Tråden om GM Björn Liljander

Kanske. Kanske inte. Vi vet för lite om hur förra kontraktet såg ut och det nya kontraktet är formulerad för att veta.

Men även OM det är ett dåligt beslut så tycker jag ilskan som riktas mot Liljander nu är alldeles för mycket i affekt. Det leder till att kraven och förväntningarna som kommer som följd av det blir helt orimliga.

Okej; han förlängde kontraktet från coachen vid fel tidpunkt. Fine. Vi kan diskutera det agerandet. Men vi kan inte börja kräva att han ska ha hunnit anställa ett halvt nytt lag inom loppet av två månader mitt under brinnande säsong. Det är inte görbart under denna period, särskilt om vi vill han ska göra ett gediget arbete med vilka som anställs.

Det hetsiga panik-inköpandet av s k “legoknektar” har ju förmodligen varit en bidragande orsak till att laget sakta men säkert blivit allt sämre genom åren. Vi kan inte behandla även denna GM/sportchef som att han är Hult eller Nubb. Vi behöver ha förtröstan i att han kan sköta sitt jobb, även om 10 % av besluten blir fel (vilket de blir i varje organisation)

1 gillning

Vem har begärt ett halvt nytt lag?

Dubbelmoral?

Hur som helst, det ska finnas något att ta in. Inte bara en Tikka 2.0. Finns det rätt spelare så kommer man hugga, det har Björn själv bekräftat.

Ja de förstår jag med. Under tiden kan man lägga fullt fokus på att avyttra spelare som inte har här att göra. Spelare som Hansson, Tedenby och Tikka borde få beskedet att de inte är önskvärda längre. Där tar vi istället in Träff, Pettersson och Davidsson i truppen och jag lovar, laget blir inte sämre. Under tiden när man gett de 3 första beskedet så plockar man dem ur den dagliga verksamheten och låter dessa träna med J20 fram tills en lösning är nådd.

3 gillningar

Ja att jag likar två olika inlägg med olika innebörd. Sända dubbla budskap hade kanske varit mer passande. Äsch skit samma. Jag gör en höna av en fjäder. Vi släpper det. :smiley:

Lätt som en plätt! Men…så kan man inte behandla sin personal. Inte ens när de är ishockeyspelare.

1 gillning

Tror Andersson711 läste det du skrev som “Andersson711:s dubbelmoral” :smiley:

1 gillning

Varför kan vi inte göra så? Varför kan vi inte ställa spelare utanför truppen? Vi betalar ju deras lön naturligtvis, sen är de fria att hitta vilka jobb de vill eller vänta ut tiden.

1 gillning

Exakt så :sweat_smile:

1 gillning

Menar du att Borgys minus är i PP-spel eller 5mot5?

Eller t o m låna spelare från andra lag. Våga vara obekväm.

Det var en överdrift.

Nä precis, @sArg-gubbe vi såg under hösten att det gick fint, tom bättre, med vissa spelare på bänken,

Det började med HH, följt av Stakke, följt av Tikka, följt av Hugo, AP och IB. AP behövs och är viktig men gäller där vara noggrann med att få de som producerade under vår streak att träda fram även under/med AP.

Tror det är här många tänkt att äntligen kommer någon in som ser det vi ser. Vi trodde det i vår enfald redan med AB och sen nu BL. Kravställan bla bla. Och med tanke på resultaten och att tiden går fort är dessa månader en lång tid. Det gör inte vänta om vi vill vara kvar i SHL.

Jag hade sett på vad som gick bra under streaken i höstas och gjort allt jag kunnat för att återskapa det, bara få in AP i det också

Alltså, vi behöver inte köpa men se på hösten och låt juniorer tävla om platserna. Låt alla tävl. Det ska spela roll hur man agerar. Hjälp AB med detta. Låna in hungriga spelare.

Gör nåt!

Jag håller helt med om att något måste göras. Kanske de förslag (kring spelare) du har är bra. Jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra det.

Jag tror dock att kicka/bänka/hämta spelare är en mer delikat process än det förefaller utifrån. Kravställan (som en del diskuterat väldigt mycket här tidigare) handlar enligt min erfarenhet inte bara om att kräva saker från spelare, utan det går även åt andra hållet – man måste få förtjäna att ställa krav. Man måste visa att man är lyhörd, ger alla rättvisa chanser etc.

Inom ramen för det kan det till exempel finnas en tanke med att hur man presterar på träningen också ska korrelera med hur man får spela på matcherna etc. Och då kanske man ser det som viktigare att Tedenby som är bra på följa övningar också får vara kvar i laget för att det skickar rätt signaler på träningarna.

Och det kan ju kortsiktigt innebära att man får en dålig match-spelare i laget eftersom man är nubben till ett kontrakt. Bunden. Bunden menade jag. Det kan vara att BL och AB är överens om sådana detaljer och är helt i synk med varandra kring hur förtroende måste förtjänas.

Det kan också vara så att jag talar helt ur ändtarmen och inte har en aning om hur man gör. :crazy_face: Skönt att man själv slipper vara GM.

5 gillningar

Kul att Abbott kämpat för att inte ge oförtjänta förlängningar och bråkat med APs agent.

In kommer Björn och ger AB en oförtjänt förlängning som är 200% Nubbilicious.
Fatta om Nubben förlängt med Montén?
Sundsvall hade varit en saltad krater.

2 gillningar

Man får inte minus i PP utan det är i 5 mot 5

Men att hylla spelare som är skit har han hunnit med!

Shorthanded räknas som plus och insläppta i pp räknas Som minus. Iaf tidigare säsong.

Edit: Hittade på Wikipedia

Gjorda mål för ett lag som spelar med fler man på banan, i power play, räknas inte in i statistiken. Motsvarande räknas gjorda mål mot ett lag som är i numerärt underläge, boxplay, inte med. Gjorda mål för ett lag som är i numerärt underläge, ett så kallat “shorthanded”-mål, räknas dock med, liksom för spelare i laget som var numerärt fler.

Trollar du?