Tråden om #80 Frederik Dichow

Jag kan ge ett exempel till, efter The Miracle on Ice 1980 fick en spelare från USA kontrakt av Rangers. Han hade inte spelat i NHL tidigare, har för mig att han hette Mike och var i Dichows ålder. Han valde att avsluta karriären men blev alltså erbjuden ett kontrakt. Skulle vara intressant att kolla om det var fler från USA laget. Matchen igår var väl också ett mirakel.

Fast nu pratar vi papper och penna :laughing:

Du övertolkar mig (eller feltolkar mig medvetet). Min poäng kvarstår. Större under har skett än att Dichow skulle få ett NHL-kontrakt efter gårdagens bragdinsats.

Killen som inte ens platsade i omklädningsrummet.

Fantastisk prestation. :white_heart::yellow_heart::blue_heart:

1 gillning

Kan tänka mig dock att ju VM-spel är ganska intressant ur Scouting perspektiv då många spelare (“långt under” NHL) går upp mot och mäter sig med etablerade NHL spelare. Självklart är det inte helt oscoutat men ett bra test. Säkert väldigt nyttigt.

Dichow, a Montreal Canadiens fifth-round pick in 2019 who plays for HV71 Jonkoping in Sweden, made 39 saves overall🤘

Dichow blir den som pryder årets matchtröja för mig! :denmark: :clinking_beer_mugs:

2 gillningar

Frågan är om Lehtinen får stå en enda av alla våra slutspelsmatcher våren 2026.

[duckar och klär på mig rustning]

2 gillningar

Vi kör en mv för serielunk och en annan för slutspel. Specialister :rofl:

4 gillningar

Det känns verkligen helt fantastiskt att ha en andra målvakt som man VET kan leverera när det behövs. Inte många lag som kan skryta med det. Hoppas verkligen han kan komma upp i nivå under lunken med. Har vi en lite Stefan Liv i honom? Dessvärre hamnar han väl i NL/NHL om det skulle vara så..

1 gillning

Också lite fler forwardsplatser att fylla än målvakter… Men visst, det KAN ske. Men som nån annan skrev är nog isåfall det troligaste att nån skriver kontrakt för att säkra rättigheter mer än för att plocka över nu.

1 gillning

Jaha, så trängseln på målvaktssidan kommer nu bli löst av att Dichow nu får ett erbjudande från NHL. Det går snabbt i hockey. :ice_hockey:

Vår fina dansk!

16 gillningar

Dichow trendar på eliteprospects.

1 gillning

Och det efter att man brutit kontraktet med Alnefelt :smirking_face:

1 gillning

Dichow utbytt mot Schweiz. Jag ser inte matchen, så jag vet inte om han varit bra, men i slutspelet med HV så var det ju tydligt att han blev ordentligt slutkörd efter varje match. Tänker att matchen mot Kanada lär ju varit minst lika jobbig. Han har kanske problem med att kroppen inte hinner återhämta sig när det är täta matcher? Han verkar ju bli mer fysiskt slutkörd än andra målvakter.

Många oturliga studsar.

Ja det hade kvittat vilken målvakt från valfritt VM-lag som hade stått ikväll, det hade ändå blivit ett antal mål. Mycket oflyt och noll hjälp av försvaret. Smart att byta ut Dicken för att vila han inför morgondagen.

2 gillningar

Det beror väl främst på att han har sjukt mycket att göra. I alla fall de ”bragdmatcherna” som jag tänker på. Finns målvakter som tappar uppåt tio kilo i ren vätska på en match. Tror inte man är så jävla pigg efter det

Precis som i ett flertal av HVs matcher förra säsongen alltså.