Tråden om: Forna HV71-spelare och ledare!

Kan ju helt ärligt ligga något i det. Med tanke på utvecklingen på Nubbens lag i modern tid så kan ju Jokinen strategiskt valt att hoppa av innan det kraschar.

5 gillningar

Tror även att Nubben inte är en sportchef man riktigt kan resonera med. Det känns som att Nubben inte bygger ett lag utefter vad huvudtränaren vill och önskar utan efter sin egen vilja. Inget som riktigt rimmar med vad Jokinen vill, antar jag

5 gillningar

Tyler Kelleher har på de fyra senaste säsongerna vunnit HA-slutspelet och säkrat avancemang tre gånger, med tre olika klubbar. Med HV71 21/22 så kom han trea i poängligan I slutspelet. Säsongen 23/24 med Brynäs så vann han hela poängligan och blev även MVP. Nu säsongen 24/25 med Djurgården och en andra plats i poängligan med 1,19 poäng/match. Man kan med lätthet slå fast att vill man gå upp till SHL så ska man värva Kelleher. Kenttä lär nog vilja sälja varenda björk i Umeå för att få signa denna lilla trollkarl. Tror dock MoDo är hetaste alternativet, eller Tyskland.

3 gillningar

Kelleher måste väl vara lagom trött på att spela upp lag och sedan aldrig få chansen i SHL utan att bli nobbad av tre lag. Tror och hoppas för hans del att Tyskland ligger närmast. Grabben förtjänar bättre än att försöka spela upp ett 4:e lag.

1 gillning

Men han har ju spelat i SHL med IKO och Rögle. Däremot har han ju inte fortsatt i lagen som han varit med och spelat upp.

Tänker att det kan vara ett sätt att vara hela seriesystemets MVP - fatta vilka pengar det handlar om att han är med och drar in till säsongen efter.

Sen är han lite som Foppa, lite för långsam när det blir tightare på högsta nivån så svårare att få ut den där magin från trollspöt.

1 gillning

Djurgården rycker i Nardella.

2 gillningar

Seppälä är kvar i Finlands trupp inför VM.
Så även Tikka ( han är ju ingen forne HV-spelare) ännu dock.

Seppälä har varit ruggigt bra.

2 gillningar

Säppelä är en riktigt stabil och bra back. Syntes till och från i dysfunktionella HV. Kul att han får visa i landslaget att han håller hög klass

11 gillningar

Han visade väl det inte minst i kvalspelet. Där han var dominant tycker jag.

6 gillningar

För övrigt har inte Borgström presenterats i NLA än. Han lär säkert gå dit ändå, men jag bara reagerade på det. Han sägs ju vara klar för Fribourg som inte gick till final eller så heller.

Jag har en (förhoppningsvis) rolig idé: ska de som vill lista topp tre kanadensare respektive amerikaner i HV genom historien? Man skulle kunna göra det med finnar också men då behövs det nästan topp fem.

1 gillning

Kanadensare topp 3 i HV

1. Connor Bedard
  2. Erik Christensen
  3. Jason Krog
6 gillningar

Med reservation för fel nationalitet.
:canada: Eric Christensen, Lance Ward (som f ö inte är cult player på EP) och Kris Beech.
:united_states: Lawrence Pilut, Nick Angell och John Byce (namnet)

3 gillningar

Tar det ett steg längre och slänger in min topp 3 för de flesta andra länder exkl. Finland.

:canada:: Christensen, Beech, Campoli
:us_outlying_islands:: Rakhshani, Reese, Vesel (för HA-året)
:czechia:: Hrdina, Piros, Lenc
:switzerland:: Fiala, Reber
:denmark:: Mølgaard, Lauridsen, Dichow
:slovakia:: Fehervary, Pavlikovsky, Pavlikovsky
:svalbard_jan_mayen:: Skröder, Trygg, Kristiansen

5 gillningar

Tveksamt om jag skulle lista Pilut som amerikan (dvs importspelare) då han är född i Tingsryd- även om han har dubbla medborgarskap.

Ok, jag byter till Ryan Stoa🇺🇸

8 gillningar

Lias Andersson valde Schweiz – men: “Vill spela en SM-final igen”

Dörren står öppen :slight_smile:

4 gillningar

För :canada: väljer jag Campoli, LaLeggia och Stefan Elliott(även om Myles Powell är honorable mention)

För :united_states:: Tyler Vesel, Chad Billins och Dylan Reese(Taylor Matson, Tyler Kelleher och Tanner Kero honorable mentions)

Alla de här spelarna spelade i HV under de senaste åren(nåja, Campoli för typ tio år sedan) och det är för att mig veterligen TV4 inte sände hockeylördag eller så mycket av slutspelet förr. Det kan också vara att jag inte var så nördig när det gäller hockey när jag var runt 12 år, när HV hade spelare som Lance Ward och Kris Beech