Tråden om: Gamla HV-matcher!

Precis som titeln påpekar kan vi här snacka om gamla matcher som HV spelat, det kan gälla både matcher som man vunnit och som man förlorat.

Vändningarna i finalerna mot LHC och DIF är ju ngt som alltid kommer sitta kvar. Dock så ser jag väldigt lite matcher live så där kan jag nog inte peka ut ngn speciell. Skulle väl vara den när HV ledde med 5-0 efter första perioden mot Frölunda i Scandinavium…

Sjunde finalen mot Färjestad, satt i min gamla ungkarlslya och tittade på min minimala tv. Minns att jag var så grymt nervös inför matchen men HV seglade i väg målmässigt och sista perioden blev riktigt komfortabel att titta på. Att Halvardsson gav Calle Steen, som åkt runt och kaxat hela finalserien rejält med pisk när matchen var avgjord, gjorde inte saken sämre. Många år senare var jag ute i Jkpg natten och sprang på Halle och hade ett härligt samtal med honom om den matchen :smiley:

97/98 Kvartsfinal1.Djurgården-HV71. Fantastisk arbetsinsats av HV som avgör i öppen kasse. dessvärre lyckades de inte upprepa kvartsfinalbedriften från 95.

03/04 Semifinal 5 (tror jag). HV- Henrik Lundqvist. HV försökte och försökte, men fick knappt hål på Lunkan. Till slut avgör huusko i Sudden. När alla spänningar släppte grät jag.

Själv minns jag finalserien 2004 med enormt hjärta eftersom det var första säsongen jag följde HV71 från start, final 6 i Karlstad, det var långfredag, alla experter i kvällstidningarna liksom experterna i studion i TV4 förra matchen sa att Färjestad bara skulle åka ut och hämta pokalen på isen.

Hela matchen satt man med hjärtat i halsgropen, glädjen när Olausson gjorde 1-0 är obeskrivlig. När slutsignalen gick minns jag hur alla i TV4:s studio strök rejält mycket med sina pennor i papprerna, förmodligen för att de var saker de skulle ha sagt om att Färjestad var värdiga mästare.

Sedan som Davester skrev innan, Final 7 när vi vinner med 5-0 i en avgörande SM-final, minns fortfarande med rysningar Robert Perlskogs ord direkt vid slutsignalen som nu när Liv gått bort blir ännu mer rysningar för mig: Där går slutsignalen, Han håller nollan i FYRA SM-finaler, hur ska någon någonsin kunna bräcka det?!

EDIT: Dessutom minns man FBK:s målvakt som var allt annat än kompetent: Sinuhe Wallenheimo, skrattar än idag åt när klubban går sönder och Huusko gör mål :laughing:

Och när Wallenheimo delade ut en riktigt fu lsmäll mot Ljungkvist i den fjärde matchen

Givetvis så ska jag ha med finalserien 04 speciellt dom sista 2 matcherna.

En av favoriterna är femte matchen i finalserien mot LHC 2007/2008. Efter att inte haft någonting att hämta i de två första matcherna, kämpat sig in i serien igen med en övertidsvinst, för att i fjärde matchen spela ut LHC, trodde man ju att de var på gång.

Då inleder man femte matchen precis lika uselt som de tre första… ligger under med 0-2 efter första. Sen går man ut och gör kanske den sjukaste finalserieperioden någonsin, då man vinner den med 5-1! Det efter TRE mål i BP. Varav två i samma jävla numerära underläge. :laughing: :laughing: :laughing:

Som jag skrek då!

Man får inte glömma bort finalserien mot Djurgården. Alla matcher förutom en gick till övertid. Sick!

Som så många här så är det nog SM-final 6 och 7 2004 jag minns bäst. Sjätte just för att man var så uträknade på förhand och sjunde för att det var en utskåpning av sällan skådad sort. Det går INTE att vinna med 5-0 i en direkt avgörande final. Det är omöjligt. För alla utom HV.

Vill citera från en krönika efter det guldet, från Aftonbladet av alla tidningar:

Glömde säga det i förra inlägget, grymt bra tråd Pawhlen! Ryggdunk från mig till dig:)

Tackar, tyckte att det saknades en tråd där vi kunde diskutera gamla matcher :wink:

lindbom -95
Svårt att slå första guldet. Dessutom var det ganska oväntat.

En match som jag gärna skulle glömma är semifinal 7 mot Färjestad 2006 (tror jag det var). :frowning:
0-8 mot Linköping är också en match som har lämnat djupa spår.

