Tråden om: Gamla HV-matcher!

Jag har ju varit med sedan starten så det finns många minnesvärda matcher givetvis alla sm guld matcherna men dom 2 som
kommer mest till mig är uppe i Rocklunda när Hv vinner med 3-2 coh även om jag var där så vart det fullt även i gamla rosenlundshallen men speciell sändning i hallen från matchen
Dessutom en härlig vändning någon gång slutet 80 talet eller början 90 talet hemma mot Fbk Vi ligger under med 3-1 inför sista
sedan gör Fbk 4-1 början sista tveksamt av Bosse Ahl var innan ( han blev hjälte med alla) sedan kom Owe igång och tacklade
igång hela Hv och började vändningen sedan ca 11 sek från slutet stänker Stefan (Mjölby )Nilsson in 5-4 bakom pekka rätt upp i nättaket
kan ha fel på sek mål årtal men matchen har hänt i alla fall:)

Tack. En av de mest galna matcherna jag hört och Bosse Bus Berglund självklart var det ju som var expert. :wink:

I hyllningsfilmen till Davidsson för flest assist genom tiderna är väl om jag inte är helt ute klipp från dessa matcher

  1. Gårdagens match mot FBK
  2. 5:e finalen mot BIF 1995
  3. ? (Borde vara mellan 1999-2002 eftersom Jonas Esbjörs skymtas i filmen)
  4. 2002-2003, någon av möterna mot SSK
  5. 2002-2003 i kvarten mot DIF?
  6. 2008-2009 i 4:e finalen mot FBK
  7. 2009-2010 i 4:e finalen mot DIF
  8. 2011-2012, första mötet med FBK

Har jag missat någon?

Hela slutspelet 1995!

“Skrattmatchen” mot DIF
Låg under med 2-0 i matcher och på vippen att åka ut mot MIF i semifinalen. Vill minnas att tredje matchen i Malmö gick till sudden death.
Hur femte och avgörande finalmatchen svängde fram och tillbaka för att till slut avslutas i total eufori!

Matcherna i Leksand under tidigt 00-tal var alltid en höjdare. Mini-invasionen i Malmö med 2st klackar är också något man minns. Alla guld såklart. Från att sitta i soffan drygt 9 år gammal 95 till att vara på plats resterande guldmatcher. Men toppen måste ändå vara guldet i Linköping. Efter att vi låg under med 2-0 i matchserien till att vinna 4 raka. Att avgöra i sudden mot rivalerna. Priceless. Får gåshud och tårar i ögonen när jag tänker på det.

Bara gooouuld!

Finns för många för att kunna lista alla! Finalserierna med de avgörande matcherna som höjdpunkter kanske. Första hemmamatchen i finalserien mot Djurgården där Davidsson avgjorde i sudden genom en Voutilainen specialare bakom ryggen. Tror det målet var jävligt viktigt för att kunna vinna serien, såg den live så det blir ju speciellt när man inte kan se så många.

De två sista matcherna mot Fbk i finalserien 04 med två Liv nollor och 5-0 matchen var riktigt grym!
Vinsten i sudden mot Lhc i finalserien 08 när Hrdina avgjorde, VÄLDIGT viktigt mål. 7-3 matchen mot lhc i samma serie när vi gjorde 3 (!!) mål i boxplay. Vändningen mot aik ifjol, även om jag bara hörde den på radio haha. Vändningarna mot timrå i två slutspelserier på raken, den tappade skenan och grillfors avgörande, vilket år det nu var haha. Kommer ihåg att vi var totalt utspelade i en match mot timrå men vi hade Stefan och fick psykologiska mål framåt.

Finns så många att ta av att jag blir helt snurrig i huvudet och alla härliga minnen gör att man aldrig glömmer varför man älskar detta lag så mycket :slight_smile: <3

Precis, underbart! haha

´

Och de va just BARA 9 sekunder mellan dom 2 målen :stuck_out_tongue: Hade slagit på förtöljen i frustation bara då i början av matchserien men sen när jag flög upp av ren glädje match 6 och 5.17 in i förlängningen då Eric Johanson avgör så höll ej min förtölj längre men de va så jävla värt de efter att HV hade säkrat ännu ett härligt guld :smiley: :laughing:

7e matchen mot färjestad 2004 är den första jag kommer att tänka på.

