Otroligt sorgligt. Den här säsongen har jag hållit på Oscar. Men det var ju inte så här det skulle bli. Oscar visade med all tydlighet att han fortfarande håller på den här nivån, och så detta.
Jag är inte så säker på att jag håller med om Erik Andersson och Anton Bengtsson.
Jag ska ärligt erkänna att jag inte följt dem så noga (jag kollar i stort sett bara på HV71s matcher), men rent statistiskt har de ju inte fått så bra sprätt på grejerna sedan de gick till Rögle. Kanske att Erik Andersson kommer ha en, sett till sin historia, bra säsong i år.
Isac verkar ha tagit kliv, utan tvekan samma sak med Strandberg.
Samtidigt som Strandberg kanske behövde precis det han fick via ECHL och den danska ligan: spela i viktiga situationer i en sämre liga för att utvecklas, och få producera för att få upp självförtroendet. Jag menar, han gjorde ju inte mycket väsen av sig i Malmö i Allsvenskan heller. Sedan är det såklart olyckligt att han blommat ut på SHL-nivå i Djurgården…
Förstår känslan men om man kollar på det objektivt så skulle jag inte säga att någon av dessa spelare har lyft sitt spel bara för att de bytte klubb.
Andersson och Bengtsson fortsätter väl ha i princip samma roll som i HV och har liknande poängproduktion. I Bengtsson skulle jag vilja säga att vi fick ut maximalt under hans år.
Isac har utvecklats, absolut, men samtidigt hade han bara en seniorsäsong i HV. Ganska naturligt att han har utvecklats.
Strandberg är väl den som sticker ut. Samtidigt så hade han 3 säsonger utanför SHL mellan HV och DIF innan han verkligen blommade ut.
Som sagt, förstår känslan och jag har tänkt likadant. Men man ska nog se till helheten och inte bara highlights. Majoriteten av oss kollar ju på varenda minut HV spelar och analyserar sönder spelet och spelare. Men i andra lag ser vi oftast bara det som sticker ut vid olika tidpunkter.
Där ser man, en podcast vars ringar på vattnet sprider sig ändå in i nutiden.
Per Ledin i podcasten ‘Blåa Vibbar’.
I sin helhet en väldigt njutbar podd, men den släpper lite ny info kring båda AJ, Stillman och Dahlen.
Den visar på hur usel AJ är som person (detta är ju känt men det är skönt med ännu mer bekräftelse).
Den ger lite inblickar i Dahlens hantering av spelare och sätt att coacha. Det kommer definitivt ge vissa av er här bekräftelse. Den visar oxå på Stillmans begränsade makt i spelarfrågor. Mycket njutbar som sagt. In och lyssna!
Den gamle Färjestadaren Milan Gulas har gjort 31 poäng på 23 matcher så man ska inte stirra sig blind på siffror alltid. Camara är en spelartyp vi hade behövt idag men är han ett såpass stort rövhål att han får kicken (hänt mer än en gång) så känns det som att han kan producera vad han vill I den tjeckiska ligan jag vill inte ha tillbaka han ändå.
Lagen i NHL börjar nu bli klara:
Andreas Borgman, Tampa, plockades inte upp på waivers. Tampa är nu nere på sju backar och Borgman är kvar än så länge.
Erik Brännström, Ottawa, har skickats till farmarlaget
David Gustafsson, Winnipeg, är placerad i Taxi squad
Mikko Lehtonen, Toronto, är placerad i Taxi squad
Lias Andersson, Los Angeles, är placerad i Taxi squad
Linus Sandin, Philadelphia, har skickats till farmarlaget
Kevin Stenlund är kvar i Columbus än så länge
Jag tycker ju fortfarande, precis som inför säsongen, att Rahm är ett spännande tränarnamn. Han var väl en av de hetaste assisterande innan han kom till HV, vilket han också befäste i och med guldet 16/17. Sen har det väl varit si och så med resultaten…
Jag tror inte felet ligger enkom på Rahm. Det är snarare kombinationen Hult/Davidsson/Rahm. Man ville ta ett kliv framåt i år, och det kanske Hult kunnat göra med en ny tränare, alternativt Rahm med en ny sportchef. Men tillsammans har de bara befäst och kört vidare på allt det som varit dåligt med HV de senaste åren. Jag tror både sportcheferna och Rahm behövt ett annat bollplank. Nu har man haft samma syn från första början och i en sån miljö tror jag det blir omöjligt att utmana och göra varandra bättre. Eftersom man redan från första början är helt överens om hur saker och ting ska göras finns det inget att ifrågasätta, från någons sida.
Så. Rahm i en annan miljö kanske skulle kunna funka? Tror absolut det inte är omöjligt att han dyker upp i en allsvensk klubb. Jag får en känsla av Tingsryd eller Västervik.
Det som talar mot Rahm är att tränare inte direkt fått fart på karriären efter att de lämnat HV.
Ulf Dahlén har inte haft ett tränarjobb sedan han lämnade.
Andreas Johansson tog över Modo, åkte ut, gick skit i allsvenskan, och sen har det varit tyst från hans sida (förutom när han vill kasta skit på HV i media…).
Tim Brithén har harvat runt lite i hockeyettan med blandat resultat.
Johan Lindbom är numer klubbchef i Kristianstad, ett av allsvenskans sämsta lag och således befinner sig Lindbom tusentals mil från svensk topphockey.
Stephan Lundh gick, trots intresse av att fortsätta, mer eller mindre i pension förra året.
Det här säger också något om vilka otroligt dåliga tränarrekryteringar HV gjort de senaste åren.
Lite off topic. Men har väldigt svårt att se Hult få ett nytt toppjobb som sportchef i en på pappret toppklubb. Kanske han flyttar hem till Västerås och får nån roll där. Men i övrigt. Nej, jag tror inte direkt jobberbjudanden kommer hagla över honom när han entledigas i februari/mars.