Tråden om GM Björn Liljander

Vet man aldrig.

Sent ska syndaren vakna

H.e.r.r.e.g.u.d!!! Lugna ner er lite. 2 månader får alltså vår nya sportchef. Sen är inte han vatten värd heller.

Men Abbot… har ni glömt honom? Ham som bröt sitt kontrakt o drog till nhl. Jävla svikare…

Vänta liite med att utvärdera honom, i (liljander) allafall två veckor till. Deadline.

2 gillningar

Absolut men lite svårt att duka ett bord när man kommer lagom till efterrätten.

Sämre än Nubben?
Vad jag vet har han förlängt med två nyckelspelare.
Att ens nämna Nubben (Engsund, Tikka, Nyberg) i samma tweet är inte rättvist.

Varför ska vi lugna oss? Hv är påväg att åka ut igen. Jag kommer aldrig nöja mig med det.
Han är anställd och ska fan jobba dygnet runt för att lösa detta.
Gör han inte det så skicka han tillbaka tlll Skåneland!

Björn är hittills bara en Bagdad-Bob. Snackar om slutspel på precis samma sätt som galningarna sist vi åkte ur! Snackar om Engsund, Tedenby och Blomqvist på ett sätt som gör att jag inte ens är i närheten av att kunna ta honom på allvar. Tror denne halvfigur att vi som följt laget genom Hades flera gånger om, kommer att köpa på dessa j@vla idiotuttalanden om slutspel och att tidigare nämnda sopor ska reda ut det här?! Tror han att vi köper sånt j@vla skitsnack?! Vilka tror han att vi är?! Tror han att vi är födda igår?!

Så länge han snacka så och inte lastar upp McDavid, Wild Bill, Aho och Brind’Amour så är även han en episk felrekrytering. För det är tyvärr det som skulle krävas. Och det fattar vi ju allihop att så inte kommer ske. Han kommer inte kunna fixa det här heller.

Jag tappade allt förtroende när jag hörde honom snacka precis som Agne, Sten-Åke och alla andra stollar som bevisat sig ha noll koll.

12 gillningar

Det var bra signeringar som skulle gett liljander 10/10 i betyg , tvärr har han sedan gjort en signering som är så usel att den träder in i en annan dimension utanför 1-10 graderingen och därför är totalbetyget i dagsläget -11/10.

1 gillning

Prestera eller dra!

2 gillningar

Han har lovat slutspel, så nu börjar det bli dags att leverera. Tycker så synd om våra ungdomar i föreningen om vi åker ur. Det är redan en dyr sport och blir inte billigare om vi inte har kvar A-laget i högsta serien

1 gillning

Jag börjar bli orolig att det här är en ny snackpåse bara, liknande AB. Förlänga med Luoto och Ang var ju en självklarhet och nästan ett krav från alla. Den förlängningen hade ju alla här klarat av, även hult och nubben.

Däremot det övriga han lyckats med är ju pinsamt dåligt. Världens sämsta och mest ologiska förlängning och ett enormt svamlande i JP podden. Var ju inte bara det idiotiska om att bli farliga i ett slutspel tyvärr.

Misstänker att det kommer att läggas ytterligare miljoner på truppen och sen hoppas på att AB inte lyckas klanta till det även fortsatt. Känns väldigt skört och riskabelt, ingen taktik man känner sig trygg med precis. Trodde han var vettig när han presenterades och när han lämnade Malmö i sticket men hittills lika dålig som AB.

Fan Quila, ge oss inte hopp nu om det inte verkligen händer något. Vi kan inte hantera den här berg och dalbanan, efter de sista matcherna hade jag bestämt mig för att stanna nere i dalen tills vi påbörjar kvalet (för att då åter bygga lite hopp om att det kanske kan gå ändå…).

Deadline på värvningar, är det före uppehållet är slut?

15 februari vill jag minnas det är. Så 3 matcher spelas efter uppehållet innan deadline är.

1 gillning

Funderar på följande. Hur mycket reda/oreda kan en ny SC hinna med att skapa på en månad?

Det kan ju vara som så att Liljander tackat ja till jobbet under vissa förutsättningar - från HV:s sida.

Om jag fattat det rätt så började väl kontraktsförhandlingarna med Blomman redan i höstas? Ergo. Det här bör alltså vara ett arbete som Abbott påbörjat.

Samma lär väl gälla förlängning med Luoto och Ang, vilket känns som två rätt självklara förlängningar. Alternativet är att Abbott släppt allt från och med den 16:e december och Liljander har tagit tre snabba beslut inom loppet av en vecka.

Det senare låter inte särskilt sannolikt. Så en kvalificerad gissning bör vara att Liljander mest är den som verkställt beslut som redan varit tagna/påbörjade.

Försöker med detta inte ursäkta förlängningen av Blomman. Försöker mest förstå händelseförloppet och agerandet.

Om så är fallet som jag beskriver ovan så finns det ju fortfarande saker man kan anklaga Liljander för. Om HV och Abbott valt att gå all in på en förlängning med Blomman, varför köper Liljander det rakt av? I den bästa av världar hade jag velat ha in en ny SC som gör sin bedömning och sina egna val.

5 gillningar

Bra poänger, men som du skriver i slutet: Varför köper Liljander detta? Varför köper han något alls? Om det nu inte är det han vill göra?

Det finns så mycket obesvarade frågor. Oklara saker.

1 gillning

Tycker man man kräva från Liljander vad planen är för HV!
Det vi har kommer ju inte lösa det!

Jag tror helt enkelt att han köper det för att han verkligen tycker så. Tror inte HV hade några krav alls. Finns ingen i HV över Björn som är så insatt och kompetent att ha några krav på en ny GM, speciellt gällande huvudtränare. Nylin och Isaksson tror jag bara är glada om någon sköter sporten. Lägger sig inte i det sportsliga alls förutom budgeten till truppen. Stor skillnad mot Wilander och Lindbom.

Tror också att han tror stenhårt på “att bli farliga i slutspelet” utan press från klubben att tycka så. Det är nog bara att tugga i sig att det är den GM vi har nu.

Efter Quilas post om action soon to come - vad skulle få dig att börja tro på Björn, vad behöver hända innan fönstret stänger?

För mig en stark center, som går direkt in i 1a eller 2a och en målvakt (alt back för första backpar), utlån av Tikka. Sen tycker jag han gjort allt han kan…

7 gillningar

Just nu iallafall. Eventuellt att Luleå slår till på Engsund i sommar sen.

1 gillning

Jag tror faktiskt att Engsund kan lämna för Luleå redan denna säsongen. Sen kan Björn se till att släppa Seppälä till nått lag i Liiga samtidigt, han borde ändå vara ett namn därborta som är attraktivt. Skicka med Tikka och Hansson också så har vi frigjort pengar för andra spelare.

3 gillningar