Tråden om: CHL!

Alldeles för många skitturneringar som känns lika upphetsande som en rotfyllning. Vill man spela ihop laget inför VM så räcker väl en turnering gott och väl? Typ ett för-VM.
Jag tror att Euro Hockey Tour har minskat intresset för Tre Kronor avsevärt. För många skitmatcher och alldeles för många anonyma spelare.

Spelarna tycks ju uppskatta dessa små “skitturneringar”. De väljer att åka och testa internationellt motstånd och utvecklas. Ingen tvingar en spelare att åka och riskera skador. Fantenberg är nog ganska nöjd med att åka och spela en skitturnering. Och det här med anonyma spelare i landslaget. Det är väl bra att nya/unga spelare får testa på landslagsspel och visa framfötterna. Det är ju sådant som efterfrågas i den egna klubben.

Som Blondestar skriver så verkar spelarna uppskatta EHT. De får testa sig mot bättre motstånd och kan visa upp sig för scouter, samtidigt som de nog lär sig en hel del. Skulle vilja påstå att EHT bidrar lite till att utveckla Hv71:s spelare.

Dessutom uppfyller dessa turneringar en viktig ekonomisk funktion för förbunden. För de absolut största hockeynördarna, samt för medelsvensson, är det ändå ganska kul att se på dessa landskamper även om man inte planerar livet efter de.

Tänkte påminna att Sverige idag möter Tjeckien.
Matchen börjar 18:00 men TV10 börjar sin sändning 17:30.

Herregud vad bra Sverige/Tre Kronor spelar. Man kan ju tro att det är Tjeckiens J20 som står för motståndet.
Sverige gör allting rätt förutom mål. Första perioden får 8/10 (hade varit 10/10 om de hade lyckats spräcka Salak’s nolla).
Måste säga att det är riktigt roligt att se så många HV-spelare i landslaget. Tycker att alla har gjort ett riktigt bra jobb. Fasth har sett riktigt het, skulle inte förvåna mig om han trycker dit en puck ikväll. Måste även säga att Thörna ser riktigt bra ut. Det var väldigt länge sedan jag såg honom spela och jag måste säga att han har utvecklats enormt. Tycker också att Fantenberg gör det bra i debuten. Han spelar enkelt och krånglar inte till det. Han har även haft några fina uppspel.
Måste (tyvärr) säga att Lundqvist har sett riktigt bra ut. Tänk om han hade haft samma personlighet som Henke, då hade jag gärna sett honom i HV-tröjan. :wink:

Nära, nära…

Lundqvist bär mer eller mindre hela Frölunda just nu. Hoppas verkligen Thörnberg återvänder nästa säsong

Tror inte Thörna återvänder nästa säsong tyvärr.

Aj aj aj. Jesper Fasth klev av efter ca 10 minuters spel i andra perioden. Såg ut att vara axel/arm-skada.

Helvetes jävla fan om han är skadad :imp: :imp: :imp:

Undrar vad som skulle hända om svenska hockeyförbundet tvingas betala ersättning till den svenska klubb om spelaren som klubben tillhör skulle råka skada sig allvarligt i någon av dessa meningslösa turneringar

Wesslau, Fasth & Fantenberg var mycket bra mot tjeckerna, Wesslau kan inte göra så mycket på dem tre målen tyvärr. Fantenberg visar verkligen vilket spelsinne han har

Den bastanta kören stämmer jag in i direkt. Helvetes jävlar alltså. Dessa fjantiga töntiga jiddriga turneringar som inte leder till ett skit.
Var det inte vår JD som spelade alla matcher under en säsong. Både träningsmatcher plus alla 4 cuperna för att sedan bli ratad inför VM?
Skrota dessa turneringar nu!!
Och så förlust mot trista Luleå, förlåt Tjeckien!!!Tråkhockey.

Där tycker jag att man ska kräva i avtal att vårt fjantiga hockeyförbund får stå för notan i dessa s.k turneringar. Blir ngn skadad så får man ersättning. De kan gott betala tillbaka lönen som spelaren har plus alla kringkostnader.

Är man rädd för skador på spelarna, låt de inte åka.
Det är inget krav att uttagna ska spela, ens i kalleankaturneringar som den här, så självklart ska inte hockeyförbundet få betala ersättningar. Det vore kontraproduktivt för svensk hockey i stort.
Jävligt surt när folk blir skadade dock.

Hoppas verkligen inte att Fasth är allvarligt skadad , eftersom Mårts kommenterade att han inte kommer tillbaka på hela turneringen…
Spelare jag sett fram emot mest av allt spela i Tre kronor skadas, spelaren som var helt klart bäst i dagens match.
Håller mina tummar att skadan är mild och lite voltaren gel löser det!

Martin Thörnberg gjorde precis 1-1 i PP mot Ryssarna. Fan vad jag saknar den killen i Hv.

Pinsamt usel insats av Sverige i Karjala Cup! Det är bara att inse att Elitserien är en riktig B-liga. Spelarna hänger inte med i tempot för fem öre när det blir internationellt. Och då har ju Sverige inte ett sämre lag än nån annan på pappret. Visst har några spelare tackat nej, men i huvudsak är ju de spelare som varit med duktiga och tongivande spelare i ES. Och ändå blir det inte bättre… Sorgligt att se…

Sen tycker jag väl samtidigt att Mårts/Popovic inte är en gyllene kombination. Popovic har väl inte gjort sig känd som en coach som utvecklar sina spelare och gör dom bättre direkt. Och Mårts är ju som en mysgubbe där alla får vara som dom vill och bla bla bla. Han myntade “vinna till varje pris” men är väl samtidigt den coach som förlorat flest matcher av alla förbundskaptener.

Tänk på att de som ska leda laget dvs Landeskog bland annat spelar i våran andra liga där tempot är jävligt lågt

Och ändå är det dom som håller tempot uppe… Säger en del, det…

Kändes inte helt klockrent. Vet inte om jag kan påstå att NHL-spelarna var sådär klockrena i turneringen.
Jag har bara slötittat lite, men visst var målfabrikationen ett aber.

Jag tänker inte dissa elitserien iom att både Tjeckien och Finland hade en del ganska tongivande NHL-proffs i sina trupper. Pekka Rinne var fullständigt magnifik i dagens match t.ex.