Tråden om Fredrik Stillman

Vad har hänt med Stille?
Första åren med honom vid rodret hade han en röd tråd… Hemvävt som kryddas med spetskompetens.
Hur funkar de nu? Värvar man varenda tomte som kastar in ett CV på hans skrivbord?
Isf vill jag ansöka… Jag va en högst medioker center i Hudiksvalls HCs U-16 i mitten av nittiotalet.
Jag skjuter ganska bra slagskott men är dålig på översteg åt vänster när jag åker baklänges, kan dock inte se att de skulle bara ett hinder då jag iaf alltid jobbar så de smakar blod i käften varenda byte.

Stillman hade ett glidar jobb första åren och blev aldrig riktigt testad. HV hade Jukka-Davidsson-Thörnberg och vi levde sjukt mkt på det. Hv fick allt de pekade på. Det är nu han verkligen blir testad. Löser Stillman detta ska han få min största respekt!

Jag har ett riktigt spelsinne och grym passningsläggare och rätt hyfsad målskytt men jag kan inte åka griller!
Men det andra bör ju överväga det tycker jag och jag kräver inga fantasisummor i lön heller!
Vad säger du Stillman? Ska vi skriva kontrakt imorgon!

Skämt åsido, nu måste väl ändå Stillman krypa ur sitt skal och agera och det jävligt rejält!

  1. Om han inte har hjärta att sparka Dahlén så måste han själv avgå!
  2. Nu måste det värvas in nya spelare för det räcker inte bara med en nödlösning för Kolan!
  3. Han måste också frigöra några spelare som inte är beredda att offra sig för seger yuan just nu finns det för många Bremberh “wannabe”
  4. Redovisa utvärderingarna de har gjort i 2 år! Vad kom de fram till? Att bli ännu sämre eller?

Tar Stillman in Printz som ersättare för Kolan så har jag tappat förtroendet för Stillman!
Gjorde det mer eller mindre redan när Sundh skeppades iväg men detta blir droppen isåfall!

Så sant sant. Håller med dig totalt, speciellt på punkt #4, den är jag också väldigt nyfiken på att få offentliggjord.

Någon som minns om Stillman gått ner i båset innan? Tycker det verkar väldigt konstigt att det inte överlämnas till resten av tränarstaben, om Dahlén nu bara är febersjuk.

Är Dahlén på väg ut? Eller är han kanske rentav redan helt ute i kylan, och man letar bara en ersättare?

Håller med om att det är konstigt att Stillman “fyller ut” båset. Det borde ju vara mer naturligt att ställa dit Davidsson i så fall, om inte annat så för att ingjuta lite mod i grabbarna.

Sen så ser Stillman grymt pressad ut. Jag tror aldrig jag har sett honom så pressad, faktiskt. Det var väldigt tydligt i intervjun efter LHC-matchen. Undrar hur han mår egentligen.

Stillman mår nog sämre av att se hur dålig det går än de flesta tror här inne. HV71 är ju HANS lag.

Han var med och tog guldet 1995 och är en av lagets mest legendariska och omtalade spelare med en egen tröja upphissad i taket.
Vissa verkar tro att hans jobb är lätt. Det är väl bara att öppna stora plånboken och värva hem Thörnberg, Joensuu och Laine? Yeah right. Efter KHL framfart de senaste åren tror jag att de flesta sportchefers jobb blev dubbelt så krävande. Inte nog med att KHL dammsuger SHL på bra spelare, de spelare som sparkas från KHL vill ju sällan komma tillbaka till Sverige under samma säsong av skatteskäl.

Istället satsade man den här säsongen på att skrota transatlantregeln och ni som på allvar tror att man inte har scoutat Sterling, Holzapfel och Gagnon, ert hockeykunnande är verkligen på div. 5 nivå. Det finns fler aspekter att ta hänsyn till än poängstatistiken och spelarbeskrivningen på Eliteprospects men vissa här inne verkar inte tänka längre än så.
Alla nordamerikaner fattar inte hur bra SHL egentligen är. Det kan vara svårt att anpassa sig till en ny sorts hockey man aldrig spelat tidigare. Nya lagkamrater, nytt språk, nytt land, ny kultur, fan, jag kan fortsätta med fler exempel om ni vill?