Jag bor ca 30mil från jönköping enkel resa så jag brukar bara gå på ca 2-4 matcher om året tyvärr. Detta år ställde jag ut min bil på Bilsport custom & performance show på elmia och bodde på formula 1 hotel :confused:

Jag hade aldrig varit på någon hemmamatch live innan och förstod ju att det inte skulle finnas några biljetter kvar, men tänkte inte sitta på hotellrummet hela kvällen med en 15" tv som enda sällskap när matchen spelades några hundra meter därifrån :angry:
Så jag gick till arenan någon timme före nedsläpp och hör då plötsligt en tjej som ropar om någon behöver en biljett hon hade extra. Genast samlades ca 10 pers runt damen inkl mig själv och en budgivning börjades. På något sätt lyckades jag vinna denna budgivning genom att betta dubbelt än vad de andra gjorde :wink: Glad i hågen med biljetten i näven går jag mot elmias mässhallar igen för att hämta min jacka som jag glömt i bilen tidigare på dagen samtidigt som jag tittar på biljetten.

…FINALMATCH 4…
…döden…

Jag blev så blåst.

Hämtade jackan och återvände till KA och drog hela historien för vakten. Han tyckte synd om mig men kunde inget göra utan giltig biljett. Då dyker en kille upp och ger vakten sin biljett för att få komma in. På denna står det också FINALMATCH 4. Jag frågade denna man om han köpt den av en tjej utanför KA men han sa nej och sa att han köpt den via ticnet.
Vakten tar hans biljett och river och släpper in honom, tar min biljett och river, klappar mig på axeln och önskar mig en trevlig kväll och släpper in mig :smiley:

Mitt bästa HV71 minne.

@dutten: jag hoppas du nu i efterhand fattar att “Finalmatch 4” betydde sjunde matchen i serien, då det var fjärde HEMMAmatchen i finalen? :wink:

(Ja, de brukar - brukade? - röra till det så på biljetterna)

Hade jag faktiskt ingen aning om, men det låter ju logiskt ändå :stuck_out_tongue: (skönt att jag inte blev blåst då, för biljetten var dyr :wink:)
Dåligt påläst vakt som inte tänkte släppa in mig med en giltig biljett. haha

Efter att ha läst den här tråden är det nog dags att gå ner i källarn o börja snickra på en tidsmaskin…

Sorry för OT… men gissar att ditt namn är en skön Monkey Island-referens? :smiley:

Look! A three headed monkey! :wink:

Japp… :slight_smile:

youtube.com/watch?v=ycKYsFcZ … plpp_video

För er som vill uppleva hela finalen 1995 igen

Melodifestivalen :unamused:

Kul att få uppleva gamla minnen från 95 då man såg dom flesta live.
Blev erbjuden och hänga med upp sista matchen till Gävle men jag min
idiot sa nej :confused: Fick sedan bevittna vilka godis prylar en del hade med sig hem som klubbor
hjälmar, handskar och en hade tom lite nät från Bifs kasse :laughing:
Satan vad jag ångrar det beslutet.

Final 4 mot FBK 2004 finns också upplagd

youtube.com/watch?v=TtIXXZx3wg8&feature=plcp

Ååh, min fina tremänning som sjunger =)

Konstigt att ingen tagit upp matchen mot Malmö 95 i semin. Hv torskade de två första matcherna och Malmö hade bara att spela hem det i sin egen arena. Mästare som de var skulle de bara slå i spiken i kistan.

Jag minns att det var en regnig kväll. På denna tiden lyssnade vi i familjen alltid på radiosporten. När de väl meddelat att Hv vann så visste jag att de skulle gå till final. Resten är ju historia.

Fbk Hv 04 näst sista matchen var ju i en egen division…aldrig varit så nervös.

Min första Match liv är också ett eget minne…Hv brynäs 1993. Tror Hv torskade med 4-2 men jag var helt såld. Hade mest sett tre kronor på tv och trodde inte att hockey kunde vara så mycket bättre live.