Tråden om: Forna HV71-spelare och ledare!

Usch usch USCH

Tyvärr väntat. Hade nog troligen spelat i HV om vi haft en riktig sportchef och inte låtit Hult köra ner oss i allsvenskan.

Såklart att det skulle bli SHL för Borgman. Idag blir man påmind på ett sånt jävla äckligt sätt vart man spelar. Ett långtidskontrakt också. Vägen till toppen för HV71 är lång.

Edit: Det här känns så märkligt. Så tomt, Borgman blev en favorit på den korta tiden han var här, hans spel och personlighet var ju på en annan nivå.
Just nu känns det som att det är skitsamma i vilken serie vi spelar i. Att man lyckats sänka HV71 på det här sättet, och man vägrar verkligen in i det sista att städa ut ordentligt.
Blev fan känslosamt det här

Borgman helt klar för Frölunda nu, tydligt bärandes HV-dress i deras announcement. Gör inte inte lite ont.

Otroligt surt att se Borgman i Frölunda.
Vi får helt enkelt rätta oss in i Hult ledet och se spelare från Dalen komma in.
Tror inte André kommer välja Hv71 före ett SHL kontrakt med fler nollor.
Varför skulle han egentligen då hans jobb är att spela hockey och vill spela så högt som möjligt.

Blir det inte avancemang denna säsong så får vi nog vänja oss vid denna nivå och sluta drömma om hemvändare. Vart fall hemvändare som inte passerat bäst-före-datum!

Tack Agne och tack Hult! Det gjorde ni bra och den ena får fortsätta förstöra. Helt obegripligt!

JP
Thörnberg avslutade HV-äventyret med ny seger: ”Jag har krigat väldigt hårt”

Jesper Thörnbergs tre matcher långa lånesejour i HV71 är över. Den avslutades på bästa sätt med seger hemma mot Almtuna.
– Någonstans har jag alltid hoppats på att få dra på mig HV-tröjan igen. Helt plötsligt hände det och det var väldigt kul, säger Thörnberg med ett leende.

Säsongen 2012/2013 var senast 30-årige Jesper Thörnberg hade spelat för HV71. Efter det har den JVM-meriterade forwarden spelat flera år i hockeyallsvenskan, också hunnit med spel i både Danmark och Österrike och numera tillhör han HC Dalen i hockeyettan, där han sprutar in poäng.
Då HV71 på senare tid har haft en lång frånvarolista lånades Thörnberg in från HC Dalen för den gångna veckans matcher mot Mora, Tingsryd och Almtuna.

På de tre matcherna blev det sju poäng för HV71, efter en strafförlust och sedan två raka segrar. Först mot Tingsryd och sedan efter 2–1 hemma mot Almtuna på lördagen.
– Det har varit jättekul och mitt mål är fortfarande att spela så högt upp som möjligt. Hockeyallsvenskan är en tuff och rolig liga att spela i och jag tycker att min spelstil passar ganska bra in i den här ligan, säger Jesper Thörnberg.

När HV71 i fredags vann med 4–0 borta mot Tingsryd var Thörnberg en av de bättre på isen och bidrog med fart och energi och skapade chanser.
Också mot Almtuna skapade han lägen och såg ut att trivas i den riviga och intensiva fjärdeformationen som också innehöll ynglingarna Jonathan Wikström och Gustav Salmi.
I den andra perioden fick Jesper Thörnberg ett jätteläge, då han kom fri mot Almtunas målvakt Viktor Andrén. Men forwarden som är van vid att ösa in poäng för Dalen lyckades inte skicka pucken i nät.
– Det hade varit kul att göra mål där, men så är det – ibland sitter puckarna och ibland inte. Jag hade ganska många lägen i de här matcherna och jag borde kanske ha gjort något mål. Men vi tog ändå sju poäng under den här veckan, så det har ändå gått ganska bra, säger Jesper Thörnberg.

