Tråden om: Domarna!

Efter att följt en del matcher kan jag se en tendens i bedömningen av matcherna i ES. Det är så att domarna
har en tendens att döma lite hemmabetonat. Att det blir så är kanske inte så konstigt alla gånger. Men när
domarna förstör matcherna genom felaktiga domslut och aldeles för många utvisningar så påverkar dom
matchens utgång.

I matchen mot SAIK så dömde man 66 minuters utvisningar för HV71. Låt oss leka med
tanken. Alla håller NHL för att vara nr ett i hockey världen. Okey så är det nog. Titta på dom utvisningar som
HV71 fick mot SAIK hade man fått alla dessa i NHL? Givetvis inte för där kan domarna bedöma i matcherna
vad som är riktigt och vad man skall släppa. Att domarna i matchen mellan SAIK och HV71 inte dömde rätt är
tråkigt. Där fanns inte fingertoppskänsla eller att man bedömde situtationen korekt. Man petade i regler och tog
utvisningar där man inte skulle ha tagit någon man tog istället och släppte utvisningar där det skulle ha varit. Dessa
tillfällen var i majoritet för SAIK som kom billigt undan mest för att man var hemmalag.
Hade matchen inte förstörts av alla dessa utvisningar hade den fått ett annat utseende. Att man om denna match kan säga det som man inte vill säga att domarna blåste sönder matchen till SAIK:s fördel är ingen osanning denna gång. Man hade ju hoppasts på att
domarna skulle ha sett mer objektivt på matchen än vad man gjorde.
I en normal ES-match skall eller bör utvisningarna vara rätt så lika fördelade rent statistiskt. Men att man utdömmer 66 minuters utvisning till ett lag i en match tyder mer på att domarna gjort fel än att spelarna på rinken har gjort det. För det är rätt osannolikt att det blir så i en enda match till i serien denna säsong att något lag får 66 minuters utvisningar.

Har sett trenden för hur domarna tar ut HV71 spelare lättare än man tar ut andra spelare i andra lag. Att HV71 skulle vara smutsigare lag på rinken än andra lag är inte sant. Kommer ihåg hur Lance Ward fick minst hälften av sins utvisningar för att han var stor och stark. All heder åt domarkåren men att döma så som det gjordes i matchen melan SAIK och HV71 var dåligt dömt hur man än
ser på det. Kanske domarna fick sig en tankeställlare och inte gör om detta till nästa gång. Faller dom så lätt för publiktrycktet
att man inte kan hålla igen med vad som är rätt eller orätt på rinken. Ja man kan ju fråga sig när man ser hur dom dömde
i matchen. Vi får hoppas att HV71 inte blir så felfördelade mer av några domare som dom blev i matchen i någon mer match.

Som ni kan se på registreringen så är detta mitt första inlägg på HV71fans.se. Jag har mina sympatier i Skellefteå AIK, därav ska mitt inlägg ses i ljuset av motståndarsupporters ögon. Vidare så tycker jag om fartfylld teknisk hockey där ens egna lag ska äga pucken så mycket som möjligt. Till sist så anser jag att en open-ice á la Kronwall tycker faktiskt kan vara både fegt och otäckt.

Per Ledin fick totalt ihop 20+10+10=40 min i personliga straff. Av de totalt 66 min utvisningsminuter som HV71 fick, var alltså 26 minuter något som laget fick sota för. Detta att jämföras med Skellefteå AIK:s 22 min som hemmalaget fick på botbänken (inga personliga straff utdelades). Det är också ett sätt att beskriva domarinsatsen.

Nu kan man ju givetvis diskutera när och hur utvisningarna togs. Allt som ofta så dömer domarna något övervägande till hemmalagets fördel (utom då Kuben som vill vinna sig om att inte vara en “hemmadomare”).

I gårdagskvällens match så hade Skellefteå AIK betydligt bättre fart under skridskorna och var helt enkelt mer taggade. Därför är det i min värld också naturligt att Skellefteå AIK får med sig fler utvisningar är HV71.

Angående er spelare med 97 på ryggen, Per Ledin, så är mitt första minne av honom en träningsmatch uppe i Luleå för en herrans massa år sedan. Det var en fight mellan två spelare. Alla andra spelare stod och tittade på när Ledin kommer in från avbytarbåset. Han hade rätt bra fart på skriskorna och drog på Fredrik Krekula en rak höger i nacken, varpå Krekula tog räkning. Där och då tappade jag all respekt för honom, och jag har med intresse följt hans fega regelvidrigheter genom åren. I går kväll fick jag bevittna en armbåge/handskar som trycktes upp snett bakifrån i huvudet på en 21 åring som skulle få göra A-landslagsdebut i Karjala Cup. Nu blir det inte så vilket är tråkigt för Oscar, Skellefteå AIK, Tre Kronor och dess fans.

