Tråden om GM Björn Liljander

AB hit och AB dit. Själv gillar jag AB, men inser naturligtvis att han inte är fullkomlig och inte gör allt rätt. Än.

Det stora problemet är, enligt mig, spelarna. Visst har vi några spetsspelare som är hyfsat bra stundtals. Men de kvällar när inte alla planeter står rätt, är det INGEN som tar tag i det. Då blir det mesigt. Tycker inte spelarna tar sitt ansvar. De måste fasen kunna prestera bättre än så här.

14 gillningar

Vi har för mycket skit! Finns skit och så finns det skit! För många som har passerat bäst före datum och visar noll vilja. Har säkert det men får inte ut det längre.
Därför måste skiten bort! Ta in de från Nybro som slet röven av sig för att få spela SHL och låna ut skiten.
Träff har hela världen framför sig och är hungrig. Han lånar man ut! Men samma spelare match efter match får ställa till det utan konsekvenser.
Så skapas inget vinnande lag!

Jag tror de kan det men laget är inte rätt förberett, blir ju totalt avväpnade. Tränaren ansvarar för en gameplan för att ta sig an motståndet och får ut max av spelarna.

1 gillning

Jag tror absolut att AB förbereder spelarna på bästa sätt och sätter en gameplan varje match.

Men det blir ju problem när inte spelarna följer planen till punkt och pricka. Man fuskar, tar enklare och egna lösningar som ger följdfel. Jag friskriver inte AB från ansvar, men jag lägger det största ansvaret på spelarna att det ser ut som det gör i kväll.

3 gillningar

Nej jag tror det ligger mycket i det du skriver. Jag vet att ett av de stora problemen i början av säsongen var att för många spelare inte höll sig till den uppsatta planen och hur man skulle spela i vissa situationer. Det skapar otydlighet och otrygghet. Det vi ser nu verkar vara en tillbakagång i det avseendet.

Att PP t ex fungerade så dåligt i början berodde på att några enskilda spelare inte gjorde som de tränat och därigenom inte som förväntat i olika situationer som uppstod. De använde sin egen ”kreativitet” istället och ställde därför sina medspelare. Det som gjorde att PP hoppade igång var att de som spelade höll sig till planen istället för att ta en massa egna initiativ. Då gick det bra och med självförtroendet så kunde man börja improvisera lite igen. Men nu när PP är sönderläst så infinner sig otryggheten igen och spelare gör annat än det överenskomna.

1 gillning

Skulle vara intressant att veta vad det faktiskt beror på. Vad är det som händer i en grupp när man frångår det man kommit överens om?

Följs inte gameplan beror de väl mest troligt på någon av följande anledningar…

1 Spelarna köper inte idéerna
2 Spelarna saknar skicklighet att spela enl plan.

Lösning på bägge borde vara att anpassa gameplan eller byta ut spelarna till såna med större skicklighet.

Vi lär oss Björn mer och mer så mest troligt är några kontrakt på G att förlängas och därmed måste gameplan förändras.

2 gillningar

Ja det förefaller oerhört märkligt.

7 gillningar

Lösning tre:
Utöva ett ledarskap där handlingar får konsekvenser. Behöver inte betyda bestraffning a la AJ men de som följer planen behöver belönas och de övriga får vänta på en ny chans efter att vi roterat in juniorer.

1 gillning
  1. Bryt med tikka och hansson
  2. Ta tillbaka träff/hp
  3. Ta in en ny målvakt
  4. Ta in två nya centrar
  5. Upp med kero i första/andrakedjan
7 gillningar

Tedenby, typ 700.000 kr/ poäng. Svar på den? Riv kontraktet för helvete.

6 gillningar

Björn har en otrolig vandring att göra om han ska kännas OK för mig.

Åter en som har talet vilket HV71 har gått på verkar det som. Det ska låta bra!
Men vad är bra? Jobbar med underliggande statistik? Jag hade då slagit på stora trumman om
jag hade jobbat som sportchef i HV71.

Tedenby 32 matcher 5mål 0ass - 11
Brännström 34 matcher 2 mål 9ass -11
Tikka 24 matcher 1mål 5ass -10

Alltså 3 forwards som ska vara värvade för att producera men är inne på sjukt mycket bakåt och otroligt lite framåt. Tänk vad dessa poäng är i vad de tjänar.

Sen har vi Hugo P -10 och Reber -11. Två junisar som kostar bakåt.

Kanske det värsta av allt är att Borgström som gör mål men i PP ligger på -7! Visar att det är för dåligt spel i 5 mot 5 för hans del.

Engsund som ska vara en backgneral har -11
Likaså Seppälä -10
LaLeggia -9
Lindbäck -10
Sean Day är värst med -15 men har ändå en uppsida och kanske varit vår bästa back med Alsing.

