Tråden om #88 Jesper Kokkonen

Ja… tycker man ser det hela tiden, inte bara i HV eller i SHL, även NHL. Man värvar någon från lägre division/liga som har producerat mycket och så får de en icke-producerande roll. Ett jäkla slöseri med både talang och resurser.

Just därför förstår jag inte förlängningen. Vad för roll är det tänkt att han ska ha? En spelare för någon av topp 2-kedjorna? Isåfall sätter man verkligen ribban lågt. Jag vill se SHL-nivå på dom spelarna som är tänka för topptvå. Vi har redan spelare klara för den lägre Hierarkin.

Just att det är 2 år irriterar mig något enormt också. Som jag skrev tidigare, går man nu upp till nästa säsong så sitter han fortfarande på kontrakt. Och vi alla kunde se att han inte platsar i SHL.

Vid en förlängning med Kokkonen så får jag för mig att Samuelsson och Stillman har en annan tanke och en roll för den spelaren än vad Rahm hade.

Efter sin katastrofala fjolårssäsong tyckte jag att det var märkligt med en förlängning. Efter nio omgångar förstår jag fortfarande ingenting. Kokkonen har fått chansen i både en toppledare och i PP men lyckas ändå inte leverera. Det känns inte rimligt att ha en tilltänkt toppspelare i fjärdekedjan så det kanske är dags att försöka hitta en lösning på annat håll både för Kokkonen och HVs skull? Kokkonen kanske behöver ett miljöombyte samtidigt som HV kan plocka in en spelare som får tid att komma in i spelet.

Han har inte varit den poängmaskin jag trodde inför säsongen. Jag trodde det skulle lossna för honom i år. Men jag är ändå imponerad av hans arbetsinsats. Jag tycker HV har varit inne i en svacka spelmässigt de senaste matcherna. När spelet inte stämmer tycker jag han är en av få i HV som försöker väcka laget genom att spela fysiskt. Han påminner lite om Remstam.

Ser inga som helst likheter mellan Kokkonen och Remstam.

Kokkonen dansade en säsong i allsvenskan. Sen blev det platt fall. Vem vet, han kan kanske bli en poänggörare i ett sämre allsvenskt lag. Men i ett lag med toppambitioner har det inte alls funkat.

Apropå Kokkonen. På Eliteprospects står det att han har kontrakt bara över den här säsongen. Men vi får väl lita på HV som i samband med förlängningen skrev att han har kontrakt på två år…

Oavsett tycker jag Kokkonens kontrakt ligger närmast till hands att bryta.

Törngren är på väg in i laget igen. Och så har vi Ullström. Dessutom tror jag det inte är färdigvärvat på forwardssidan. Så var ska Kokkonen in?

Forsberg-Vesel-Huhtala
Önerud-Ullström-Mr x
Netterberg-Matson-Lindbäck
Nybeck-Davidsson-Davidsson
Wennlund/Kokkonen/Wikström

Visst. Det är väl om man vill ha honom som 13:e forward då… Nej, Kokkonen är verkligen en unik floppvärvning sett till att han ser ut att floppa två år i rad, i två olika serier…

Kokkonen har storleken och kraften som blir viktigt i playoffs, men det krävs ju också produktionen. Grymt tråkigt att det inte verkar lossna för honom, han såg ut som nyoljad motorsåg på försäsongen. Men som det utvecklat sig, så tycker jag han tar upp en plats för Gustav Salmi-Lilja i truppen. Samma spelartyp men en framtidsinvestering. Sedan, kan man ju fylla på runt jul med en spelare som har samma egenskaper men producerar bättre en Kokkonen.

Riktigt tråkigt att det inte lossnar för Kokkonen, han har det i sig men får inte ut det i HV dressen.

lejacques: med dina kedjor och Törngren på väg tillbaka i laget…var ska Törngren in, eller är han MR X? Annars håller jag med angående Kokkonen. Men han var helt ok med SSK, så ge honom några matcher till.

Jag kan typ hålla med om att Kokkonen varit ganska bra i det fysiska spelet, driva på kasse och annat. Han har trots allt gett oss straffar under spel. Men poängen har inte kommit och det är inte helt oproblematiskt. Jag känner ingen stress med att bryta med Kokkonen just nu men det är väl heller ingen sorg om det sker direkt.

Ja, du ser. Glömde Törngren. Så Kokkonen är i den bästa av världar inte ens trettonde.

Att Kokkonen skulle kunna bli en tillgång i ett slutspel. Nä, va? Att döma av hans playoffsiffror är han allt annat än en slutspelslirare.

I fallet Kokkonen tror jag vi helt enkelt får konstatera att det rör sig om en dagsslända som inte klarar av ett mer strukturerat spel.

2 mål på 62 seriematcher. När ska vi man göra sig av med honom undrar jag? Bidrar verkligen inte med någonting.

Kanske skickar honom till nåt lag och i utbyte tar HV in viss Bryggman som tidigare nämnts.

Bryt kontraktet snarast tack. Gör inte ett rätt och sänker sin omgivning. Efter 60+ matcher (där han fått spela i leading lines och PP från och till) och totalt sju poäng räcker det nu. Vi har inte råd att ha denna typ av dödvikt i laget när vi vill upp.

Ja, jag håller med .
En total flopp.
Märkligt att Hult inte bryter med honom.
Mycket märkligt.

En anledning kan ju vara för att man inte har en ersättare klar ännu. Det är sällan spelare får gå innan man löst något.

En av alla Hults felrekryteringar. Det sjuka är att Hult toppar den usla värvningen med att ge Kokkonen TVÅ år till. I ett läge där det faktiskt inte finns en enda anledning till att behålla honom.

Och däri ligger väl problemet. Man måste alltså hitta en förening som är villig att ta över Kokkonens kontrakt.

Förhoppningsvis är det inte så dyra pengar det handlar om så jag hoppas verkligen HV har råd med att bryta kontraktet, alternativt köra ner Kokkonen i J20 och röka ut honom.

Det kan låta hårt. Men jag tror varken HV eller Kokkonen är nöjda med hur det utvecklat sig.

Får ändå vara lite djävulens advokat här, Hult trodde förmodligen han skulle producera i HA med tanke på hur han var i Karlskoga (nu är det dock bevisat att han bara dansade en säsong)

Men problemet är ju att få någon klubb att vilja ta över kontraktet, jag vet inte vilken lön han har men det är nog ingen jättebillig spelare. Möjligen Vita Hästen kanske skulle vara intresserade

En gång är ingen gång. Förutsättningen med att förlänga med Kokkonen handlade i alla fall i min värld om att han skulle kunna återupprepa succén med Foppa. Nu är det så smärtsamt tydligt att det aldrig kommer att ske. Och då bidrar Kokkonen med precis ingenting alls.

HV har ju under Hults år varit väldigt restriktiva när det kommer till att bryta kontrakt. Jag hoppas innerligt att inställningen är en annan nu.

Där håller jag med dig fullständigt, även jag trodde han skulle producera tillsammans med Forsberg i HA, men klart som tusan ska Kokkonen inte vara kvar.

Om ingen klubb i HA är intresserade kan vi ju alltid höra oss för med någon av klubbarna i finska Liiga