Tråden om: Cmore Sport och TV4

Lägg ner, inget har gett sig på någon. Vi diskuterar vad som är en behaglig röst att lyssna på. Något som kan anses vara relevant inom området sportkommentering. Är ingen mänsklig rättighet att få jobba med det.

1 gillning

Exakt så.

Spännande kring Perlskog, eftersom jag blir anklagad för att hata kvinnor i tråden så kan jag ju försöka mig på att amatörpsykologisera här med då. Du är säker på att din åsikt inte färgas av att det på senare år kommit fram saker som tyder på att Perlskog inte alltid har varit skönast typen samt uttryckt sympatier högeut på X?

Länge sen Perlskog kommenterade hockey, var förpassad till handbollen länge. Vad jag minns var Perlskog alltid duktig språkligt och och påläst, vad hade du för problem med honom?

Så du tänker att hon fejkar hur hon låter?

Det gjorde vi inte alls. Vi andra diskuterade innehållet i vad kommentatorer säger.

Nej, har jag inte påstått någonstans.

Jag spann vidare på inlägget från användaren som hade svårt för Lenas falsett.

Jag har mer svårt för hans attityd. Lite översittare och dryg. Språkligt duktig som de flesta, men just attityd som krockar med mig som betraktare :blush:

2 gillningar

På tal om kvinnoröster och hockey… Har sagt det förr men säger det igen: Luleås kvinnliga speaker - jävligt behaglig röst att lyssna på och hur hon lyckas elda igång när hon ropar ut efternamnen på spelarna. Hetttttt! :fire::sweat_smile: dock jobbar hon varken på cmore eller tv4 så är OT här och ber om ursäkt för detta :blush:

1 gillning

Köper det. Ibland lös hans personlighet igenom :slight_smile:

1 gillning

Vi kanske skulle ha en omröstning för bästa kommentatorn här? Hade varit lite kul :blush:

1 gillning

Westberg är ohotad etta och 2a, sen kommer Granqvist :grinning:

1 gillning

Håller Lasse före men två givna toppkandidater!

Fine, men det anser jag vara ett steg åt fel håll i kritiken. Hur någon låter kan bara till liten del påverkas av vederbörande. På samma sätt som man bara kan påverka sitt utseende till liten del. Därför är det orättvist att använda det som kritik. Men allt är naturligtvis en fråga om kompetens. Det jag från början var mest frågande över var påståendet att hon kvoterats in, något man ofta hör från folk med tveksam inställning till likabehandling. Lägger man då i samma anda fram en kommentar om att en kvinna låter för mycket kvinna, ja då får du ursäkta mig, men då är det inte jättesvårt att se ett mönster. Det är inte första ggn Lena får skit på denna plattform för hur hon låter. Jag hör nog enbart klagomål runt detta. Vi har ju samma “nolltolerans” runt andra kommentarer som inte har med kompetens att göra.

Samtidigt fattar jag att man har olika preferenser vad som är behagligt att lyssna på och jag har inget problem med att folk tycker kommentatorer är jobbiga för hur de använder sin röst. Vissa försöker skapa dramatik på egen hand, genom olika stegringar av röst etc. Detta kan uppfattas olika genuint. Glen Strömberg får en del kritik för sina gutturala läten till exempelvis. Andra ser honom som en förlängning av sin egen inlevelse. Tycke och smak.

1 gillning

Vi pratar sämsta nu eller? Där är Westberg mycket riktigt etta. Och tvåa. Och trea, och… Först på plats 50-60 nånstans kommer nästa :joy:

2 gillningar

Näää, Westberg är störtskön ju :partying_face::joy:

4 gillningar

För mig är det tvärtom med Lenas röst. Jag älskar den där “skitnödigheten” som hon får fram när det händer nåt i matchen.

Patrik Westberg gillar jag också skarpt. En av få som visar lite känslor och faktiskt kan få en att tänka på Nhl. …and he scores!!! Om ni fattar.

Ohotad etta är dock Lasse Granqvist, han skulle nog kunna kommentera målarfärg som torkar och få det spännande.

3 gillningar

Vill bara flika in att jag gillar både Lena och Westberg eftersom de fick lite skit tidigare. Båda har charm och karaktär och kommenterar dugligt.

Lena är kunnig men jag klarar inte henne röst.

Westberg är ju lite Christian Olsson på Radiosporten i lightversion, som jag gillar.

Granqvist ohotad etta.

1 gillning

Jag älskar Lena, hon skrattar så mysigt.

2 gillningar

Sorry för att jag drog igång diskussionen om Lena. Handlar inte om kön.
Formulerade mig fel, inte falsett utan tonläget som gör att jag inte fixar matcher där hon refererar.
Men alla är vi olika.
Något jag stör mig på är kommentatorer som säger det uppenbara, det vi alla ser.
Är inte radio de refererar.

1 gillning

Det är rimligare att klaga på hur man använder sin röst än hur den är. Det ena kan man påverka, det sndra inte lika mycket.

Som påpekats, hon delar havet likt jesus. Nu senast @PapaEmeritus med sitt trollande :wink:

Ishlo Pishlo!

Har man rösten som instrument (vilket Lena har) så är det ju viktigt att man är behaglig att lyssna på. Det är inte Lena.

Jämför med Hanna Marklund som folk hatar pga av hennes dialekt men som är behaglig att lyssna på. Mycket bättre och hon är kunnig också.

När Lena går upp i varv låter hon som typ Papi Raul och mina trumhinnor går sönder, billarmet går och hundarna i Vaggeryds kommun börjar yla.

7 gillningar