Oklart om det är en grej bland fans, kan bara gå till mig själv och jag har alltid varit ett stort fan av svampen, ända sen han debuterade i A-laget, genom många “lovande” år tills han fick utdelning i bumbi-kedjan, så jag tycker detta är en rolig del i svampens liv. Jag hade hoppats att detta skulle generera en dimension till till svampen och kanske få tillbaka den svamp vi började se framåt och igenom 2017.
Att bröderna Thörnberg skulle spela tillsammans i HV och dominera hade man ju en förhoppning om för länge sedan, men det tog väl inte så lång tid innan man insåg att lillebror inte riktigt skulle få den kanonutveckling man hoppats på. Så där hann jag nog aldrig bygga upp en särskilt stark känsla.
Poängledaren i Hockeyettan heter Kristoff Kontos. Han har gjort 37 poäng på 17 matcher. Innan han kom till Sverige så spelade han en säsong i den tunga franska förstaligan där han gjorde 38 poäng på 44 matcher (vinnaren i poängligan gjorde 61 det året), och spelade innan dess spelade han på universitetsnivå i Kanada några år.
Dalens poängkung lillebror Thörnberg har snart gjort dubbelt så många poäng som han gjorde på hela sin förra säsong i Hockeallsvenskan.
Min poäng? Att det är enorm skillnad på SHL och Hockeyettan. Krävs nog lite mer än en match från Thörnberg för att skrika att han är SHL-värdig fortfarande.
Hade han inte varit en klubbikon så hade ingen här tyckt det var det minsta anmärkningsvärt att han inte fick förlängt efter sina senaste säsonger i HV. Det hade snarare varit sensationellt, och du om någon hade stått i frontlinjen när det gäller kritisera ett sånt beslut.
Med det sagt så följer jag Martins framfart i Dalen med spänning framöver, och jag blir givetvis glad om han visar att han håller fortfarande - och för allas skull så hoppas jag att bråket mellan familjen Thörnberg och HV71 kan redas ut.
Dekman. Absolut. Men det är skillnad på spelare och spelare. Och det finns vissa värden, utöver poäng som spelar roll. Det vet ju du också.
Sen fattar jag fortfarande inte grejen med hur vissa kan få det till att han inte längre platsar, att vissa vill få det till att han var slut på den här nivån. 0,33 poäng per match förra säsongen och då i en begränsad roll. Tämligen övertygad att han kunnat leverera minst samma siffror i år.
Ett exempel. Pelle G höll vi kvar tills han tvingades sluta pga skada. Hans sista ”riktiga” säsong, då han var hel, stod han för 27 poäng, detta efter en tämligen svag säsong året innan då han landade på 10. Med samma resonemang borde vi ju kört ut Pelle G genom dörren och påstått att det var nödvändigt.
Sebastian Strandberg har gjort det riktigt bra i Djurgården med både Haga och Josefsson borta. Man gläds över att han blivit en av de bättre centrarna i serien även om han spelar i fel lag
Djurgården har tagit kontakt med Martin Thörnberg. Världen är verkligen upp och ner. HV gör sig av med en av våra största genom tiderna. På ytterst märkliga sätt. Nu ser han ut att gå till en bottenkonkurrent som dessutom ligger före oss i tabellen.
Gör något Hult, snälla. Svälj allt vad stolthet heter och ring Thörna på momangen. Be om ursäkt. Det är ju inte så här det ska sluta. Vilket mardrömsscenario. Att Thörnberg skickar ner HV till kval eller ännu värre allsvenskan.
Hv har knappt fullt lag, samt spelare som underpresterar inte har motivationen eller vad nu felet är. Jag tycker det är ynkligt av Hult att inte kunna svälja stoltheten och ringa Thörnberg. Blotta närvaron i båset kommer kanske få en rejäl injektionboost för hela laget. Att se honom i Dif skulle vara bland det värsta jag som HV-supporter upplevt.
För någon dag sedan skrev jag i en annan tråd att om jag vore sportchef, skulle jag absolut slå en signal till Martin Thörnberg. Jag blev aldrig sportchef, men jag håller med er: Hult för f-n, ring Martin!
