Alltid obehagligt när floppar/underpresterande spelare går till konkurrerande lag…
Men samtidigt får vi vara glada att nån annan var villiga att plocka upp del av eller hela kontrakten. Vi får verkligen hoppas att utgifterna som man hade på Stoa och Karlsson nu kan läggas på en ny back till istället.
Stoa gjorde 40p förra säsongen, efter 0p på 11 matcher så kommer han vara sjukt rökt på marknaden om han inte spelar upp sig, finns nog inget bättre “bränsle” än detta, självbevarelsedrift därför misstänker jag att Stoa kommer börja producera bra. DIF kan ha gjort ett jävla fynd faktiskt, vet hur mycket ni garvar nu men vi får se
Två av dom sämst presterande spelarna i laget har nu lämnat. Nu har andra lag plockat upp brödsmulorna från oss, precis som det talades om att vi gjorde när vi tog in en bänkad Schira från Rögle. Vi plockade iaf smulor från ett topplag, nu plockas smulorna från ett bottenlag. I efterhand kan man inte sitta och vara livrädd för att dom som lämnat nu ska prestera bra i andra lag. Vi behövde förändring, vi rekryterade nytt och svaga länkar försvann. Antingen får man spara kakan eller äta den, man kan inte göra både och. Sen att båda spelarna var dåliga värvningar för oss är en sak, men det hjälper inte att klaga på det nu för det tar oss inte högre upp i tabellen för stunden ändå. Att ta bort dökött och addera nytt blod är däremot ett försök till bättring iaf. Jag hoppas det faller väl ut.
Fortsätter Stoa och AK47 att leverera som dom gjorde här har vi ju skaffat oss en fördel mot både LHC och DIF.
Jag tror fortfarande att det hade varit större chans att få en levererande center till om man låtit Stoa få några matcher till till bekostnad av Axel Holmström som nu bevisat över 70 matcher att han är Allsvensk kvalite som bäst
Missförstå mig rätt nu. Jag säger inte att Axel är guds gåva till hockeyn. Nej, vi har inte fått den utvecklingen vi ville. Nej, han ska inte få nytt kontrakt. Men sett till hans poängskörd ligger han i nivå med, bara lite under vad han levererade i Skellefteå (om vi bortser från den säsong där han missade mer än halva grundserien).
0,45 Skellefteå (totalpoäng om han lirar samtliga 52 omgångar: 23 poäng)
0,48 Skellefteå (25 poäng)
0,43 HV71 (22 poäng)
0,37 HV71(19 poäng)
Axel Holmström är med facit i hand en rätt medioker värvning. Men sett till vad han levererar så ser jag honom gå före båda Stoa och Christian Sandberg. I alla fall om vi vill att samtliga kedjor ska kunna bidra offensivt.
Dels så är det ju som du säger, han levererar ungefär vad han alltid gjort, som en 4e center. Men varför i HEEELA friden betalade vi så dyrt för honom ? Jag tycker det är ett brutalt underbetyg på Hult att man läcker så mycket pengar på en 4e center.
Det är väl mest där mitt problem ligger med honom, att man vet hur mycket man betalar och hur lite man får tillbaka, utan att något görs
Jag håller med dig i sak. Vi överbetalar en massa spelare (finns fler exempel än Holmström). Det lär förhoppningsvis bli ändring på det nu när Hult försvinner (för han måste ju försvinna. Snälla, visst gör han det?). Men sett till de spelare vi har till vårt förfogande idag tycker jag det är bättre att försöka kräma ur det vi kan. Exempelvis att spela en Axel Holmström, som ändå är god för 20 poäng, i tredje/fjärde istället för en poänglös Stoa eller en uddlös Christian Sandberg (för där, där snackar vi verkligen hockeyallsvensk spelare rakt igenom).
Ja du har rätt, samtidigt så är det ju skandal att man ska behöva tänka så. Med en normal sportchef hade vi haft någon annan på den positionen för längesen.
Håller med om att vi de senaste åren haft överbetalda spelare och att man i många fall de facto fått betydligt bättre avkastning för våra ”billigare” spelare.
Lejacques, jag tycker i mångt och mycket som dig i denna diskussion, men tycker du ser lite för mycket poängproduktion och lite för lite defensiv styrka som viktiga parametrar. Holmström är en betydligt bättre poängspelare än C Sandberg (det kan vi konstatera ganska lätt i poängproduktionen). Men, det krävs också att han när man pratar om det står en centerplats mellan Axel och Christian, att Axel gör mycket mer poäng än Christian. Varför? För poäng är i stort sett det Holmström kan bidra till. Han är ingen kämpe som jagar livet ur motståndarna, han är ingen skicklig tekare, han är ingen närkampsvinnare, penaltykiller, eller defensivt kunnig spelare. Där är han ytterst medioker. Och i och med att han knappt bidrar med poäng med tanke på att han ofta får spela pp osv, så tror jag i mångt och mycket att laget blir bättre med en Christian som 4:e center än om Axel blir det. Christian må inte leverera massa poäng, men han gör ett stort jobb under tysta med att täcka av ytor, ge sina vingar möjligheter till en offensivare hockey, han jagar motståndare, dödar utvisningar och är jobbig för motståndarna att möta. En bristvara i årets HV.