För mig är detta katastrof! Vet att det finns andra saker att jobba med när det gäller statistik. Men dessa är ändå grundliga och som alla ser inte är OK!

4 gillningar

Björn har inte ens varit här i 2 månader, vad tänkte du? Att han skulle dra fram troll spöet o förvandla allt dåligt till något bra under denna tid?

Sen är det väll Anton som tar ut laget o inte björn, Ingenting av det som syns på isen är Björns fel, sen kan man ju hoppas på att spelare får lämna osv. Men nu kan han inte göra så mycket än att supporta så gott det går och kolla på eventuella panik värvningar om det ens finns.

2 månader hinner man med mycket om man vill.

1 gillning

Men snälla rara allihop. Jag förstår att ni är arga. Jag är arg. Men någon sorts rimlighet måste ni ha när ni ställer krav på ledarskapet.

En organisation är inte en garderob av kläder där man kan byta plagg hur som helst.

Vänta, förresten … inte ens en garderob med kläder kan man byta ut hur snabbt som helst om man vill ha en rimlig uppsättning kläder. Det måste vara rätt säsong, det kanske inte finns rätt storlekar tillgängliga. En del plagg har gått ur produktion. Nya kollektioner måste testas och provas. Återförsäljare och leverantörer kontaktas. Postgång. Tullar.

Och det är en sketen garderob. Det är inte enklare vad gäller anställningar av personer.

Vad tror ni på allvar att en person kan uträtta på två månader mitt under en brinnande säsong när alla andra lag också jagar spelare och de bästa spelarna redan är upptagna med sina lag?

11 gillningar

OCH vi har en massa spelare under kontrakt som vi inte kan kasta iväg hur som helst.

Liljander är ju tydlig i JPpodden med vissa saker.

HV71 ska vara ett topplag över tid och i princip kämpa om SMguldet varje säsong är målsättningen. Yes!

Nöjd med Tedenby och hur han sköter sin roll som energispelare. Inga problem alls med Tedenby. Nice.

Diskuterar med AP och hans agent om framtiden. Skadorna är något att ha med i beslutet. AP riktigt bra spelare.

Borgy håller i princip NHLklass i det offensiva spelet. Fantastisk spelare.

Engsund är en försvarsgeneral i försvaret som täcker skott och viktig i omklädningsrummet. Inga planer på att släppa.

Borgman håller han kontakt med. Fick en liten känsla av det kan bli att Borgman kommer och Engsund lämnar. Kändes som om det fanns en liten öppning, bara en känsla dock.

Håller kontakten med gamla HVspelare. Pilut, Brännström och liknande.

AB öser han lovord över, lite överaskande… Fantastisk både på isen och utanför. Uppfattar det som om Björn är lyrisk över ABs arbete i HV71. BL vill att AB ska stanna länge i HV71. Perfekt förlängning och ingen tvekan där verkar det som.

Hade jag bara lyssnat på podden och inte sett alla matcher denna säsongen så hade jag varit riktigt orolig över att AB skulle försvinna över till NHL och bli headcoach där. Kanske någon klubb där som rycker i vår demontränare?

Play Out finns inte på kartan utan bara slutspel som gäller den här säsongen. Tittar inte neråt i tabellen överhuvudtaget, svårt iofs, utan bara uppåt i tabellen. Ska se till att ha ett gäng lag efter sig i tabellen. Kan bli riktigt farliga i slutspelet. Har ingen plan överhuvudtaget för ett ev allsvenskt spel, finns inte på kartan. Bara slutspel som gäller denna säsongen och SHLspel nästa säsong. Kändes som om Björn räknade med spel i april men inget han sa…

Fattade inte om han menade toppsex i vår eller bara topp tio. Tror han kanske bara menade topptio men inte säker. Björn är ju lite blygsam och försiktig är känslan.

Fröberg 2021
Tedenby 2024
Liljander 2025

Tredje gången gillt att vi verkligen blir farliga i slutspelet och gör en Rögle 2024 upcoming?

Skönt att bli lugnad av BL och veta vad vi har att se fram emot i februari, mars och kanske även april. Nu är man lugn i alla fall. Var lite, lite orolig för kval innan jag lyssnade på podden men coollugn nu.

5 gillningar

Ge fan i att förlänga kontraktet med en tränare som driver oss mot ruinens brant. Det är inte mycket begärt! Det är snarare jävligt oansvarigt att göra så när man inte lärt känna organisationen än.

4 gillningar

Hör inte hit, och ingen har anmärkt på det. Men jag likar ditt inlägg lika mycket som Andersson711.

Dubbelmoral! Ja, må så vara. Gillar bara hur framhäver ett bredare perspektiv. Sen är jag i linje med Andersson711 likt förbannat.

Slut på OT