande säsong då folk imponerats av hans “hårda arbetsinsats” någon enstaka match, eller att han lite oväntat stänkt in en balja.

Oavsett vad en märklig värvning då han ser ut att starta som 14/15:e forward.

[url]https://hockeysverige.se/2022/06/13/herman-hansson-ska-gora-shl-debut-vid-28-ars-alder-inte-varit-nagon-panik[/url]

Lång men intressant intervju och story kring Herman.
Man vill ju att denna typ av story skall sluta väl.

Någon KIK-kännare med god kännedom om Herman twittrar om att han fått uppgifter att Herman sätter nivån även i HV och SHL vad gäller fysbiten, toppresultat levereras på testerna vilket det även gjordes i KIK.

Fysiskt verkar han alltså redo. Men hänger han med i tempot? Har han skillsen?

Blir spännande att följa Herman, hur som helst!

Är man bland dom mest vältränade i laget så hinner man nog med tempot. Nån får gärna rätta mig om jag har fel men dom som lyckats allra bäst i Hv som hade tagit klivet upp från Allsvenskan var dom som var mest vältränade. Tänker på Borgman och Pierre Engvall främst.

Min magkänsla säger att Hansson inte kommer att göra bort sig, om han får chansen.

Riktigt bra match av Herman Hansson mot Linköping. Inte bara spelförstörande och vunna puckar - även fin transport av puck i anfallszon och ett och annat pass till med spelare efter erövrad puck.

Vilken jävla kung! Förläng!!

Förläng. Visa att hans krigande i varje match är värt ett nytt förlängt kontrakt.

Herminator är den av nyförvärven som har imponerat mest. Särskilt sett till hur han ser ut “på pappret” och vad man trodde om honom innan säsongen startade. Kan man hålla sig kvar i SHL och bygga en betydligt starkare trupp än den man har idag tycker jag Hansson passar som handen i handsken som krigare i en fjärdekedja.

Vilken kille!

Här har vi någon som vi kan bygga på i nästa säsonger, tror han har alla tendenser till att bli en Sundh-liknande karaktär i laget. Han har sedan tidigare en kärlek till HV71, anledningen till nr 77 är att han egentligen ville ha 76 som en viss J. Davidsson :wink: men den fanns inte i Mörrum.

En riktig HV-kille som visar attityd på isen och som nog kan ta ett A i någon framtida säsong.

HV podden med Herman är förövrigt rätt intressant att lyssna på:

[url]https://open.spotify.com/episode/0I5VUFXrzQu1Mpm9gUnT9i?si=aadf949adbb041f2[/url]

Instämmer om Herman, kan bli en kulturbärare som blir kvar länge. Mycket viktigt att få in spelare där HV verkligen betyder något.

Måste få det ur mig. Herman har sedan omgång 1 imponerat stort på mig. Att match efter match, byte efter byte, kliva ut på isen och visa den passionen och arbetsviljan som han gör är helt underbart att se. Hans forechecking är fantastisk, han vinner sina närkamper och nu får han äntligen göra lite mål också. Oerhört kul att man även valt att belöna honom med nytt kontrakt över kommande säsonger. Blir så glad över att se hans slit ger resultat. Herman är guld värd.

Och ja, Herman är något av en favorit för mig.

Honom ska man hålla hårt i. punkt

Otroligt fint att se hur motståndarna inte orkar med Hermans 110% närvaro med tacklingar etc. Sett flera gånger hue motståndare som bara vill spela av tid blir förbannade när #77 kommer körandes som en ångvält med 5 sekunder kvar på klockan. Passion, närvaro och glädje… wow!

LÄGG DÄRTILL ATT han ligger på samma poäng som Bœdker mfl… säger endel

Inget skrivet om Herman efter nyår. Jag har inte studerat honom så noga. Upplever inte att man märkt av honom lika mycket men kanske slitit på i det dolda. Vad tycker ni andra? Och vad hände med honom efter tränarbytet? Han var ju en av de som ofta fick kredd av JP i höstas när andra inte levererade.

Han fungerar väl som extraspelare. Inte bland de tolv främsta i ett shl-lag.

Synns kanske mer när resten av laget ser hopplöst ut. Han sticker ju ut då som en av de få som spelar resolut och har fart under grillorna.

Jag gillar Hansson på samma sätt som jag gillade Didrik Strömberg året vi åkte ut.
Inte den spelaren som man direkt ser men spelaren som aldrig viker ner sig.

Ger järnet i varje byte även om vi ligger under med 3 (Hansson).
Täcker skott 20 sekunder innan slutsignal när vi ligger under och kommer förlora (Strömberg).

2 gillningar

Gillar Herman. Bra skridskoåkare, tacklas och så vidare.
Visst var det han som fick en snyting av Lundberg senast? Normalt sett så är det väl bara att ge igen, men bra gjort att hålla igen i ett sånt läge. Hade kunnat blivit en tvåa på Lundberg.
Inte helt säker på att det var Herman, men jag tror det.

2 gillningar