Ni kommer väl ihåg lock-out säsongen 04-05? Bryan McCabe värvades under pompa och ståt. En av NHL:s bästa backar sades det och alla som hade minsta koll på NHL under den tiden visste att så var det. Han gjorde 10 matcher, producerade 1 mål och hamnade -12 i ±. Säsongen efter gjorde han 68p på 73 matcher som assisterande lagkapten i Toronto (Petrasek släng dig i väggen liksom). Vi kan ju fortsätta med exemplet Jonathan Cheechoo som panikvärvades under samma lock-out-säsong. En förvisso mer okänd spelare för de flesta men han hade stått för en gedigen säsong i Sharks året innan. på 20 matcher med HV mäktade Cheechoo med 5 mål och -11 i ±. Vad han åstadkom säsongen efter i Sharks vet väl alla om? 93 mål under en säsong är väl inte så dåligt?

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, alla wannabe-Sportchefer här inne kanske borde tänka efter innan man kräver Stillmans avgång. Hans jobb är fanimej inte lätt och definitivt inte nu när spelarmarknaden ser ut som den gör. Det är inget jävla managerspel som en del verkar tro.

Inzane: Absolut, man märkte på intervjun efter LHC-förlusten att han verkligen ogillar att HV71 går så dåligt just nu.

Det är nog ingen härinne som ifrågasätter Stillmans HV hjärta men det är ändå,resultaten som måste räknas och då har Stillman misslyckats tre år i rad och det är absolut inte godkänt med SHLs största spelarbudget. Det har varit alldeles för mycket pengar som kastats bort på dyra spelare som inte presterat och då måste en förändring ske, tre misslyckanden i rad med minusresultat är allt annat än godkänt.
Det är klart jobbet är svårt men det är ändå lättare med Stillmans stora plånbok än vad det är för de andra sportcheferna med mindre plånböcker. Om denna säsongen slutar med kvartsfinal eller sämre och Stillman blir kvar skickar det signaler som inte är i stil med HVs mål som ledande förening i Sverige och det tror jag inte ökar publik och sponsorstödet.

Precis som flera har varit inne på när det gäller tränarfrågan så klarar vissa jobbet bättre i medgång än motgång. Vissa tränare har helt enkelt inte förmågan att bryta de mönster som måste brytas när laget är inne i en dålig trend. Sannolikt gäller även detta för en sportchef. Det är förmodligen mycket enklare när laget man företräder har initiativet. Då vill ju spelarna till den klubben och sportchefen kan “välja och vraka” på ett helt annat sätt än när det är tvärtom.

Stillman har sannolikt haft kontakt med en hel del toppspelare de senaste åren, men flera av dessa spelare har helt enkelt inte valt att spela för HV eftersom de ser chanserna att vinna i andra föreningar som större. Och då är väl lönen inte lika viktig. Om man enbart med lön ska locka till sig spelare så blir sannolikt beloppet alldeles för högt per spelare, och då går det inte. Och vill man bara ha spelare som spelar för lön. Nej det vill vi inte, för vissa spelare har ju fått den domen här och mer eller mindre blivit utmobbade p g a det.

Att Stillman var rätt man då HV hade framgång innebär inte automatiskt att han är rätt man nu, när det är motgång. Men precis som när man sparkar en tränare, så behöver man även i detta fallet ha en ny man klar. Och vem skulle vi kunna se som sportchef i HV om Stillman skulle få gå? Jag har inga bra förslag.

