Tråden om Andreas Johansson

Andreas Johansson ny huvudtränare i HV71.

hv71.se/artikel/50572/

Kluven till Johansson. Vet inte så mycket om honom som tränare men han verkar ju åtminstone brinna för hockeyn. Minns bara att han var en dålig förlorare och gnällde mycket på domarna under sin tid i FBK. Förhoppningsvis har han “mognat” och kan göra HV till ett vinnande lag igen. Då är allt förlåtet!

Kan tanken med att ta in en 40-årig relativt orutinerad tränare vara att spelare som Petrasek, Nilson mf.l ska fortsätta ta ett stort ledaransvar i omkl. rummet. Känslan är att HV-laget trivs bäst med en något tillbakadragen, tänkande tränare och har svårare för tränare som pekar med hela handen (tänk Dahlén, Janne Karlsson, Randy Edmonds mf.l.)

Kul! Väkommen Andreas!

Vi kan ju alltid skicka fram en av våra assisterande (vilka det nu blir) på presskonferens och intervjuer. :slight_smile:
Ska bli spännande att se hur laget formeras och presterar nästa år… det kan ju inte bli mycket sämre (i grundserien) iaf. :laughing:

OK, och vad händer med Anders Olsson måntro?

Välkommen till Jönköping och HV71 Andreas!

Personligen ser jag fram emot att lära känna såväl människan, som tränaren, Andreas Johansson.

Vad förespråkar han för hockey?
Blir det puckkontroll eller ett rakare spel?
Blir det styrspel eller hög forecheck?

Kommer det inte någon intervju med honom snart?

Ingen bra känsla av detta. Känns för orutinerad bara ass + halv säsong med Södertälje säger inte mycket. Och som person och tränarstil verkar han vara en som pekar med hela handen. Har vi inte haft sådana tränare så det räcker. Men men jag kan ha fel. Men detta känns inte bra.

Hittade detta från SSK’s svenska fans forum:

Hittade detta i en intervju när han tog över SSK:

Jag gillar hans attityd:
http://www.uppdragsport.se/andreas-johansson-gav-desimone-sasongens-hartork#

Många andra fina kommentarer om A.J. där också. Jag tror detta blir bra. Lite nytänk istället för att plocka in samma trötta tränare som bara byter elitserieklubbar.

Jag tror att vi till stor del är färgade av hans utspel under kvartsfinalserien 2012 då han faktiskt framstod som en riktig gnällspik, men om man googlar runt lite hittar man en del intervjuer från hans tid som tränare i SSK. Tycker att han ger ett vettigt intryck i de intervjuerna och pratar bland annat om att han vill att SSK ska vara det spelförande laget, en spelidé som han säkert tar med sig hit.

Om de ger honom en bra tränarstab och ser över scoutandet så att vi slipper ogenomtänkta värvningar så tror jag att det kan bli bra.

Varmt välkommen Andreas Johansson! Har alltid gillat ditt driv o inställning!

Nu är han här och då är det så. Välkommen A.J! Hoppas du kan lyfta laget. Var väldigt missnöjd med valet först men nu är det bara att köra och det känns en då ganska bra nu =)

Lycka till!

hv71.se/artikel/50582/

Dök upp ett gammalt inslag med karln på Sportbladet nu.

För den intresserade: aftonbladet.se/sportbladet/h … 7891017.ab

Stillman om AJ
expressen.se/sport/hockey/sh … johansson/

Fågel eller fisk?
Jag har en dubbel bild av honom, först baseras den på hans vrede och ilska i båset och ibland vid intervjuer.
Sen att han har gått igenom sjukdom, skilsmässa mm. Sån’t kan skapa en viss ödmjukhet som inte alltid märks utåt men är bra när omgivningen mår dåligt, ex spelare.
Att han lämnade FBK är en merit, det är inte lätt att bo och verka i “storfamilj”, det var ju populärt inom Flower Power rörelsen på 70-80 talet. Det finns hur många som fått lämna FBK och gjort bra ifrån sig sen.
Vore toppen om ryktet om Granqvist vore sant, ser i FBK;s forum att de är riktigt irriterade. De kan inte smälta att någon skulle lämna dem för HV.

Ok.
Enligt Aftonsopan så har de hittat en länk mellan AJ’s godartade, men besvärliga tumör, och en cross-checking av Lance Ward. :question:

Hur man nu ens kan göra en sådan koppling framgår inte, men man kan nog utesluta att Lance kommer tillbaka till HV nu :wink:

Hoppas inte AJ är bitter och skall ge igen på klubben som “orsakade” tumören, Putin-style.

Välkommen Andreas, gör mig positivt överaskad, snälla!

Det enda krav jag har på AJ innan han ens ha hållit i en träning är att han inte beter sig som en idiot igen på en PK likt den här: youtube.com/watch?v=R3DJ6lQwHLc

Det är precis det där som jag är orolig för när det gäller AJ.
Förhoppningsvis är han bättre mediatränad nu, för det ser verkligen inte bra ut och ska inte vara något HV står för.
Och det här är ju knappast enda gången, det finns flera liknande situationer i media.

Men det är också allting jag har att gnälla på vad det gäller AJ. Han verkar vara väldigt populär i övrigt, och en jävla vinnarskalle. Kan han hålla sig lugn i media så tror jag det här kan bli toppen!

Skulle inte förvåna mig om vi sitter här om ett år efter en likadan presskonferens och säger: “Det är så jävla skönt med Andreas, att han alltid säger vad han tycker. Domaren VAR ju faktiskt värdelös!” :slight_smile:

Det enda krav jag har på AJ är att han för klubben framåt och uppåt.

Efter att ha sett det 14 minuter långa reportaget med Johansson som Ros gjorde så måste jag säga att det känns lite bättre såhär i efterhand. Han ger ett gott intryck och jag gillar hans filosofi om att han bara vill att alla ska ge 100%, många använder det som klyscha i intervjuer osv men han menar det verkligen.