FAKTA / KOKKONEN
Född: 930226, Stockholm
Moderklubb: Flemingsbergs IK
Position: Forward
Skjuter: Vänster
Längd / vikt: 187 cm / 95 kg
– En härlig lirare som gillar att göra mål, men också fysisk i sitt spel och bra på att använda sin tyngd. Lite av en Mattias Remstam-typ. Alla möjligheter att bli en publikfavorit i Kinnarps Arena, säger Johan Hult.
Här kommer lite highlights på Kokkonen, notera att dessa är från säs 18-19 då han gjorde 8 mål & 14 ass. Denna säsongen blev det som bekant 24 mål & 14 ass.
Kokkonen var en av de jag hoppades mest på. Han har storleken och (trodde jag) skottet samt (trodde jag också) näsa för mål. Men jag trodde tydligen fel.
Helt rätt. Vi vet vad han gått för i Allsvenskan innan, även om hans första SHL-säsong var ett misslyckande. Gissningsvis får han också en mer framträdande roll i allsvenska HV än i SHL-HV. Han spelade omkring tio minuter per match senaste säsongen, mot närmare 18 minuter match sin sista säsong i Karlskoga.
Det är bara att hoppas att han får en chans genom att HV spelar honom rätt nästa säsong. För det gjorde man verkligen inte denna säsongen. Man köpte honom på grund av den roll han spelade i BIK men gav honom en helt annan i HV…
Tror mycket handlar om vem han får bredvid sig. I BIK hade han väl Forsberg. Kokkonen var ingen som direkt gjorde sina medspelare bättre och lär inte göra det i HA heller. Att vi förlängde med honom förutsätter nästan att Forsberg är klar, eller?