Tråden om: Forna HV71-spelare och tränare!

Nån form av damage control, om Adam vill hem till Sverige, är ju att gå ut och pudla. Hårt. Lägga sig platt. Säga att han gjorde ett fruktansvärt misstag.

För visst kan människor få en andra chans.

Om Adam gjorde detta. Skulle ni se annorlunda på en eventuell comeback i HV?

2 gillningar

Som en människa som gjort en del misstag själv så svarar jag nog ja. Beroende på hur ursäkten såg ut. I längden tror jag det är mer hållbart att förlåta än att hata, hatar man på någon som redan gör misstag finns det ingen anledning för denne att göra bättre val i framtiden. Sen är jag lite svag för Adams kärlek till HV71 som han har berättat om många gånger tidigare (det är väl den som gör att jag ändå kan tro lite granna på att Adam ville till Sverige men att det skulle kosta 500k U.S dollar) . Hade det varit någon som inte har sån stark koppling till HV71 hade det varit svårare, och det gör mig till en hycklare

4 gillningar

Jadu. Är det någonting man lärt sig så är det att inte döma någon förens man har hela bilden, kan ju vara så att han satt fast i ett kontrakt och inte hade några val?

Hur som helst, jag hade nog kunnat tänka mig honom hemma igen. Vill mest höra hur allting ligger till med honom.

1 gillning

Njae, han får allt hosta upp en väldans bra förklaring innan jag vill se honom i en Hv-tröja igen.

1 gillning

Tycker “alla” är värda en andra chans. Bara pissa på Adam känns helt fel. Man vill ha hela historien bakom vad som har hänt. Har svårt tro att han bara ville till khl tex. Tror han ville hem men de gick ej lösa.

3 gillningar

Från flera håll har det ju sagts att det fanns ett kontraktsförslag till Adam, men han avböjde eftersom han tyckte det var för dåligt betalt.

2 gillningar

Jag känner inte Adam, men jag tror inte han är en dålig människa. Han ska skit för sina val. Men för mig finns det fyra grader i helvettet här:

  1. Hänger med Putin, Adolf och de andra herrarna: han har skrivit med Traktor efter kriget.

  2. Blivit lurad av agenten som är son till satan: tyvärr går det inte att ta sig ur detta utan miljonsmäll.

  3. HV har givit ett dåligt erbjudande som skulle gör att han skulle spelat gratis en säsong med brutet kontrakt.

  4. Agenten och han har skrivit innan kriget vilket gjort det omöjligt att flytta utan att typ alla besparingar går. Men han har alltid velat till HV.

Så korten behövs, är det 4 så ok för mig. Men korten måste upp

1 gillning

Håller med ovan skribenter; läggs förklaringen fram och det visar sig att Adam verkligen ville hem, men stoppades av något skäl som var svårt att bortse ifrån (typ alldeles för mycket pengar som måste betalas), känns det rimligt att överväga att förlåta honom.

Han har dock inte gått ut i media själv alls, fast han vet att det snackas mycket i Sverige och inte minst i hemstaden Jönköping. Hade jag varit Adam hade jag varit öppen men hur det verkligen såg ut, för att inte riskera relationer med bekanta i Jönköping.

Med det sagt ser jag fram emot och hoppas att han verkligen lägger korten på bordet snart, så vi får reda på vad som verkligen hänt.

Om det nu skulle vara så att det blev för dyrt att lösa från ett redan skrivet kontrakt, varför har inte HV gått ut med det då?

Nubben pratar ju om allt hela tiden så varför hade han i så fall inte gjort Almqvist tjänsten att säga “vi ville gärna ha honom, men ingen SHL-klubb har de pengarna att lösa honom. Vi ser honom gärna här nästa säsong”?

För mig är det helt uppenbart att Adam valde spel i KHL efter krigets start.
Enligt en artikel från hockesverige.se skriven den 28 februari hade Almquist kontrakt säsongen 21/22:
Adam Almquist, b, 31 år
Statistik 21/22: 26 poäng på 41 matcher.
Klubb: Dinamo Minsk
Kontrakt: 2021/22.
Samtidigt hade Pilut kontrakt med sin klubb till säsongen 22/23.
Redan den här artikeln skrevs alltså efter krigets start.

Adam kontaktades sedan av HV under våren. Så här skrevs den den 7 april:
“HV71 vet ännu inte om de spelar i SHL eller HockeyAllsvenskan nästa säsong. Trots det visar klubben nu intresse för den tidigare guldspelarna Adam Almquist, Mattias Tedenby och André Petersson. Det bekräftar Johan Lindbom”
"HV71 börjar dock redan förbereda värvningar för i fall de går upp till SHL – enligt Expressen ska nämligen Adam Almquist vara på väg hem till klubben om det blir avancemang. Går HV71 upp i SHL, så ska man vara mer eller mindre överens med Adam Almquist. Parterna ska vara långt gångna i sitt snack, skriver Expressen.

