Tråden om: Forna HV71-spelare och tränare!

Men Thörnberg spelade väl KHL förra säsongen med?
Eller brydde han sig inte om skattesmällen?

Självklart är det något alla spelare som går från KHL till SHL måste överväga. Samtidigt, Thörnberg har spelat fyra år i KHL och redan tjänat bra med pengar.
Almqvist har bara spelat en säsong och måste då skatta bort en ganska stor summa av detta för att kunna spela för HV.

Almqvist köptes ju även ut från kontraktet vilket gör att han måste skatta på hela klumpsumman, vilket är han pengar han hade kunnat tjäna in efter nyår om han stannat i KHL hela säsongen.

Så har jag också tänkt. Nu har de ju dock en högre summa pengar att spendera, och är mer “desperata”, i och med att Pilut gick sönder.

Thörnberg har ju hela tiden tänkt komma tillbaka till HV till den här säsongen. Vi vet ju inte om han har lagt upp sitt KHL-kontrakt på ett sätt som gör att han till exempel får en stor sign-on-bonus (förra året) och lägre lön, eller exempelvis får 70% av totallönen 2014 och 30% 2015.

Almqvists plan var ju hela tiden att INTE spela i Sverige 2015.

Rätta mig om jag har fel men kan han typ inte investera de pengar i ngn typ av fond och slippa skatta så stor del utav de pengarna?

Ngn som har koll på de skattereglerna tycks ha hört att så går att göra??

Vi har sju friska backar under kontrakt (Karalahti är förvisso avstängd ett par) men det känns inte som att det är panik just nu. Det finns duktiga juniorbackar som kan gå in och täcka upp så länge.
Skulle någon mer gå sönder, då är läget värre. Sen vet man ju inte hur J&J tänker heller eller hur marknaden ser ut just nu.
Oavsett så ska det bli intressant att se hur man löser detta.

Hmmm, AJ snackar vitt å brett i den där intervjun som länkades i Ted’s tråd…

jag noterade att:

  • Han dissar TED’s framtid
  • Han outar Stillmans lön
  • Han dissar “Davidsson å hans kompisar”
  • han “vill inte” snacka om vad som hände när han blev sparkad … MEN beskriver hur ett fåtal personer drev en kampanj mot honom. Detta i likhet med tidigare uttalande då han inte vill kommentera men gladeligen gör det ändå i nästa andetag.

Dessutom var intervjupersonen den mest lismande idiot jag hört som tog sig friheten att själv beskriva hur olika aktörer motiverade sina beteenden, något han näppeligen har en aning om. Allt detta i träsko-mål. fy fan.

edit @19:11
Tydligen har Pettan rutit till på fejjan och kallar AJ förlögnare. Förhoppningsvis kommer det också lite mer info och substans från hans håll så att det inte bara är snack.

Inte en chans i h-vete att Davidsson dissar AJ för att han bänkat Pettan.
Måste funnits mer som AJ väljer att bortse ifrån.

Tycker att det är dags att lämna det där bakom sig men något skit från gnälliga föredettingar är det som har kostat oss Fredrik Stillman och Fredrik Olausson och det kan jag säga att jag blir hellre av med Björn Melin, Johan Davidsson och Johan Hult alla dagar i veckan än de två.

Hur jävla länge ska AJ hålla på och lipa? AJ är den rödaste av röda gubbar.

Alexander Younan framhåller Frölundas ungdomsverksamhet framför HVs:
“Mycket som fattades”
– Jag kände att jag var tvungen att byta miljö. Testa på något annat. Jag hade inte förtroendet för HV längre, säger Younan till GP och fortsätter:
– Det är en fantastisk ungdomsverksamhet här i Frölunda. Det är skillnad som dag och natt.
GP: Har det bara blivit sämre och sämre i HV 71?
– Sämre och sämre … jag har ändå haft en utveckling där. Det är första laget för mig. Jag har växt upp där. Men jag kände att det var mycket som fattades när jag kom hit till Frölunda.
[url]http://www.expressen.se/gt/sport/talangens-kritik--mot-hv-som-dag-och-natt/[/url]