Att Per Ledin skulle vara förfördelad på planen tror jag och förstår jag. Det är ungefär som buset i skolan som fick skit för mer än vad de egentligen skulle ha. Att HV71 skulle vara förfördelade av domarna blir i så fall en konsekvens av att ha kontraktera Ledin, och möjligtvis även Jämtin. Detta faktum vet nog Fredrik Stillman om och gör bedömning att det trots allt är värt det.

Min bedömning är att laget förlorar på att kontrakta sådana spelare. Stora, kunniga, rika och etablerade HV71 tycker jag ska ta sig råd att hålla sig med fler spelare av klass. Ni ska helt enkelt hålla er för goda för att ha sådana spelare som Ledin och Jämtin!

Jag tänker inte ge mig in i snacket om domarinsatsen i matchen igår, över en säsong blir det jämt för ett lag. Ibland har man domarna med sig, ibland har man dem mot sig. Men en sak jag fastnade för var detta:

Så du menar alltså att det är helt okej att en domare gör en bedömning utefter vad det står för nummer och namn på ryggen på tröjan och inte vad det faktiskt var för situation? Minns en situation från matchen där Ledin står framför mål, gör ingenting och 2 Skellefteåspelare börjar slå på honom efter avblåsning. Ledin gör ingenting men åker ändå ut 2 minuter (och en Skellefteåspelare åkte också på 2 minuter). Helt okej i dina ögon alltså? I min värld är det helt åt helvete att en spelare bedöms efter namnet. Visst, Ledin och Jämtin känner till det nu, men det gör det inte rätt. De har all rätt i världen att stå framför mål och inte göra något. Om motståndarna väljer att slå på dem ska de åka ut, men inte fan ska en spelare som faktiskt inte gör något få 2 minuter bara för att han heter något särskilt? En domare ska döma utefter det han ser, inte vad han tror hände pga. ett namn.

Nej det är naturligtvist inte okej att döma på det sättet - likhet inför lagen är det som gäller. Däremot så tror jag domarna i vanlig ordning har lite ågren över tidigare felbeslut och börjar att kompensera. När Ledin sticker in nosen framför mål så pumpar adrenalinet i AIK-spelarna som är ordentligt upprörda över den tidigare händelsen. Domarna förstår att de varit för milda i sitt straff av Ledin och väljer den enkla (och för all del även felaktiga) vägen och väljer att plocka ut båda spelarna.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så döms fega spelare som agerar vårdslöst orättvist i vissa situationer och för milt i andra. Domarna känner på sig att förmodligen har Ledin gjort något skit och plockar därför ut honom, i likhet med poliser som träffar bus på stan eller lärare/rektorer som straffar busungar. That’s the way it works!

Förmodligen har Ledin gjort något skit…HAHAHA Då ska han ut för det eller??För han kanske har gjort något?? :imp:
Ja det är rättvisa domare det. :wink:

Ja, det kan jag hålla med om. Och det är väldigt olyckligt. Gör man ett felbeslut så gör man; bara att acceptera att man kan fela ibland. Men att sedan försöka kompensera det senare är fel väg att gå. Det kommer bara skapa mer frustration på isen. Bättre att erkänna att man gjorde fel, är man människa är det ju tillåtet att fela, även för domare.

Måhända, men det är ingen ursäkt. Tvärtom, det tyder på att domaren är väldigt feg av sig i så fall (vilket svenska domare tyvärr har en tendens att vara). Man ska göra sin bedömning utifrån vad som skedde i den aktuella situationen, inte vad som skedde förra perioden. Sedan håller jag med om att det var ett för milt straff på Ledin för den idiotgrejen, men det är en annan historia. :slight_smile:

Det visar ju bara än mer hur felaktig hela attityden är. Om en domare “känner på sig” att en spelare har gjort något skit och plockar ut honom för det (har alltså inte sett spelaren göra något; ingen annan av de 4 domarna har sett något heller), då ska den domaren inte få döma mer. Det är just sådant som gör att de tappar kontroll över matcherna.

Jag tror att vi har samsyn i det mesta. Det är väl bara Vinnerborg bland de svenska domarna som har stake tillräckligt för att erkänna fel och ta en diskussionen på plan. Allt som oftast ser du honom prata med spelarna. Han har då gjutit olja på känslorna och kan “nollställa” sin bedömningsnivå därefter utan att börja kompensera.

För övrigt är det väldigt ofta som domarna kompensationsdömer utvisningar i slutet av matchen, då tiden är allt för knapp för att få en rättvis möjlighet till reducering/kvittering. På så sätt har domarna ett “alibi” för att ha varit balanserade/objektiva/neutrala/rättvisa. Detta i sann mellanmjölksanda!

Tillbaka till ämnet “Rättvisa domare”.