I en annan artikel från augusti skrivs det sedan:
"Tidigare under tisdagen meddelade det svenska ishockeyförbundet att svenskar i KHL inte kommer att få representera Tre Kronor. Trots det väljer nu Adam Almquist, tidigare i Frölunda och HV71, att skriva på för en ny KHL-klubb. Enligt Sport-Express kommer Almquist att flytta till ryska Traktor Tjeljabinsk.

Sedan blev officiellt klar för Traktor i september. Där sågs han som ersättare till Pilut som lämnade för Buffalo:

Det är dom artiklarna som skrivit om Adam på hockeysverige.se i år. Att dom skulle missat någon information om honom längs vägen känns konstigt, så för mig är det glasklart att han valde pengarna.

4 gillningar

Den enda som säger annat är väl gans agent.

Nu hittar jag inte artikeln, men agenten hävdar ju att Adam var bunden ytterligare ett år till Minsk och att det krävdes 500 000 dollar att lösa. Påstår att de var runt hos ett antal klubbar utanför KHL men att ingen kunde lösa summan och att det istället vlev en trade till Traktor. “Han ville inget hellre än att spela i SHL”

Jag tvivlar på sanningshalten i detta. Om det ändå stämmer; varför har inte Adam varit öppen med det? Han måste ju insett konsekvenserna?

1 gillning

HockeyNews - Adam Almquists agent Aljoša Pilko: "Adam ville hem till Sverige" tror du tänker på denna artikeln

2 gillningar

Nu kan ju alla dessa teorier vara samma.
Adam kan ju varit i princip överens med HV, men han kom inte loss från sitt avtal. Förlängningen kan ju vara tecknad innan kriget startades och behöver heller inte vara offentliggjort. Att han sedan skrev på för Traktor kan vara en manöver att komma ur ett längre kontrak (förlängningen ovan). OBS, jag sitter inte med något facit utan spekulerar hej vilt.
Jag vill också ha “allt” på bordet innan man ens funderar på avtal med Adam.

2 gillningar

Hade jag varit Adam och situationen varit som ni beskriver ovan hade jag varit OERHÖRT tydlig med att gå ut med det för att få någon som helst förståelse.

1 gillning

Förstår att man dömer människor som valt att spela i Ryssland! Men detta är en idrottsman som kanske redan hade ett avtal.
Jag kan mycket väl förlåta Adam Almqvist då man inte kan dömma någon på livstid.
Ett dåligt beslut gjorde han men att inte ta in en av våra spelare som skulle lyfta detta lag hade jag inte haft problem med.
Tror Putin skiter fullständigt i om svenska spelare bojkottar eller inte.
Jag ser mer än gärna Adam hos oss då vi saknar kvalité att komma ur zon på ett bra sätt

Vad Putin anser struntar jag fullständigt i.
Kan bara konstatera att du och jag tycker olika.
Återstår att se vart det landar.

1 gillning

Intressant detta, Pilko sade samma sak gällande när Claesson och Almqvist skrev i Ryssland. Att man inte kan ta sig ur kontraktet. Nu skriver Claesson på för två nya år. Den där agenten kan ju brinna i helvettet, han borde vara persona non grata hos alla klubbar. Man ska inte ta spelare som jobbar med honom.

https://www.expressen.se/sport/hockey/fredrik-claesson-forlanger-med-cska-moskva/

Jag rotade runt lite på Dynamo Minsk:s hemsida och hittade följande fråga i en intervju med Adam från den 8 mars 2022:

— Do you have a desire to stay here next season?

— I really liked living and playing in Minsk. Dynamo is a good organization that always helps us. It is difficult to say whether we will have the opportunity to play next season in this league.

https://hcdinamo.by/news/intervyu/adam-almkvist-o-serii-so-ska-yubileynom-assiste-i-perspektivakh-na-sleduyushchiy-sezon/

Det är Google Translate som översatt, men det låter knappast som att han sitter fast i något kontrakt i det läget.

2 gillningar

Så tog KHL en paus mitt i säsongen? eller var det endast för Minsk? vad beroede det på? Här är sista delen från intervjun

- If the season had not been suspended, would there have been a different outcome of the playoffs?

  • Maybe the results would really have been better if the regular season schedule hadn’t changed, our fights hadn’t been cancelled. Our team played well until the stoppage. It’s hard to say if anything has changed or not.

Om det blev ett avbrott så kan ju Adams svar syfta på att det är osäkert om det blir spel eller ej. För någon överhuvudtaget. Kontrakt eller inte kontrakt.

Fast vad ska han säga?

1 gillning