Tråden om #9 Taylor Matson (C)

Fair enough, jag kan faktiskt inte Rögle tillräckligt bra för att veta om det var rimligt eller inte ur den aspekten. Kanske korkat av dem eller så kanske de kände att de har tillräckligt med ledarskap för att kunna släppa honom. Han är själv kanske inte så sugen på att nöta bänk för den delen heller. Men absolut ska man inte underskatta det, Abbott var “överflödig” sista säsongen i HV men var ändå väldigt viktig med sina ledaregenskaper.

JÄVLA KRIGARE!!!

Låter trökigt att säga en segernatt kanske. Inte många jag vill ha med mig upp till SHL. Men Taylor Matson är given.

HV har ju en historik att misslyckas med transatlant-värvningar. Men Matson är nog den som verkligen etsat sig fast i ens hjärta. Vad det verkar, en fantastisk person och ledare, och dessutom en bra hockeyspelare.

Så jävla skön. Vilken karaktär. Jag unnar honom en ny chans i HV, i en bättre kedjeomgivning.

Här är vi, för ovanlighetens skull, helt överens. Älskade honom på segerintervjun när han, efter en säsong i klubben, säger till Cmore “Jag har ett stort hjärta för den här föreningen”. En typ av ledare och kulturbärare som det är ont om nuförtiden.

Jag skulle nog säga att det där är väl rätt blandat. Vi har misslyckats, men också toklyckats. Krog, Christensen, Campoli, Kris Beech och typ alla i år skulle jag säga är på den lyckade sidan. Och Ward! Även Rhett Rhakhsani var ju lyckad, även om han var en råtta. Å andra sidan har vi ju Ryan O’Byrne…

Nu handlar väl tråden om Taylor Matson så det här blir mitt enda svar angående transatlanterna. Jo, många av namnen ni räknar upp har i HV-mått mätt varit duktiga. Men till skillnad från många andra lag hävdar jag fortfarande att HV varit rätt mediokra på att hitta de där spelarna som går in och dominerar och är den där renodlade spetsspelaren som man förväntar sig att en transatlantvärvning är.

Sen handlar ju inte allt om poängen. Det finns även andra egenskaper (som i Matsons fall). Men överlag är det mer miss än hit när HV försöker sig på att värva transatlantiskt.

Är ju också ganska talande vad Tommy sa i intervjun som kom ut igår. Något i stil med: " Jag glömmer aldrig när Matson kom in första gången i omklädningsrummet och man bara tänkte ‘wow det här är rätt personlighet för uppdraget’"

Tror det var en liten kombo av många saker, kontraktet gick ut och de ville förnya till en avsevärt mindre lön och någon idé om att föryngra laget.

Jag tyckte det var ett uselt drag av Rögle då Matsons arbetsetik och 100% inställning alltid finns där och han gör allt som coachen begär av honom. Lite dålig poängproduktion under de senaste åren i SHL men alltid en ledare och förebild samt en brygga in i laget för andra transatlanter.

Vi saknade Matsons ledaregenskaper i en kedjadenna säsong, nu är det en gammal HV spelare i Rögle som föregår med gott exempel när det rör inställning, jävlar anamma och att vara en förebild - toppat med bra poängproduktion också - Anton Bengtsson.

När jag läste att Matson var på gång till HV så tänkte jag bara Yes, det är exakt en sådan kille ni behöver i laget och inte ett gäng invärvade gamnackar som spelade er ur ur SHL. Välkommen tillbaka förresten.

Mycket Matson i HV-media nu. Jag tror, och hoppas, de krattar i manegen för ett C på bröstet.

Som diskuterats i andra trådar. Matson är den naturliga ledaren, den givna kaptenen. Oavsett om Önerud är skadefri eller inte så ska Matson ha ett C på bröstet.

100% :sunglasses:

Håller helt med. Simon är en bra hockeyspelare med stort Hv-hjärta men känsla är att C:et har tyngt honom rätt rejält. Tycker Matson känns som en naturlig ledare att sluta upp bakom, någon som går i bräschen för resten av laget att ta rygg på.

Vår kapten kommande säsong!

Wow. Det mest givna kaptensvalet sedan Johan Davidsson. Då har vi ändå haft legendarer som Pettan och Thörna som kaptener.

Otroligt imponerad av Taylor Matson, hans sätt att acklimatisera sig och göra klubben till “sin egen”. En ledare både på och utanför isen.

Grattis alla HV-fans till att få en kapten som Taylor.

Ett bra val. Precis som de flesta ville, och det finns ju en anledning till detta.

Jag är glad. Detta blir bra. Så bra att det var läge att uppdatera trådnamnet…

Helt rätt val!

Väldigt välförtjänt! En sann ledare. Grattis Taylor!

Klockrent med Matson som kapten. Nu kör vi!

Detta blir skitbra. Välförtjänt!

Håller med helt.
Petrasek, Thörnberg och Önerud är alla legender och kulturbärare – men ingen av dem känns som en naturligt given ledare. Samtliga gjorde/gör, enligt min egen uppfattning, bättre ifrån utan C:et. Hoppas att man inser det när det gäller Önerud och “bara” ger honom A:et när han är tillbaka. Tror han behöver flytta ut sig från rampljuset lite.

Efter Johan Davidsson, har Chris Abbott varit den som axlat rollen bäst, återigen enligt min mening. Trots skador osv. Ted Brithén var/är en bra spelare, men ingen given kapten.

Taylor Matson, däremot, signalerar rätt egenskaper för en bra lagkapten, lång väg! Behöver inte vara en första- eller andrafemma-gubbe som har den rollen. Bättre då med någon som har rätt egenskaper, inställning och pannben för att leda på och utanför isen, dag efter dag.