Tråden om #80 Frederik Dichow

En sprallig och glad kille! Målet är att lyfta oss i tabellen och nå ”play off”, önskar jag kunde vara mer positiv som denna herre.

Välkommen Fredrik!

7 gillningar

Du vill väl att vi ska till allsvenskan? Då är det lätt att vara positiv som HV går just nu :wink:

3 gillningar

Blir de premiär i mål idag tro?

Nja, tror man vill ha någon träning till.

1 gillning

Hans premiär blir nog mot Oskarshamn.

Dags att testa med Dichow nu helt klart.

Ortio har spelat typ varenda match och har gjort det ok med tanke på hur vi inte spelar försvarsspel men det behövs konkurrens och lite vila.

Ibland kan en ny målvakt ge lite nytändning med. Om försvar +målvakt klickar så kan det plötsligt börja hända saker .

1 gillning

Jag hade fel.

Mycket konstigt att han får sitta på bänken varenda match. Hade Brattström bredare arsle och tog för mycket plats på bänken eller?

Var hans efternamn alldeles för konstigt?

Förstår inte denna värvning överhuvudtaget.

1 gillning

93,9% idag! Det finns hopp om fortsättningen om Dichow får stå istället för Ortio!

Bra jobbat dansk! :+1::+1:

8 gillningar

Jag citerar mig själv angående denna värvningen. Det sämsta som kan hända är att vi har en bättre backup i ett kval. Helt ok första insats idag mot LHC.

Bra start. Och ja, han kan kanske konkurrera ut Ortio.

Men dagens match blev ännu ett bevis på att det inte är målvaktsspelet som är HV:s största problem. Har man ett sånt ihåligt försvar och trubbig offensiv som HV så spelar det mindre roll vem som vaktar kassen.

5 gillningar

3 gillningar

Det hoppas jag med Dichow!

4 gillningar

Skulle nog ändå vilja påstå att målvaktsspelet är ett av våra största problem, ingen tvekan för min del.

Hade vi ex haft Högberg eller någon annan av liknande kaliber är jag helt säker på att vi varit på slutspelsplats, utan problem.

Det krävs ju mer än 50% mer skott för att göra mål på Högberg än på Ortio. Högberg släpper in var 12/13 skott och Ortio var 8 skott.

Dichow lär ju inte vara som Högberg resten av serien men om han åtminstone är som en medelmålvakt i SHL så slipper vi kval. Vi såg ju alla vad som hände runt februari när Ortio spelade som en toppmålvakt, vi blev ett absolut topplag direkt.

Vårt största problem är Nubben, absolut, och i hans lagbygge är målvaktssidan enligt mig den svagaste länken ihop med coachstaben.

Helt säker på att andra coacher kunnat få ut mycket mer av detta fuskbygge än vår stab.

Så vi får hoppas att Dichow kan hålla dagens nivå även i framtiden alternativt att Ortio steppar upp som runt februari.

Gillar att Dichow är så stor och täcker så bra, inte lika flaxig och osäker som Ortio. Bra att Dichow inte är så spektakulär.

2 gillningar

Fast du såg väl matchen ikväll? Du såg väl Oskarshamn-matchen. Likaläge inför sista. HV kan inte göra mål. Motståndarna vinner. Som det ser ut just nu måste den målvakt som står i HV hålla nollan varje match för att vi ens ska ha en chans. Och det kommer varken Dichow eller Ortio göra resterande 25 omgångar.

3 gillningar

Japp, stämmer att det är svårt att vinna om vi bara gör ett mål.

Jag har sett alla matcher även denna säsongen och i minst hälften av de matcherna vi torskat hade vi kunnat få poäng om vår målvakt hade spelat som en toppmålvakt.

Jag tror dessutom att vi kunnat få med oss något även i Oskarshamn om inte Ortio släppt in det enkla ledningsmålet. Momentum är viktigt.

Vi har haft en sjukt svag målvaktssida. Du som gillar statistik har ju också sett att vi har haft de två sämsta målvakterna av alla i hela SHL denna säsongen.

3 gillningar

Fast det ena utesluter ju inte det andra?

Vi måste ha en målvakt som är över 90%, samt att spelarna börjar sätta chanserna. Hur ska vi annars kunna få någon stabilitet, där det inte bara hänger på det ena eller det andra. Klubbens uttalade målsättning är slutspel. Då kan vi inte ha de 2 sämsta målvakterna i hela ligan (statistiskt).

Du kan nog räkna på en hand de matcher som Ortio har vunnit åt oss på egen hand, denna säsongen.

1 gillning

Grym match av Dichow idag! Kan han vara den vi behöver nu? En frisk fläkt utan något HV bagage. Han har liksom inget att förlora. Bara in och köra

4 gillningar

Kom tillbaks!

5 gillningar

Hoppas verkligen Dichow får chansen idag igen om han. Är frisk.