Tråden om #80 Frederik Dichow

Det där är så sjuuuuukt bra !

De andra i all ära - men det där är helt galet !

En målvakt som levererar sådär under sån enorm press - han måste få vara kvar !

9 gillningar

Om det inte finns issues som skapar problem i laget under säsong.
Har svårt förstå varför han blev bänkad till förmån för Hugo. Fick inte många chanser väl?

2 gillningar

Man vet ju aldrig hur folk tacklar sån där press (största möjliga i svensk hockey) förrän de ställs inför den

…men Dichow har ju gått ut med toppbetyg vid båda tillfällena då vilket i min värld gör att vi borde vara rädda om honom !

2 gillningar

Dicken verkar ändå inställd på lir i HV71 nästa säsong. Perfekt andra målvakt framför en stabil första målvakt där man lirar 70-30 kanske.

https://x.com/Sparvaren/status/1904735758239363166?t=OeSo65hKLVByRuXrWWoq6g&s=19

1 gillning

Jag har en stark tro på 60-40 för att undvika svackor.
Dessutom borde målvakterna få tid att planera inför sina matcher. Skulle se dem som quarterbacks.

2 gillningar

Nja 65-35 kanske är optimalt.

Kollar man på de allra främsta målvakterna i SHL de senaste säsongerna så har de legat runt 35-40 matcher i serien, ibland närmare 30 och ibland närmare 40. Så ja runt 65% kanske är mest optimalt. Många etablerade målvakter vill och behöver ju även spela relativt frekvent för att bibehålla en hög nivå.

2 gillningar

Vilken kung han var igår. Hans toppar är sjukt höga. Lite störande att han inte höll en hög nivå hela säsongen.

Bäst när det verkligen gäller är ju en jäkla bra egenskap hos en målvakt vilket han bevisat nu 2 säsonger i rad. Behöver hitta en högre lägstanivå, sen hjälper det väl oxå om laget framför honom är bättre

3 gillningar

Hur många matcher var Dicken i mål dock? Och då menar jag aktivt stående på isen, inte inbytt i sista perioden eller med på bänken utan att spela? Känns som att det var maximalt 7-8 matcher på sin höjd i början när även övriga laget inte fungerade alls?

Fick upp denna på Twitter, var tvungen att dela den här.
Världens finaste danskar. :heart:

38 gillningar

Så jävla fina :heart:

3 gillningar

Har bara 1 problem med dicken just nu…

Antingen så spelar han över på att han är så trött och urpumpad som i de senaste 2 matcherna eller så får dem nog sy fast en camelback med vätskeersättning innanför matchtröjan, för det är den här typen av insats som behövs iallafall 80% av de 55 matcherna i grundserien om man vill agera första spade i SHL.

5 gillningar

Det här är faktiskt en lite intressant diskussion. Vad är anledningen till att Dichow har varit så utpumpad? Är han bara en känslomänniska och visar utåt väldigt tydligt hur han känner och dom flesta målvakter är ungefär så här trötta? Extra anspänning pga kval? Dåligt tränad? Eller det som kanske skulle vara mest oroväckande, hans baseline-nivå och grundtalang är inte så hög så det kräver att han är extremt/orimligt koncentrerad för att kunna prestera på den här nivån? Något som isåfall skulle vara omöjligt att kunna hålla uppe genom en säsong.

Hur ofta intervjuas en målvakt efter slutsignal eller i periodpaus?

2 gillningar

Han är 195 cm lång och förlorar litervis med vätska. En anledning till att han spelar bra är att han tar sönder sin kropp (som alla stora målvakter) och ger allt för att vinna när det gäller.
Beroende på värme och annat kan man komma nära ett marathon i påfrestning på kroppen.

När det gäller koncentration och prestation får du tänka att det är väldigt olika vad man kan plocka fram (vi har väldigt olika kapacitet) och hur länge man kan gå på max.
Att vara fullt påkopplad innebär att använda arbetsminnet hela tiden.

1 gillning

Absolut, köper din fakta.

Men då kvarstår fortfarande följande.

Antingen är han otränad eller inte helt 100% i form. Eller så innebär det att hans kropp eller huvud inte klarar av prestera på den här nivån över tid och att han då spelar över sin förmåga.

För jag hävdar att det är den här typen av prestation som behövs på en veckobasis om vi skall förlita oss på att ha dicken i mål nästa säsong. Annars bör vi leta efter en målvakt som kan hålla den här nivån varje vecka i 55 omgångar plus ett slutspel.

3 gillningar

Kom han inte precis tillbaka från sjukdom? Själv hade jag influensa förra veckan. Jag var nära att kollapsa i slutet av matchen av att så upp i tio minuter och skrika och klappa händerna, så jag var tvungen att sätta mig ner.

Min form har varit bättre. Har t.ex. gjort klassikern och sprungit halvmara i öknen.

7 gillningar

Sedan var han väl också otroligt hårt ansatt i tredje perioden, MoDo hade 20 skott mot våra 4.

2 gillningar

Det här är ändå det bästa jag vet med det här forumet. Ge oss ett speluppehåll på några dagar och vår kollektiva rastlöshet gör att vi fördjupar oss i spekulationer av de minsta av små detaljer.

1. Jag hoppas vi aldrig slutar med det. :heart:
  2. Det är också lite tur att vi har några veckors lagbygge-spekulationer framför oss.
9 gillningar

håller med dig. Det är lite märkligt