Martin “Thörna” Thörnberg till Djurgården till 89%, kom ihåg vad ni hörde det först.
Väljer att lägga det här då det är näst in till klart. Pratat med folk jag känner väl i föreningen här i Sthlm och ett kontrakt är redan framtaget. Det enda som saknas egentligen är Martins underskrift. Att Martin kommer skriva på är enligt mina källor nästan helt säkert.
För det första så har han resonerat som så att först och främst så vill han spela hockey. Han känner att han fortfarande har en, kanske två säsonger kvar i sig. Han har uttalat sig om att hans önskan var att få avsluta “hemma” men nu är det som det är. Han säger utåt att han hyser inget agg mot sin forna klubb (även om han nu gör det så säger han inte det) utan anledningen att han väljer DIF är för att dom vill ha honom. Sen att månadslönen är helt ok gör ju inte saken sämre. Men han poängterar att han skriver inte på för att hämnas på sin forna klubb. Han skriver på för att han vill spela hockey och han tror att han fortfarande mkt kvar att ge.
Hur tror ni han kommer fungera med i ett lag som DIF? Och hur kommer hans forna lagkamrater att reagera när vi möter DIF?
Edit. Även Martins pappa, Ove, har vittnat om att Martin är på väg bort från Jönköping om ni läser mellan raderna på hans sociala medier.
förutom att vi redan diskuterat detta på detta forum och nyheten varit ute sedan imorse… men de där 89% är du först med. Men du är oxå i fel tråd och skriver. så jag flyttar.
Läste Expressen-artikel om Thörna. Den som tror att Hult och Davidsson gör saker av illvilja kan ju tänka om. Rätt övertygad om att det är två bra killar som vill föreningens bästa. Sen att duon de senaste åren gjort alla möjliga fel som lett oss dit vi är idag är en sak. Men deras passion och kärlek till klubben tvivlar jag inte en sekund på.
Sen tycker jag fortfarande beslutet om Thörna OCH Sundh är helt tokigt. I synnerhet nu när Oscar visat att han kan leverera som center i ett för dagen bättre lag än HV samt att Thörna är högaktuell för en klubb som ligger före oss i tabellen.
Jag tror inte att beslutet att avsluta med Thörnberg handlade om han var tillräckligt duktig för SHL eller inte.
Jag tror mer det handlade om att de tycker att han är en chansning rent kroppsligt, han var ju skadad sjukt mycket de senaste åren.
Han är ju inte värd så mycket om vi värvar in honom, han skadar sig sitter på bänken och en junior får “tillfälligt” ta hans plats i laget mer än halva säsongen ?
Thörnberg till DIF? Ja, jag tror inte de ser det som en spetsvärvning direkt, snarare en utfyllnad under JVM. Liknande som HV gör på målvaktssidan.
Så det går inte dra några större växlar på det.
Ang. Sundh så är det inte konstigt att han “levererar” med mer förtroende. Hade han haft motsvarande förtroende och roll i HV så hade det säkert gnällts en del för att han inte presterat tillräckligt i den rollen, eller så hade det gnällts för att han i över huvud taget haft den rollen.
Sedan ska det tilläggas att jag gärna sett Sundh i HV-tröjan även denna säsong, en av mina personliga favoriter. Har mer förståelse för varför man inte förlängde med Thörna. Sen kunde avslutet varit snyggare än det blev
Håller med. Sundh var ju stabil rent skademässigt, men vad jag har hört så fick han gå för han hade dåliga underliggande stats.
Sundh är ett mysterium dock, när han får lägga straffar så har han riktigt bra avslut men väl i match så skjuter han utanför/rakt i magen 99 av 100 skott.
Ska man ha spelare som är 30+ så ska de ha väldigt ledande roller i laget. Ganska dumt att ha dem lägre ner i hierarkin. Sundh kunde man motivera i flertalet år med att han var go to guy i BP. Men sen tappade han där när Brithen stack. Då är det ganska svårmotiverat att ha honom kvar. En yngre förmåga med större uppsida kan fylla Sundhs roll lika bra. Nu ersatte man väll med Kokkonen, det fall kanske inte så väl ut. Men ändå