Tråden om: Forna HV71-spelare och tränare!

För en yngling som är född 5 år efter att fotot togs, kan någon namnge individerna i denna ärorika upplaga av tre kronor? Ove, Stille och Pelle är ju svåra att missa men övriga :slight_smile:

1 gillning

Tycker mig se Peter Ekelund, Bosse Ahl och… Stefan Örnskog också?

1 gillning

Översta raden fr v: Peter Åslin, Lars Ivarsson, okänd, Stefan Örnskog, okänd, Stefan Falk, Tomas Ljungberg

Mittenraden fr v: Bengt Halvardsson, okänd, Patrik Ross, Mattias Svedberg, Dennis Ström?, Klas Heed, Tommy Fritz, Peter “Kessler” Eriksson, Boo Ahl, Lars-Erik Lundström

Nedersta raden: Ove Thörnberg, Fredrik Stillman, Eddy Eriksson, Edvard Lindersson, Risto Kurkinen, Peter Ekelund, Pelle G, Nicklas Rahm ?

Min spaning.

3 gillningar

Måste vara Rahm nere till höger.

1 gillning

Torbjörn Persson mellan Ivarsson och Örnskog?

1 gillning

Kristian Pedersen och Ronnie Nilsson borde väl också vara med? Jonas Johnsson?

Bedard kommer bli nya Jagr. Folk ser honom vid Biltema varje silly-vår m.m.

3 gillningar

Colby Sissons klar för Djurgården och Wikegård verkar helnöjd.
Apropå DIF så köpte man ut en viss Alexander Ytterell från sitt kontrakt, som hade gällt även över nästa säsong. Vimmerby eller Nybro nästa för honom? Vore kul med Ytterell-Torp i första backpar :laughing:

2 gillningar

Vesel får stanna i Brynäs. Kul för honom!
Tycker att han är underskattad defensivt och en funktionell spelare även om han inte får yta för sina passningar i shl.

4 gillningar

Och Karlskoga verkar släppa Kokkonen. Surrades redan inför säsong att Kokkonen “inte var i slag”.

Att Ytterell och Kokkonen får lämna, trots kontrakt, tycker jag säger en del om den trupp vi gick in i allsvenskan med. Vi var många som menade att det var nödvändigt att förstärka laget. Att truppen inte alls var så stark som andra menade. Och det är ju bara att kolla hur det gått för de som tog oss upp.

2 gillningar

Man kan också kolla hur det gick den säsongen. Rätt bra… :wink:

Största problemet är väl att vi värvade dom redan när vi spelade SHL. Varken Ytterell eller Kokononen var och är i närheten av SHL-klass.

(Det där, som en del påstod, att vi hade ett “SHL-lag” i Allsvenskan var ju dock årtusendets överdrift, kan man ju konstatera)

3 gillningar

Man ser vilka lag expressen tror drar klick :slight_smile:

Sissons

Vi värvade väl toppspelarna från konkurrenter under säsong?
Köpelagens köpelag och det gick bra men så som laget var byggt från början hade vi nog inte slagit Björklöven.

1 gillning

Precis min poäng. Laget i första grundseriematchen mot AIK, inom parentes vilken liga de spelade i den här säsongen.

Jonas Gunnarsson (Liiga)
Filip Larsson (SHL)
Victor Sjöholm (SHL)
Chad Billins (HA)

Christoffer Törngren (Hockeyettan)
Taylor Matson (ICEHL/Liiga)
Simon Önerud (SHL)
Fredrik Forsberg (SHL)
Tyler Vesel (HA)
Jesper Kokkonen (HA)
Alexander Ytterell (HA)
Daniel Bertov (HA)

Pontus Netterberg (Rumänien/HA)
Max Wennlund (AlpsHL)

Måns Lindbäck (SHL)
Jonathan Davidsson (Liiga)
Marcus Davidsson (Liiga)
Zion Nybeck (HA)
Jonathan Wikström (Hockeyettan)

Är väl egentligen bara Filip Larsson (och i viss mån Emil Andrae som missade första omgången) vars utvecklingskurva gått spikrakt uppåt. Det här gänget var inte alls så bra som många ville få det till. En jäkla tur att vi tog in Powell, Shinkaruk, Huhtala och Kelleher.

9 gillningar

Det kommer vi tack och lov aldrig få veta. Men ja, Brynäs föregående säsong gick in med en betydligt bättre trupp än vad vi gjorde.

Men man får heller inte glömma tränarna. Det viktigaste allsvenska säsongen var nog att vi för första gången sen 2017 (som i sin tur var första gången sen 2010) fick ihop ett LAG. En otroligt stark grupp tillsammans, där alla faktiskt bara hade ett enda mål. Får man inte det, som senaste SHL-säsongerna, så spelar det ingen roll om man går in med världens bästa lag på papperet.

Vi ledde serien från första till sista omgången, men ja, jag tror också mid-season-förvärven var tungan på vågen när det väl gällde.

5 gillningar

Eller så kan vi göra bra hockey och utveckla egna spelare istället för att ge allt syre (må vara under en enda säsong i taget) åt en stor kader nordamerikaner.

Det skulle ju vara mer kortsiktigt och inte vilka nordamerikaner som helst. Vid en eventuell lockout skulle då teoretiskt typ Bedard, Tyson Barrie, Ryan Nugent-Hopkins t.ex kunna spela i SHL. Jag tänker att även under lockout att de allra största stjärnorna väljer Schweiz, förutom Bedard som ju har spelat i HV tidigare :stuck_out_tongue_closed_eyes: :stuck_out_tongue_closed_eyes: :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Jag tycker själv att jag har en begränsning när det gäller att bedöma spelares kapacitet, därför gillar jag att läsa och ta del av vad vad ni andra skriver. Men jag kan inte fatta varför DIF dumpar Alexander Ytterell, han är ju deras i särklass bästa poängplockare bland backarna. Är det någon som har en synpunkt på hur de tänker?

Ytterell har precis som i HV varit en katastrof i egen zon, han dräller med pucken och spelar fast sig i egen zon, min särbo håller på Djurgården så jag har sett alldeles för många DIF matcher i vinter. :smile:
Men hand uppsida är skottet, det håller högsta SHL nivån, men jag förstår Wikegård som vill bygga laget på andra backar.

1 gillning

Jo jag köper din förklaring, har också sett fler DIF matcher och han dräller även i offenciv zon. Kollade just att han även har sämst +/- bland backarna, där en viss Daniel Glaad tydligen är bäst.