Davidsson har ju också synts i båset så de tar nog till allt vad de kan av HVhjärta för att ruska tag i truppen.
Men vi har för mkt transar i laget.
Byt ut dom och in med juniorer istället, våra juniorer som har HVhjärtat i startblocken. Inte transar som ser detta som en hållplats i hockeybussen på väg mot pengarna. :wink:

Men Stilles dagar är säkert trygga i styrelsen. Man litar på honom men i det långa loppet så får vi se hur det blir.
Fortsatt poängtapp och mer och mer akterseglat så borde väl ingen sitta tryggt på stolen. :exclamation:

Jag tycker inte man kan klaga allt för mycket på Stille’s värvningar. Spelare med bra meriter, karaktär och i rätt ålder har värvats in. Det var heller inte många som klagade innan säsongen.

Nu har det blivit som det blivit p.g.a att alla dessa spelare kommer till ett lag utan några ramar. Det är skillnad att komma till ett lag där det redan finns en stark stomme och en grundtryghet som vi har varit borskämda med i många år. Dahlén och övriga ledare har misslyckats med att skapa den där trygghten och med en kapten som inte kan hantera motgångar och andra spelare som blir lätt nervösa om det inte går bra så ser det ut såhär.

Jag skulle vlija påstå att matrialet Stille skrapat ihop är bra nog för en toppplacering. Det i huvudet på spelarna som problemet sitter.

Det man skulle kunna klaga på hos Stillman, är att för många spelare som skulle kunna bära upp den där grund-tryggheten, har släppts eller sparkats alldelles för enkelt under de senaste åren.

Tycker det är bra sammanfattat, Regnet. Bortsett från Johan Larsson så har väl alla värvningar i år antingen bra stats och bra ålder och/eller har utvecklingspotential. Inget ont om Larsson dock, tror han var mer en chansvärvning, troligen relativt “billig”. Det största misstaget var nog att han pratade om att värva klasspelare och bara nån vecka senare kom med Gagnon.

Men kollar man på övriga värvningar så är de bra på papperet och säkert “välscoutade”:
Brett Sterling, inte jätteung, 29 men kanske i “bästa åldern” för en hockeyspelare. Pålitilig poängmakara. 0,96 i snitt i AHL. Har tidigare bildat en av AHLs bästa kedjor med Krog.
Riley Holzapfel, ung, fyllde 25 för bara några veckor sen, hygglig poänggörare, andrarundedraftad, hygglig/bra storlek. Klar utvecklingspotential. Ledartyp, bra skridskoåkare.
Ted Brithén, ung, fyller 23 i år, stor utvecklingspotential, bra storlek, kan bli landslagsspelare
Stefan Johansson, ung, 25, men redan etablerad men fortsatt utvecklingspotential. Varit med i landslaget två år i rad.
Filip Sandberg, 19-årig jättetalang, poängbäst i HV J20, trea i hela J20. Spelat JVM. Kanske en av de större talangerna i sin åldersgrupp.

Så de som påstår att Stillman gjort “dåliga” värvningar i år vet faktiskt inte vad de pratar om. Jag kan garantera att 9 av 10 av er tyckte det var bra värvningar när de presenterades. Sen att värvningar inte producerar vad man förväntar sig av dom kanske inte alltid är sportchefens fel…

Typ “alla” lag ville t.ex ha TJ Hensick, som snittat 1,05 i AHL. Modo vann den striden - har gjort 2 poäng so far. Innan säsongen målades han ut som en av de främsta värvningarna. Eller Colby Armstrong, “en av tidernas största värvningar” enligt en del svagbegåvade. Fyra poäng hitills.

Att vara efterklok är den feges och okunniges väg.

Jag är mer inne på att det är coachingen och bristen på spelide som gör att det ser ut som det gör. Den enda värvningen jag sätter stort frågetecken framför är Larsson!

