Tråden om: Forna HV71-spelare och tränare!

Om man har inga ambitioner på att vinna nått så kan man ju gå till LHC :wink:

1 gillning

Nog för att jag sett många dysfunktionella HV-lag på isen de senaste åren. Men upplagan 14/15 är långt från det första jag tänker på. Oavsett vad som hände bakom kulisserna med AJ:s gröna och gröna gubbar så lirade de som ett topplag stora delar av säsongen.

Att du just lyckades pinpointa Malte Strömwall, med sina 3 mål på 12 matcher och 1 assist på 6 matcher i slutspelet, i det årets lag som en av få som "glimrade till på egen hand” är imponerande. I synnerhet med tanke på att vi även hade spelare som Erik Christensen, Kevin Fiala, en ung Anton Bengtsson med flera med flera.

1 gillning

Kanske inte är rättvist att jämföra honom med Eric och Kevin iofs. Mer rättvist att jämföra med t.ex Törngren eller liknande under den tiden han var hos oss. Man kunde se på Malte att det fanns mycket mer än vad han fick ut. Precis som Törngren. Malte däremot lyckades tillslut plocka fram det mer konsekvent. Roligt för honom och de lag som satsade på honom.

Jag svarade bara på ditt påstående om att Malte var en av få som glimrande på egen hand i ett dysfunktionellt lag.

Jag menade inte att det BARA var han som glimrande till :yum:. Men förstår att man kan läsa det så. Det jag menar var att han hade individuella skills som syntes trots att laget spelade sådär. Jaja jag tror vi förstår varandras tankar iallafall.

1 gillning

Adam klar för ehc München

En tydlig känsla av att Kent Norberg inte har kontaktat Adam när en egen produkt blir tillgänglig samtidigt som det finns ledig plats på backsidan. Bra att HV71 står upp för värderingar, samtidigt är det synd att Adam satte sig i den situationen till att börja med.

9 gillningar

Efter skitstormen med Mondelez och liknande drev finns det inte en chans att man tar in spelare som spelat för ryska lag efter invasionen. Sponsorerna skulle dra som en avlöning.

Kommer ihåg att jag var väldigt frågande till varför vi inte skulle få behålla Malte efter den säsongen. Han spelade inte speciellt många matcher i HV och visade stort talang och en jäkla fart som 20 åring i ett annars blekt lag.

Felet många på det här forumet gör är att man kategoriserar värvningar och sätter förväntingar efter nån slags idé att de ska ersätta nån just specifik spelare helt utan någon förankring i verkligheten. Man låser in sig på att nu ska vi värva en spetsspelare och den spelare som har oturen att bli värvad just då får helt orimliga krav på sig från fans.

Bedöm spelarna efter hur de presterar i förhållande till lön samt vad de har för framtida potential. Kan inte tänka mig att Malte var speciellt dyr. Sen kan det mycket väl vara förståeligt att vi inte kunde erbjuda honom en topp roll och att han lämna av den anledningen. Men kom ihåg att jag tyckte det var synd.

3 gillningar

Jag hade inga som helst förväntningar på Malte. Och tyckte väl inte heller han gjorde jätteavtryck. Där och då gjorde han inte HV bättre, och då tänker jag framför allt på det han var tänkt som: En breddspelare.

Där och då ett helt korrekt beslut att inte ge honom förlängt. Han hade liksom inte lyckats göra avtryck i tre SHL-klubbar, samt en allsvensk klubb under en säsong. Rätt logiskt att han inte var glödhet på marknaden.

Jag håller med, Malte var en positiv överraskning och man såg att det kanske fanns något där. Men han höjde knappast laget med den rollen han hade. Och förtjänade möjligtvis inte den heller då han inte omsatte de lägen han skapade i poäng.

Malte behövde en större roll. Den fick han en trappa ner i AIK och presterade. Inte en chans att han haft den utvecklingen om han stannat i HV.

Sen gjorde Malte det riktigt smart och gick till ett pisslag i Finland där det är en annan hockey. Spelare som tvillingarna Davidsson och Lars Bryggman lyckas bra där (pga att alla lag har en vettig första kedja men sen är det fan inte bra). Han fick max utveckling där också.

Malte har varit en flyttfågel, jag tror han har känt efter vad som passar honom och flyttat om det inte passar. Han känns inte som spelartypen som biter ihop och bevisar tränaren att han ska spela. Utan istället testar ett nytt ställe där han direkt får en ny roll.

Smart av Malte då det har varit ganska bra för hans karriär. Också kudos till Hult som faktiskt såg potentialen (eller var han bara ledig och billig?).

Men ingen kan inbilla mig att Malte hade haft samma utveckling i ett hierarkiskt HV71 som han haft nu.

1 gillning

HV:s förre förstacenter (smaka på den…) Linus Fröberg klar för finska TPS.

2 gillningar

Den smaka vedervärdigt kan jag säga…

Helt sjukt egentligen

Någon som vet vad som kommer att hända Nick Shore. Tycker det var onödigt att släppa honom. Hade varit grym som en 1:a eller 2:a center. Verkar inte som han lämnade för någon klubb så Nubben tyckte antagligen att han var för dyr?

Duktig spelare javisst. Inte lika duktig på att vilja genomföra sommarträning i ett lag. Låg honom i fatet. Han vet att som nordamerikan och som har presterat kommer han få ett kontrakt oavsett senare.

Grattis Torpet till 2-års kontrakt med Nybro.

6 gillningar

Grattis till Torp och stort minus till Nybro om de valde en bild med honom i Oskarshamns tröja istället för HV i sin presentation.

10 gillningar

De kanske tycker det är roligare att ha bild med IKO-tröja med tanke på rivaliteten dem emellan genom åren

Bör ju va så. Tror alla vet att han är HV profil. Kul för Torpet iaf, Nybro har ju ett hajpat lag. Tror han kommer passa perfekt där.