Jo, så är det ju. Poäng är inte allt. Men i ett HV som skriker efter poäng så tror jag det är helt meningslöst att ha Sandberg i en fjärde.
Vi hade samma diskussion inför säsongen ang. Sandberg kontra Thörnberg och Sundh. “Sandberg bidrar med så mycket annat”.
Se nu var vi står. Med en hårt kämpande Sandberg i laget har vi inte kommit nånstans.
Jag kan köpa Sandberg i laget om vi bara tagit in en center. Men nu när vi fått in både Siikanen och Illomäki så ser jag det som helt meningslöst att spela Sandberg. Om inte Holmström så borde nån av Siikanen, Illomäki och Fröberg kunna fylla de luckor som skulle försvinna med Sandberg. Ibland låter det nästan som att Sandberg är oumbärlig för HV. I beg to differ.
Ursäkta. Men jag tycker det känns en aningen märkligt att vi ens ska behöva diskutera en hockeyallsvensk spelares vara eller icke vara, dels inför säsongen då HV siktade mot guld, särskilt nu när vi ska göra allt vi kan för att undvika kval.
Inget personligt mot dig Quilla, om det nu uppfattas så.
Blir kanske OT nu, men hur allsvensk man än tycker C.Sandberg är gör han det, som nämnt, mycket bättre i en checkande fjärde än ex. Holmström. Snedvridet att förespråka tydligare rollfördelning i truppen generellt men tycka att Holmström ska spela i bottenlinan… Ta den norska planinvaderaren i Frölunda, uträttar inte mycket poängmässigt men har en väldigt viktig roll i laget. Han är verkligen inte oersättlig, C.Sandberg, men att vi inte kommit nånstans “med en hårt kämpande Sandberg” är hårt.
Tror inte heller man ser Siikonen som center, så länge Törngren är skadad.
Skrev i formationstråden att Siikanen verkar gå in som center och får C.Sandberg och Wennlund bredvid sig (nån tweet på skärmdump från vad det verkar JP-artikel). Så Sandberg måste vara sjukt viktig för laget eftersom man uppenbarligen hellre låter honom spela på en vinge än att sätta honom på bänken.
Sandbergs motsvarighet i Frölunda har ett poängsnitt på 0,34 per match. Kan jämföras med Sandbergs 0,09.
Så nog kan en hårt jobbande spelare även förväntas bidra offensivt i ett lag som vill något.
Men i fallet Sandberg verkar det räcka väl med att han bidrar med lite hårt jobb och jävlar anamma.
Och för att nämna en före detta HV-spelare. Inte ens Abbott som så här i efterhand hyllats för sina ledaregenskaper gick in på fyra kedjor när det började dra ihop sig under guldsäsongen. Hade det inte varit för en skada på Ullström hade han gissningsvis inte lirat en minut i slutspelet.
On topic. Sist jag hörde om Karalahti hade han skilt sig, va?
Jo nu hamnade vi jäkligt OT känner jag. Ber om ursäkt!
Alltså, håvesjuttioett: din kommentar är ju så underbar, skrattade högt här hemma när jag läste
Lejacques: absolut inget personligt, mycket sakligt och vi ser saker på olika sätt helt enkelt. Håller med dig om att vi nu fått in två centrar så hoppas på att man lirar Wikström som fjärde, men håller fast vid att vi får en starkare defensiv centersida med C Sandberg än Holmström och att jag ser en tydligare roll för honom än för Holmström. Tror att om man ska lägga skuld på någon av dessa två herrar och enbart dessa för säsongens usla resultat så tror jag Holmström varit mer skyldig till det än Sandberg. Det bästa i detta läget är nog ändå att ingen av dessa två lär få förlängt kontrakt Tack Lejacques för en bra diskussion, så får vi försöka hålla oss i en bättre lämpad tråd nästa gång vi diskuterar C Sandberg vs Holmström
Stoa är inte längre ett huvudbry för oss.
Han kommer behöva ett gäng matcher till på sig i DIF innan han börjar närma sig något som kan liknas form. Detta är givetvis bra för oss, då DIF inte bara är formsvaga. De blir nu svagare då de kommer behöva chansa med att spela in Stoa, vilket gör att han tar speltid av någon annan, samt att DIF nu fyllt sin Fw-sida med ännu en spelare och kanske får det räcka där för deras del.
Anton K till LHC var inte oväntat. Viktigt att vi blev av med en kille som ändå inte ville vara här och som inte var beredd att göra det arbete som krävs för att under Lillis få förtjäna sin istid. Viktigt och bra för vår del att en så trög back går till en av våra största rivaler i botten av tabellen.
Full pott på den utdelningen, samtidigt som man får passa på att tacka dom för deras tid i HV.