Jag tycker att det tillåts allt för mycket småhakningar och slashingar på handskar/armar, spelförstörande saker som drar ned på tempot. I NHL har de en helt annan bedömningsnivå.

Fega och faktiskt livsfarliga checking to the head som Ledin gjorde sig skyldig till säger man sig ska beivra och döma hårt. Detta görs ju inte! Inför höga bötesstraff (personliga och som klubbarna inte får betala) och långa avstängningar, speciellt om man är återfallsförbrytare.

Ska man använda termer som att så dömer dom i NHL så ska man för det första veta hur bedömningsnivån ligger?
Vet ngn det här?
Det tror inte jag för det finns inte ett enda inlägg nånstans där man ser att det finns ngn som kan/vet.

Det vi vet för att det skrivits om det är att man steg för steg har försökt att ta bort spelförstörande beteenden såsom, hakningar, slashing och tripping. Dock så släpper man det en hel del i ligan än. MEN det är nolltolerans mot tackling(våld mot huvudet. Och det är ganska irriterande när man läser okunniga svenska fans som reagerar på att en spelare skickar iväg en annan spelare med övervåld så att han får hjärnskakning och sen inte ha minsta förståelse att killen blir utvisad och avstängd.

Vad gäller separata spelare så är bwedömningen fruktansvärt dålig i svensk hockey.
Minns Lance Wrd. Visst. Du får tycka vad tusan du vill, det skiter jag fullständigt i faktiskt.
Till och med experterna och motståndarfansen satt och skrattade åt domarkåren som dömde ut honom bara för att han hette Ward och tacklades. Ledin är en sådan spelartyp som alltid har domarnas ögon på sig. Så är det bara.

Vem minns inte Modoiten/SAIKspelaren Magnus Wernblom som crosscheckade en liggande Martin Thörnberg i nacken ett flertalet ggr. Där har du också en spelartyp som fått en hel del utvisningar.
Jag sägwer inte att jag alltid gillar det Ledin glr men det har hänt att han blir retad och får en småäl på käften och sen blir det dubbelutvisning. Rättvist?? Knappast.

Det borde funka bättre nu med totalt 4 domare på isen men vi har tyvärr sett flera matcher som domarna tappar för att de sätter en ojämn ribba eller ingen ribba alls.

Det var Richard Lindtner som utdelade slagen på Thörnberg, och Lindtner fick 8 matcher för det

Magnus Wernblom gick loss på Jämtin i slutspelet 2004 och blev avstängd i 3-4 matcher (spelade inte mer i den kvartsfinalserien)

Då har vi sett 2 olika matcher. På min match så är det Wernblom.

“Ska man använda termer som att så dömer dom i NHL så ska man för det första veta hur bedömningsnivån ligger?
Vet ngn det här?
Det tror inte jag för det finns inte ett enda inlägg nånstans där man ser att det finns ngn som kan/vet.”

Jag har högre tankar om den svenska hockeypubliken och dess kunnande om olika bedömningsnivåer. Flertalet av oss tittar en del på NHL hockey och ser när spelare blir utvisade. Detta tillsammans med den kunskap som förvärvas genom att titta på en hel del Elitseriehockey/Allsvensk hockey. Till detta kan läggas de intervjuer med hemvändande hockeyspelare och transantlanter. Det är inte sällan de påpekar skillnaderna i bedömning.

Då har vi sett 2 olika matcher. På min match så är det Wernblom. Wernblom gav sig på Jämtin ja visst och den finns på Youtube. Lindtner gav sig på Thörnberg men det gjorde också Wernblom, neb skit samma det är Wernblom jag vill åt som också är en spelare som hade grisbeteende allt som oftast. I Luleå kan vi ju tala om Bulan.

En del som återvänder hem har man ju förstått att de tycker att de ska bemötas med lite respekt och mildare bedömd. Senaste exemplet är Steen som kommer hem och leker plockepinn med sin klubba och tror att det är grönt ljus att slasha.

Det har varit många matcher genom åren så det är inte så konstigt, Jag är för ung för att minnas “Bulan” Wernbloom minns jag mest för överfallet på Jämtin 2004.

Satt och glimtade på matchen mellan Malmö och Djurgården och jag kan hålla med en arg Malmö tränare efter matchen.
aftonbladet.se/sportbladet/h … 5722033.ab

OT, men hur kan man regga sig på ett forum under namnet Todd Bertuzzi och prata om i vad för situation man tappade respekten för Per Ledin, när nämne Todd mycket effektiv avslutade en annan spelares karriär?

Säger mycket om det trollet. :sunglasses:

Troll och troll. Han säger en del vettigt. Kul med utomståendes åsikt, för visst är vi enögda. Var mest namnet som var märkligt i sammanhanget.

Kan inte ta han på allvar när han dissar Ledin och samtidigt har det användarnamnet, tyvärr :frowning: