Tråden om #8 Alexander Ytterell

Klar för 2 år. Välkommen till Sveriges bästa lag.

Mmm välkommen…

Välkommen till HV71!

Äntligen!

En grym PP back med ruggigt skott från blå!
I Hv kommer han utvecklas till en toppback var så säkra!
Tror ingen kommer vara tveksam efter säsongen!

Välkommen, verkar vara en glad och trevlig pöjk :slight_smile:

@ Frippe

Håller helt med, vi har saknat en högerskjutande PP back med bra skott. Blir perfekt för starter i anfallszon och PP. Jag får Patrik Hersley vibbar av Ytterell. Kompletterar backsidan helt perfekt. Vi har Borgman, Pilut som kommer få mycket allround istid. Sen Berglund och Persson som är duktiga defensivt och får spela mycket BP och vid viktiga defensiva tekningar.

Välkommen
Hoppas han kan utvecklas bra här, högerfattad är ju ett plus.

Välkommen!

[b]Mycket varmt välkommen till Hv71 - Alexander Ytterell.

[/b]

Ytterell borta en tid:
hockeysverige.se/2017/10/20/ … ck-skadad/

Kan man inte säga upp hans kontrakt samtidigt så slipper vi se honom i hv igen.

Jag tycker hetsjakten på Ytterell har börjat gå för långt. Han är värvad som sjundeback inte som en topp 4 back. Han har förmodligen lön som en sjundeback också. Därför ska han bedömmas i relation till Cederholm och Hedberg. Jag tycker också att värvningen var lite konstig, då man kunde tagit in någon yngre som 7a. Men nu är han här och då ska han bedömmas i relation till roll i laget.

Han var en chansning där man såg offensiv uppsida. Jag tycker att det är lite för tidigt att dömma ut honom. Hans plus minus (-2) är i paritet med övriga backars (Jag kan dock tänka mig att han får starta mer i offensiv zon och mot de lägre kedjorna i motståndarlaget vilket kan inflatera siffran en aning). Jämför med Pilut (-5), Reese (-2), Brännström (-2).

Tyckte Ytterell började, jättebra på försäsongen, sen har det bara gått utför, vet inte om han sitter och läser här och därav åker och funderar på isen eller vad som hände riktigt. Men helt enig att det är onödigt att hänga ut samma spelare varje match, oavsett om han varit bra eller dålig. Nån gång är okej men inte hela tiden, precis som man gjorde med Almqvist för att han sköt på back någon gång då och då. Hur många spelare har inte Brännström skjutit ner i år? har han ens fått igenom 1 skott? ingen som nämner detta.

Vet inte varför vissa hänger upp sig sådant på vissa spelare och måste nämna alla fel de spelarna gör, samtidigt som man skiter i att nämna andra spelares fel och bara hyllar dem oavsett att de spelat skit vissa matcher. Gillar det inte.

Med tanke på hur forumet bara gått utför dom senaste åren då folk som faktiskt försöker vara positiva försvinner medans de som gnäller och spyr galla över spelares insatser stannar så tycker jag nästan man bör förbjuda spelarna att läsa forumet om dom nu påverkas av det.

Utomordentligt bra svar. Tack!

Jag tycker man skall använda Ytterell som SAIK gjorde med Heed första säsongen, typ bara spela PP och väldigt lite 5-5 tills han lärt sig försvarsspel. För han har en jäkla bössa och kan hitta suveräna passningar det har han visat stundtals men hans spel i övrigt är horribelt

Väldigt bra inlägg. Har man värvat Ytterell pga hans skott så måste han få spela PP. Totalt meningslöst att låta honom ta defensiva zonstarter etc. det blir ju lite som att hyra in en målare då man ska asfaltera om garageinfarten. Ge han chansen i PP och låt han utveckla det defensiva i lugn och ro.

Är Ytterell verkligen så jäkla dålig som många vill få det till?

Ja, om man på fullaste allvar trodde att han skulle gå in och spruta in poäng från blå och vara en toppback.
Absolut, då förstår jag besvikelsen.

Men inte är han väl sämre än till exempel Jacob Cederholm, som det låser sig för så fort han sätter på sig en HV-tröja?

Och är han verklige sämre än förra årets tokflopp Niklas Hansson?

I Ytterell såg jag en sjätte, sjundeback med bra skott. Och det är väl det han är idag?

Visst är poängskörden skral (nu hade jag väl i och för sig inte förväntat mig en massa poäng), men betänk då att toppspelare som Jakola och Bränström bara mäktat med ett poäng mer än sågade Ytterell.

Jag tycker det finns potential i nummer 66. Spelar man honom rätt, så som kloka skribenter ovan föreslår, tror jag Ytterell på sikt kan bli en riktig tillgång för HV.

Måste säga att i egen zon och försvarsmässigt är han tyvärr så dålig som alla säger. Han har en otrolig förmåga att ge bort pucken till och med när han har gott om tid och klara passningsmöjligheter eller att bara på ett märkligt sätt förlora varenda duell, hur lätt den än är.

Men jag håller med de senaste talarna här. Jag tror också att han bara är värvad för att vara en typ 7e back just nu och låta honom utveckla det defensiva spelet, vilket han verkligen behöver. Håller helt med om att låta honom lira PP och starta i bland i offensiv zon, hans styrka ligger i offensiven så dra nytta av den och låt den utvecklas ännu mer. Successivt kommer han bli bättre och bättre i defensiven också men han kommer behöva jobba extra mycket med det hela tiden. Men detta kan leda till att vi har en riktig offensiv spetsback om någon säsong. På 6 min per match kommer han inte kunna ställa till så mycket dåligt om det dessutom är mestadels PP han spelare.

Upprepar egentligen typ bara det som precis skrivits av lejacques, magnus b och Arogoo, men det är bra poänger.

Ytterell är fåordig vad gäller sin skada. Däremot kan jag avslöja att han, med största sannolikhet, blir borta resten av säsongen.