Mest minnesvärda perioden måste väl ändå vara period 1, kvartsfinal 2 mot Modo 2004.
7-0! :smiley: Rekord än idag om jag inte har helt fel! :smiley:

Måste lyfta fram 8-7 segern mot AIK förra säsongen. Hade beställt matchen och stängt sedan stängt av den i ren ilska efter att AIK gjort 7-2 i början av tredje. Sen hör jag på radion hur Hv gör två snabba mål och går från 7-2 till 7-4. Sätter då på matchen igen och får se en av de mest osannolika vändningarna i elitseriens historia.
Svensson i AIK:s mål vart ju helt knäckt och släppte tamejfan in vartenda skott i tredje. Jävlar vad jag skrek och grannarna måste trott att jag var dum i huvudet.

Sen minns jag ju självklart när Wallinheimos klubba går av. Gjorde värnplikten just då och sitter på luckan som enda Hv-supporter bland alla träskodansare. Jävlar vilken lycka och skadeglädje det var just då :smiley:

Hmm, många matcher som dyker upp.
Vändningen till 8-7 mot AIK förra säsongen.
7e finalen 2004, Livs 4e nolla och SM-guld.
6e finalen 2008 då jag och ett par lumparpolare stack till O’Learys i Uppsala och kollade på den. Härligt liv på luckan den kvällen när man kom hem. :slight_smile:
Hela finalserien mot DIF.
Första guldet mot Brynäs, 5e avgörande matchen där (även om jag inte var så jättegammal).

Finns fruktansvärt många matcher som är minnesvärda. :slight_smile:

Guldet -95 i tvsoffan med farsan. Glömmer det aldrig. Sen åkte vi givetvis ut och tutade på stan hehe

Sista matchen -04.

Jag och polarna vart utan biljett så vi åkte upp till lokalen då dom skulle släppa ca 100 biljett extra. Åkte upp dagen innan och stod i en kall kö hela natten tillsammans med ca 50 andra arma stackare. Men trevligt hade vi!

Vid väl 9tiden började 100tals sjusovare strömma dit och när 11tiden började närma sig då biljettsläppet skulle ske vart det mycket folk. Våran fina raka kö som vi i klassisk svensk manér hade bildat va ett minne blott. Nu rådde total koas.
Polis tillkallades och fick “styra upp” kön. Vilket givetvis inte slutade rättvist för alla.
Själv hamnade jag långt bak och nästan i handgemäng med en överförfriskad snubbe (eller va det tvärtom? hehe)
Till mångas besvikelse släpptes inte så många biljetter som utlovats, så många som köat hela natten blev utan pga all trängsel. Däribland jag själv.

1 av oss vart bland de första in så 2 biljetter vart sen tidigare fixat. Men vi insåg snabbt att alla inte skulle få en biljett. Men mirakulöst nog lyckades 1 polaren köpa de allra sista 2 biljetterna. Det va en magisk känsla att efter denna kamp tillslut få hålla i biljetten!

Väl på plats va det en fantastisk känsla! Vilken stämning! Efter 1-0 målet råkade jag dra av ett stort komfettirör. Va mer tryck i det än vad jag räknat med så flög tom. komfetti över nätet och landade på den fule Wallenheimo! Han fick vända sig om och plocka bort från buren. Dommaren fick sen åka tid och shyffla upp allt eller om tom. isbilen fick åka in? Den detaljen kan ha lagts till i efterhand:)
Vart väldigt nära att bli utslängd men som tur är lyckades jag tala mig ur det:)
Vilken match,vilken kväll. Resten är historia!

Vilket höjdarminne!

Kommer ihåg en hemmamatch mot modo 92 när vi krossade dem med 12 -1,

Owe T stänkte nog in en 3,4 mål den matchen.

Nyss fyllda 11år fick man den bästa presenten det året.

Minns de stora slakterna i form av förlusterna 1985 med 11-1 mot SSK och 1987 mot FBK med samma siffror.
Vinsten mot Modo 12-1 i Rosenlundshallen 1992 och matchen efter mot samma Modo uppe i Kempehallen vann HV med 9-2. Det kändes magiskt och man älskade ju mål på den tiden mer än vad man gör nu.
Vinsten mot Modo med 12-1 är väl Hvs största vinst i Elitserien.

Man minns ju betydligt större segrar än så i lägre divisioner förr.
Men en match som etsade fast i mitt huvud var en match mot Troja/Ljungby. Nånstams i nörjan av 80talet som Troja vann med 10-8. Em sjuk tillställning och jag minns att det var att lyssna på lokalradion på den tiden och de sände nästan non stop från matchen just för att den var så komplett galen.

Men den viktigaste matchen som vände all trend till Hvs fördel var matchen då Johan Lindbom sköt in segerpucken i sudden death borta mot Brynäs och gav HV dess första guld. Och en hes Bosse Berglund som expertkommetator på TV4?? om jag inte minns helt galet. Hur som haver så försökte han låta så där inlevelsefull då han skriker “Lindbom…avgör”
Det minns man för alltid.

cadaza: Matchen mot Troja var väl i kvalserien när de gick upp 1985, finns på youtube, sök på hv-troja 1985

Robert Perlskog och Bosse Berglund kommenterade guldmatchen 95