Efter två bortamatcher fick Thörnberg på lördagen för första gången på många år spela seriematch för HV71 i hemmaborgen Husqvarna Garden.
– Till en början var det lite ”shit, vad stort allting är”. Jag har blivit van vid lite mindre rinkar nu, men efter några byten tyckte jag att det började kännas nästan precis som för nio år sedan. Det var jättekul att vara tillbaka här.

Är du nöjd med din egen insats under de här tre matcherna?
– Ja, jag tycker att jag har krigat väldigt hårt och gjort det ganska bra, säger Jesper Thörnberg, som i flera år har känt att det skulle ha varit roligt att få göra comeback i HV-tröjan.
– Någonstans har jag alltid hoppats på att få dra på mig HV-tröjan igen. Det har väl inte känts riktigt nära tidigare, men nu helt plötsligt hände det och det var väldigt kul.

Om det kan tänkas bli fler framträdanden i HV71 senare under säsongen återstår att se. Just nu är planen att Jesper Thörnberg åter ska spela för HC Dalen.
– Vi sa att vi skulle köra på de här tre matcherna och så länge jag inte hör någonting annat är det Dalen som gäller. Det är det jag fokuserar på nu. Skulle jag få chansen att komma tillbaka hit vet jag i alla fall nu hur det fungerar, känner att jag har kommit in lite i laget och tycker att det är sköna grabbar här. Det kan nog bli ännu bättre om jag skulle få chansen att komma tillbaka, säger Jesper Thörnberg, som under tiden med HV71 missade en seriematch med HC Dalen.

– Jag har kontrakt med Dalen och vill så klart alltid hjälpa dem. Men får man en sådan här chans är det svårt att tacka nej. Pelle (Gustafsson, tränare och sportchef i HC Dalen) tycker det också, att vi i Dalen ska ha som mål att ta oss uppåt. Får man chansen vill man ta den och jag tycker att det här samarbetet mellan klubbarna är en bra sak.

Hugo Alnefelt fick göra NHL-debut inatt. Efter en målvaktskris i Tampa Bay Lightning då deras första- och andramålvakt var borta pga covid fick han hoppa in och avlösa tredjemålvakten efter två perioder. Han räddade sju av tio skott när Lightning förlorade med 9-3 mot Florida Panthers.

Även Felix Sandström gjorde debut i NHL i natt: expressen.se/sport/hockey/n … nhl-debut/

Andre Petersson spelar sin första match för Dyn Moskva i detta nu. Går rakt in i 2:a kedjan. Synd att han valde bort spel Hv.

Fyfan, hoppas det går bra med Bengan! Såg fan inte bra ut… :neutral_face:

vad har hänt, för oss som inte sitter bra till för att kolla upp detta?

Krock i matchen Rögle - Frölunda. Går att se händelsen på SVTplay om man vill, men får varna känsliga tittare för det då bilderna på Bengan liggandes på isen var rätt läskiga.

Fy. Kollade SVT play i efterhand. Riktigt otäckt. Alla tankar till Bengan och familjen.

Läser att han efter omständigheterna mår bra, men förts till sjukhus för undersökning. Skönt att höra. Nu håller vi tummarna för att det inte är lika illa som det såg ut.

Ska ha fått lämna sjukhuset och åka hem enligt Rögles twitter

Mycket skön läsning.

tack. Jag kommer inte titta.

Bengan skall tydligen klarat sig med ”bara” hjärnskakning, kan ju kännas bra och skönt med tanke på hur de såg ut igår…

Precis som Hjalmarsson så planerar Fast att avsluta karriären i NHL. Det är tråkigt att inte våra gamla stjärnor kan tänka sig ett eller två år i HV innan de lägger av. Jag tror heller inte att vi kommer få se André i HV-tröjan igen.

jp.se/2022-01-13/forre-hv-s … tanley-cup

ord som gav upphov till uteslutning ur detta forum: mods anmärkning

Lugna dig för fan…

Filip Larsson debuterade igår för Färjestads BK. Han spelade exakt noll minuter. Men han syntes på bänken under samtliga perioder iförd en för dagen passande och fräck “All out”-keps.

Blir spännande att följa hans utveckling kommande matcher. Så glad för Filips skull.