Tråden om #88 Jesper Kokkonen

Hult lyckades inte bara som sagt förlänga kontraktet med denna flopp . Han lyckades även jämföra honom med Remstam . :laughing:

Ser inga likheter alls . Kokkonen spelar inte fysiskt och uppoffrande… nej helt sjukt att han faktiskt är ordinarie i seriesuveräna hv71 .

Att håna Remstam på det sättet som Hult gjorde, är bara i sig en grund för att Hult måste försvinna (som alla vet finns det ju tusentals skäl till). Jag hoppas inte att Remstam mår dåligt över detta, jag vet att iaf jag hade mått oerhört dåligt över att ha blivit jämförd med vår sämsta spelare någonsin ( i hård konkurrens med Hagos). Sen köper jag resonemanget att det är rimligt att ha en ersättare på plats innan kontraktet bryts men det är så sjukt frustrerande att se Kokkonen göra plattmatch efter plattmatch och samtidigt göra de han spelar med sämre.

I klass med Simon passar bättre på bänken Skoog

Max Wärn - 10 mål och 18 poäng tot på 48 matcher - man rev kontraktet
Andreas Thuresson - 10 mål och 19 poäng tot på 43 matcher - man rev kontraktet
Juuso Ikonen - 7 mål och 17 poäng tot på 52 matcher - man rev kontraktet

Kokkonen den allsmäktige - imponerande 2 mål och 7 poäng tot på 67 matcher. Kan någon förklara varför han är kvar än? Det finns ingen som helst logik bakom det här.

Ja, det är väldigt märkligt. En sak förra året när han hade allt att vinna. Men i år… Tanken sett till när han skrev på nytt kontrakt och hur han matchades inledningsvis var inte att han skulle vara en brunkare i fjärde och BP.

Ser att vissa tycker han kämpar och försöker. Ser dock inte att han skulle göra det bättre än nån annan när det gäller att kämpa och försöka… Ribban är hur som väldigt lågt satt om tränarna accepterar att ha så låga krav och förväntningar som vi i nuläget har på Kokkonen.

Det här kontraktet måste ju bara brytas. Som jag sagt förr. Den största floppen i HV:s historia. Unikt att floppa två säsonger i rad, i samma lag, i två olika serier.

Grejen med Kokkonen är väl att han ändå på något sätt klarar av att spela enligt gameplanen ganska bra. Han ligger någorlunda rätt både offensivt och defensivt samt åker skridskor enligt min uppfattning. Problemet är ju bara att inget händer och poängen kommer inte. Jämför man med någon som typ Netterberg som bidrar med poäng men nog är orsaken till fler mål bakåt känns det som att tränarna väljer det “säkra” kortet mer.

Hade Leif Boork fått i uppgift att ge några komplimanger till Kokkonen hade det nog låtit typ som när han recenserade Salmonson, “Du är lång, åker mycket skridskor och sen är du lång också”.

Så kan det ju vara. Men sen har Netterberg en uppsida som Kokkonen saknar helt. Det vill säga, när Netterberg väl får chansen i en högre kedja så producerar han framåt. Netterberg måste ju, sett till antal spelade minuter, vara en av de som producerar bäst i serien? Jämför med Kokkonen som alltså fick inleda med Foppa och Vesel och som dessutom fått betydligt fler chanser i PP.

Därför väljer jag hellre att ha kvar en spelare som Netterberg. Om vi nu ska ha utfyllnadsspelare så är det bättre att ha en som faktiskt kan påverka laget positivt vid skador som nu. I Kokkonens fall handlar det ju bara om dökött.

Jag har hellre kvar Netterberg också.

Hade jag varit tränare för HV hade jag sagt till Kokkonen att “tills du gör spelmål på grund av individuell skicklighet eller stäm med din kedja, så spelar du som Tomas Holmström eller Per Ledin”. In med Kokkonen framför mål i varje situation så kommer det hända grejer. Han skulle kunna göra underverk som murbräcka och målvaktsskymmare, och peta in viktiga puckar. Han ska inte spela som Forsberg.

Tyvärr är Kokkonen klappkass. Tråkigt att hänga ut spelare så här, men det måste sägas. Inte ett rätt idag, målet senast var ett undantag bland alla misstag. Så fort någon skadad spelare kommer tillbaka måste han upp på läktaren. Så fort något nytt kommer in i truppen måste han ut.

