Tråden om #82 Santeri Hatakka

Är det så man ska betona? Jag har provat olika varianter utan att veta vad som är rätt.

Japp, just enkel och dubbelkonsonanter är inte lätt för icke finnar få rätt på. Det är INTE som i svenskan där vokalen innan ändras utan det är mer att när det är dubbel konsonant så ska man stanna upp något vid konsonanten men vid enkel så ska det gå snabbt.

En bra exempel är T:et när man säger metall som i järn (enkel) eller metal som musik-gengren (dubbel). Dagens finska lektion.

5 gillningar

Jag har totalt noll koll på denna spelaren. Det är på denna typen av värvningar Liljander får bevisa sig. Förmodligen Säppälä dyr men utan samma landslagsmeriter. Litar man på Liljander och teamet kanske man har förhoppningar. Jag har ingen jävla aning.

Välkommen!
Något som verkligen stämmer in på Hatakka är ”en bra första pass”

Kollar man mycket highlights från både AHL / NHL och Liiga så är de många assist han får efter att satt en riktigt bra pass som vänder på spelet snabbt.

Då gäller det att ha forwards som kan ta emot den passningen också, samt förvalta läget som kan uppstå..

1 gillning

Om ni vill lära er uttala hans namn så finns ju den fiffiga pronounciation-knappen på Eliteprospects.

I det grå fältet under hans namn och bild finns den, och då får ni namnet med korrekt uttal.

2 gillningar

Det uttalas för övrigt typ Hatt-akka.

Jag ser fram emot en lektion om dagen. Jag kan starta en tråd!

Fast då får vi nog ha riktiga finnar som vill bidra. Jag försöker bara lära mig språket så tror inte jag har material nog för en om dagen :sweat_smile:

1 gillning

Vita Gula Blå ringer upp en kille som följer New Jersey och snackar lite Hatakka!

13 gillningar

Orkar du sammanfatta det viktigaste? Eller någon annan :+1:

Stor grundpotential
Mer defensiv än offensiv
Fortfarande ett råämne som inte utvecklats färdigt
Enligt Williams inte skadebenägen egentligen utan hade otur, tvingades till operation och med det en längre tid innan redo för spel.

Bilden jag fick av att lyssna är att med bara lite utveckling av all den potentialen så kan det bli en lysande back och att redan som han är nu borde han åtminståne vara stabil och säker i egen zon.

5 gillningar

Låter som en ersättare till 32!

1 gillning

Snarare än en ersättare till Sean Day då tänker jag.

Ah najs funktion! Men det var som jag trodde då :grinning_face_with_smiling_eyes: Vilken tur. Finskan är bra för den har inga undantag vad gäller uttal. Allt uttalas som det stavas till skillnad från i svenskan.

2 gillningar

Jag blev glad över de defensiva egenskaperna. Är kanske gammelmodig men jag tycker en back främst ska klara av spelet i egen zon. Sen såklart kunna slå en passning rätt.
Jag ser inte BLs agerande som att han ersätter spelare med spelare. Han konstruerar ett fundament.

4 gillningar

Ja jag håller med, mkt smartare, jmf med svenska och engelska.

Arkansas och Worchestersås comes to mind :winking_face_with_tongue:

Desto mer man hör och ser om Hatakka desto mer spännande blir de.

2 gillningar

Mållåt för Hatakka:

Istället för Tacata vrålar publiken Hatakka. Speakern/DJn ser till att det är tyst från ljudsystemet under vrålen såklart.

Eller inte. Fick ett infall.

17 gillningar