Jag håller med Alexander. HV71’s ungdomsverksamhet är urusel.
Ta t.ex HV71 J20. De fem senaste säsongerna så har man varit på pallplats fyra gånger, tre finaler och två SM-guld.
J20 har även under de tio senaste säsongerna slutat 5:a som sämst i serien och varit topp 3 i serien åtta gånger.
Sen har vi U16 som har två bronsplatser de tre senaste säsongerna (hade varit i final ena om domaren inte varit katastrof).
Man förser även A-laget med ett antal nya spelare varje säsong. Men det klart Alexander, HV71’s ungdomsverksamhet är kass.

Alexander är en bra spelare men med tanke på hans uttalande sedan han lämnade HV71 (detta samt när han slängde ur “rasismkortet”) så är jag väldigt glad över att han inte längre spelar för vår vackra förening. Trött jävla människa i min mening.

Han är en lovande back och blev besviken när han kände 2 andra backar var före honom i hirakin.

Hade vatt intressant att veta exakt vad det var han menar fattades… Frölunda har säkert en bra ungdomsverksamhet men jag har väl ändå fått uppfattningen att HVs juniorverksamhet liger i landets toppskikt även den. Som Svartzonker säger, många killar som kommit underifrån på senare år.

Sen kanske man inte kan begära att en 18ring ska fatta sig på hur mycket media uppförstorar sånna här saker.

Kan ju vara så simpelt som att HV inte passade för hans utveckling och att det frölunda erbjöd honom passar honom mycket bättre. Allt kan inte passa alla helt enkelt.

Tycker vi kan lägga Younan bakom oss, han är sur för han fick inte den plats han ville ha och behövde för sin utveckling och gjorde de bästa för sin egen karriär. Visst de svider men vi kan tyvärr inte ta hand om alla de går bara inte. Sen är Frölunda attraktivt för unga spelare för tillfälllet då Rönnnberg satsar hårt på unga spelare och ge dom chansen (HV är inte dåliga på de heller men anser Frölunda aningen bättre på den saken, visst de har värvat mycket ugnt också iofs o alla kommer inte direkt undefrån). Vems ungdoms akademi är böst vet jag ej men om younan känner sig högre upp i hirakin där så äre självklart han annser Frölundas bättre. Vi skulle alldrig lyckats få hit Fiala om vi hade en dålig akademi och tror Fiala är glad han valde HV.

Känns väl lite som Younan faller in i kategorin “spelare som är för otåliga och tror de är superstars för att de gjort några ok juniorsäsonger”. Killen fyllde 18 för ett halvår sedan men väntar sig säkert, som många andra “talanger”, att få chansen i A-laget typ direkt. Nu vet jag inte om det stämmer med Younan, men man har ju sett det för om man säger så.

Men han hade gärna fått förtydliga vad han menar med att “något fattades” och “skillnad som natt och dag”. Ska man pissa på sin moderklubb så borde man kunna motivera det, i mitt tycke iaf.

Men men, sånt händer - alla kan inte trivas/platsa överallt. Och HV fick ju t.ex Lias Andersson - trots att hans farsa är Frölundaikon. Så nåt rätt måste väl HV göra också…

Sen det där med “rasistkortet”. Det tycker jag är värt att ta på allvar. Inte bara vifta bort. OM Younan utsatts för rasism så är det givetvis förkastligt - och värt att undersöka närmare. Sånt hör inte hemma i Hv71.

Så, ett gäng OT-inlägg samt ett olämpligt inlägg har tagits bort. Finns det frågor på det så skicka ett PM till mig.

Är det någon som hört något rykte om Almqvist?

Salmela klar för Brynäs. Han verkar trivas i Sverige, funderar lite på varför han inte sticker till KHL eller Schweiz, känns ju som om han får mer pengar där om jag inte har helt fel?