Nejdå, han ska användas i PP i BP i AW i PM och FM och inte minst, alltid in som extragubbe när vi jagar mål…

Skrattade högt åt detta. Såg framför mig hur Kokkonen kör karaoke på AW:n.

Kan inte, hur mycket jag än funderar komma på en större floppvärvning än denna…Finns de ens?
Inte ens Hagos går att jämföra.

Vet att jag kommer få mothugg nu!
Kokkonen har kanske inte sin bästa säsong än så länge även om JAG tycker han faktiskt gjort det okay.
MEN han gör en sak som HV har saknat…Han för in posivitet i laget och det är fanimig mer värt än att göra mål.
Han införde Dirlandia som en injektion efter vinsterna och det har han gjort förbannat bra.
Även fansen gillar detta!

Frågor på mina synpunkter?

Tack för ordet /Bakom

Inget fel om han bidrar med positiv energi.

Men man måste ju se till förutsättningarna när Kokkonen förlängde för att kunna göra en i mina ögon riktig bedömning.

  1. Kokkonen kom från en riktigt misslyckad säsong i SHL. Stort tvek på om han fått vara kvar om HV lyckats hålla sig kvar i SHL.
  2. Kokkonen beskrevs på följande sätt av Hult när han fick förlängt:
    ”Jesper är en spelare som kommer att växa i HV-tröjan ytterligare nästa säsong. Han har alla verktygen att göra riktigt mycket poäng något han har bevisat tidigare i sin karriär. Jesper är också en spelare sätter prestige i det hårda jobbet och ska vara jobbig att möta för alla motståndarbackar nästa år”

Har Jesper vuxit i HV-tröjan? Nej, va?
Har Jesper gjort poäng? Nej, va?
Har Jesper stått för ett hårt jobb? Ja, om du frågar vissa. Nej, om du frågar andra. Frågar du mig finns det minns en handfull spelare som går före även i det hårda jobbet, vilket även tränarna uppenbarligen tycker sett till istid och BP-spel.

Två nej och ett njae kan inte ge annat en ett underkänt betyg.

I förlängningen har Kokkonens underprestation dessutom tvingat HV till att lägga ännu mer pengar på truppen. Så oavsett Dirlanda förväntar jag mig att Kokkonen inte spelar kvar i HV nästa år. Oavsett serie vi spelar i. För ja, i slutändan värderar jag en spelare som gör det jobb han förväntas bidra med mer än en spelare som infört en vinstsång i omklädningsrummet.

Vissa menar att Kokkonen bidrar med bra forecheck, att han åker skridskor och sliter. Kan tycka det är lite anmärkningsvärt då att Kokkonen är blott en av två spelare i årets trupp, med över 20 spelade matcher, som ligger på minus.

Att han bara fått husera i en fjärdekedja och använts i en defensiv roll, som Wikström (den andre med minus) stämmer ju inte helt med tanke på alla de chanser han fått bredvid ledande spelare.

Jag försöker inte vara elak, jag bara konstaterar att jag inte kan hitta en tidigare HV-spelare som bidragit med så lite så lite sett till förväntningar. Inte ens i en undanskymd roll levererar han.

Lätt att säga nu kanske. Men om det stämmer att Kokkonen bidrar med jävligt god stämning i laget och hur han spelat hittills i slutspelet så har ju HV gjort helt rätt i att behålla honom.

Tycker alltid det är är så jävla kul när det vänder för någon som varit starkt ifrågasatt. Go go Kokko

Kokkonen lämnar.

"HV71 och Jesper Kokkonen har kommit överens om att gå skilda vägar och forwarden fortsätter karriären i en annan klubb.

Jesper Kokkonen kom till HV71 inför förra säsongen och har spelat 118 matcher i HV-tröjan. Nu har klubben och Kokkonen kommit överens om att forwardens kontrakt bryts och att karriären går vidare på annat håll.

Stort tack Jesper för åren i HV71, för insatsen på isen och för sången i omklädningsrummet!"

Då var det klart:

Ett bra beslut.

Vi tackar denna herre, som trots lite knackig sejour i HV ändå kommer stanna kvar som en stor del av vårt gladaste minne från 2022: Dirlanda efter game 6.

Tack Kokko! Tråkigt men det var väll menat att bli…