Fast det var ändå ett par som ifrågasatt värvningarna. Speciellt de svenska.
Ted Brithen ifrågasattes en hel del, främst för att han är center och vi har så många center. Just den farhågan visade sig ju vara helt ogrundad och Brithen har gjort det okej.
Men folk tyckte inte att backnyförvärven var bra. inte bara Johan Larsson, men jag hörde en hel massa gnäll på Stefan Johansson också. Och i aik verkade man surare på att han faktiskt lämnade klubben än att man saknade honom spelmässigt. Killen har varit i landslaget länge, men för att ta till en ganska dålig källa, nämligen aftonbladets kommentarssektion, så har väl omdömet på Stefan varit “hur i helvete kan han bli uttagen i landslaget, han är ju så jävla dålig” av folk som kollade bara på elitserien, och det har mest sagts att killen presterar riktigt bra i landslaget, men mycket ojämnare i klubblaget av de som faktiskt kollar på kalle anka-turneringarna.
Men ja, det har uttryckts väldigt mycket frågetecken kring backsidan i år, och inget av nyförvärven lugnade väl ner folk där speciellt mycket.

Men transatlanterna är det ingen som har koll på. Det är bara Stillman och co som har kunnat se dom spela. Allt vi kan bedöma dom på är statsen och beskrivningar om spelarna. Så det är lättare för oss att bli förväntansfulla eller dissiga redan innan. Stillman och co måste ha bättre på fötterna.
Och det har dom inte i år. det gäller inte bara att hitta bra spelare. Det gäller att hitta spelare som passar i den svenska hockeyn, spelare som passar in i lagets filosofi, och när det gäller just transatlanter är det väl extra viktigt eftersom de värvats in för att bidra med mycket spets. det gör värvningarna misslyckade än så länge, vilket automatiskt gör scoutningen misslyckad, även om de gjort sitt bästa.

Det klockrena alternativet och lösningen här inne verkar ju för många dock vara “värva vilken finsk spelare som helst”, vilket jag är tveksam på hade blivit en bättre lösning än vad Stillman gav oss i år.

Folk säger att Stillman misslyckats i 3 säsonger nu egentligen är det bara två säsonger. Hv valde möta fbk i kvarten för 3 säsonger sedan och den kvarten var nog den bästa jag sätt hockeymässigt fast HV åkt ur.

Men jag vill med se en ny sportchef. Mest för få en nystart och då menar jag till nästa säsong.

Men vad är lagets filosofi då? Det jag menar är att det inte är värvningarna i sig som är problemet. Det är att de kommer till ett lag utan stomme och utan ledande spelare som kan visa vad HV står för. Det hjälper inte att värva spets om det inte finns ett skaft att sätta spetsen på, för att dra en liknelse med ett spjut :wink:

Detta är riktat till både stillman och dahlen.
Vet ni hur luleå använder ledin?
Jo han står framför mål i po, en vääääldigt passande uppgift för honom.
2 mål gjorde vpr käre ledin igår, i pp.

De ni!

Stillman och dahlen värvar och sparkar spelare på löpanade band, helt utan tanke på konsekvenser.

Senast i raden ett misslyckat förvärv av stillman, gagnon.
Ta ditt ansvar för helv… Stillman, är trött på att höra, “han levde inte upp till förväntningarna”
Vem fan lyckas med det på 9 omgångar, när man dessutom helt oförtjänt blir bänkad?

Vad hade ni förväntat av gagnon?
Han är ingen poängmaskin, gjorde ändå 3 poäng, stod på ±0, bättre än många det.

Vilken spelare skyller ni på nästa gång?
Hur många stenar ska ni vända på?
Hur många dokument ska ni ta fram?

Gör det enda rätta, avgå!

Många som skyller allt på Dahlén/Stillman när det gäller Ledin. Sa inte karln själv att han ville vara en mer “spelande spelare” när han återvände hit? Det lyckades ju inte så bra, och hade han kommit till den insikten själv och stannat kvar här, hade det nog gått bra mycket bättre den här säsongen än de två föregående poängmässigt.

Hans bästa säsonger har ju varit när han brunkar runt, står framför mål och tar returer osv.
En del av det är Dahléns fel eftersom han verkar vägra han en spelare framför mål i PP, men en del tror jag även är Ledins ambitioner att försöka bli någonting han inte klarade av.