Tråden om #80 Frederik Dichow

Välkommen Fredrik! :denmark:

6 gillningar

Kan nog bli bra. Low risk och ganska high reward.

Tror han kommer lyckas bättre hos oss än i Frölunda. Visserligen sämre försvar framför sig men med revanschlust och sin gamla målvaktstränare så kan det blir bra.

1 gillning

Han har en oerhört hög högstnivå. Är målvakten som kan stänga en match med 48 räddningar och hållen nolla men han har även haft en del matcher med rätt fladdrigt och tveksamt spel för VFHC.

Jag tror och hoppas han kommer fortsätta utvecklas under Joels vägledning och ge Joni en rejäl match om 1a spaden. Vill även ha det till att det blir bra att ha en bättre mv på träningarna då det ställer högre krav på avsluten för att kunna göra mål.

3 gillningar

Han har ju också ganska dåliga siffror, Dichow är ju bara marginellt bättre än Ortio statistiskt sett. Så vi får ju i alla fall två liknande halvbra målvakter och inte en urdålig andramålis vilket är positivt.

Däremot hade han ju supersiffror i ett ganska dåligt Kristianstad som han lyfte i tabellen. Där var han liknande det Ortio var hos oss förra säsongen under 6-7 veckor.

I Frölunda har Dichow siffror som tyvärr påminner om Ortios i HV övrig tid, alltså 80% av tiden. Väldigt lika statistik har de.

Klart att han har större chans att konkurrera mot Ortio än Lasse Johansson som alltid ligger klart över 90% och tillhör övre hyllan i SHL så han ser nog sin chans i HV.

Kan ju hoppas att Ortio studsar till och överraskar med att komma upp i bättre siffror än större delen av tiden i HV, annars tror jag Dichow kommer får stå en del.

Hur som helst en förbättring på målvaktssidan även om man hade hoppats på en riktigt bra förstamålvakt men är väl svårt att hitta så detta får duga. Nu kan vi alla fall använda båda målvakterna med liknande resultat och det är gott nog om än inte bra.

Simon Brändström säger att Ortio är sämre. Så vi får väl se.

Välkommen Fredrik!
Skönt att föreningen plockar in en ungdom och inte fler 30+are. Blott 22år gammal, tror att detta kan bli dunder i längden.

Om, OM Dichow rentav kan konkurrera med Ortio så ser jag bara detta som positivt, håller vi oss kvar i SHL så kan vi kanske rentav släppa Ortio och plocka upp Erliden. Då har vi helt plötsligt 2 grabbar med många år framöver och med enorma möjligheter för utveckling.

Undrar om Montréal har något med detta att göra? De har väl fortfarande hans rättigheter?

Tycker detta är en lite konstig värvning faktiskt. Harr inte följt honom denna säsongen, men det jag såg av honom förra säsongen imponerade verkligen inte. När Roger valde att ställa Dichow mot oss när vi mötte FHC hemma förra säsongen så lyfte jag inte bara på ett ögonbryn, för min uppfattning var att att han inte höll SHL-klass.

Nubben har verkligen gjort märkliga värvningar denna säsongen. Vad händer med Brattström nu då? Varför värvade vi honom från första början? Bästa julklappen vore om Nubben bara tog sitt pick och pack och stack tillbaka dit solen aldrig skiner.

2 gillningar

Det gick ju bra för Frederik Andersen efter en säsong i FHC.

Hockeyallsvensk målvakt.
Tror inte han kommer vara i närheten av Ortio med HV:s försvar men ett plus är att han är ganska atletisk och kan vara bra när HV släpper sina hundraåttielva 2 mot 1 eller felpass i egen zon.

Tycker värvningen är korkad eftersom det lär betyda att vi inte värvar någon SHL-målvakt i år. Om Ortio inte är i form till kvalet är det riskabelt att slänga in en orutinerad och ojämn målvakt som Dichow. Om vi klarar oss lär det vara med en rejäl portion tur.

Fel målvakt när vi slåss för vår existens men hade inte haft något emot att ha honom som andramålvakt nästa säsong ifall övriga laget är bättre.
En stor målvakt kan säkert behöva till 25-27 års ålder för att blomma ut.

Gistedt och Dichow kommer bli kanon, vänta bara! :smiley:
Är det något jag har bra känn för så är det målvakter, jag och brorsan brukar ha heta diskussioner om det årligen.

Ni kan kalla mig synsk, visste att Larsson skulle göra succé redan när jag såg han första matchen i HV och idiotförklarade ledningen för att dom släppte honom :sunglasses: (skulle säkert gått ap-dåligt i HV för honom dock).

Linus Söderström sa jag skulle bli en gigant.
Adam Åhman skulle vi haft kvar, på papper bland dom bättre keepers vi haft senaste åren även om han inte är bäst i SHL.

Fan, den enda jag haft tokfel om senaste åren är Viktor Kokman, som ändå gjorde en bra insats och höll nollan dom tre enstaka matcherna han fick stå om jag inte missminner mig. Känns mer som att det var föreningen som satte käppar i hjulet för honom genom att skicka honom till HockeyEttan?

Nåja, nog met OT. Kent, om du på något magiskt sätt håller dig kvar i föreningen och behöver tips för målvakter i framtiden, dra iväg ett mail eller ring mig. Jag är uppenbarligen kvalificerad nog för att få en plats enligt dina krav på meriter. :wink:

4 gillningar

Jag väljer att se Dichow som en bra uppgradering av Brattström.

Sedan att han och Ortio är rätt jämna rent statistiskt behöver inte enbart vara dåligt. Säg att Dichow kommer in och är den som pushar Ortio närmare 90% så är ju mycket vunnit bara där, samt ett mycket bättre backup alternativ än Brattström.

22 år, fortfarande väldigt formbar och återförenas med Gistedt, vilket jag antar vägde in. Finns en långsiktig uppsida med Dichow, för jag räknar med att han inte har peakat i karriären vid 22 års ålder.

Inget långt kontrakt heller men om han trivs och gör det bra så är det ju en no-brainer med ett nytt kontrakt.

I övrigt hoppas jag att Brattström hittar en klubb och kan återfinna sitt spel och känna glädjen igen.

2 gillningar

Tycker det är riktigt bra att värva in Dichow och hitta ny klubb åt Brattström.

Att vi tar in honom påverkar inte att vi eventuellt breddar med ytterligare en mv längre fram om Ortio skulle gå sönder eller behöva än mer avlastning.

Varmt välkommen Frederik!

6 gillningar

Fint sagt!

Välkommen Fredrik, visa Frölunda och alla andra att du kan komma upp i samma nivå som du gjorde i KIK!

Tror han kommer att få stå en hel del om inte Ortio skärper till sig ordentligt.

Brattström var ju ingen konkurrent alls och var ju helt under isen tyvärr.

Nu har vi två jämnbördiga målvakter där båda har en potentiell uppsida.

Vågar man hoppas på att Dichow får Ortio att steppa upp och nå över 90% innan säsongen är över?

Annars tror jag Dichow kan göra det.

2 gillningar

Fan man minns vilket monster han va i Kristianstad när vi var i HA.

Varmt välkommen och hoppas du lyckas locka fram den sidan igen med Joels hjälp :sunglasses:

4 gillningar

Rädda oss!

Hur funkar det med en målisvärvning såhär mitt i säsongen. Panikbeställning hos Daveart?? Spela i sin gamla hjälm?? Duger det med en vanlig vit??

David expressmålar när de gäller HV…