Borgman + center och skicka Engsund till Norrbotten. Egentligen en ny ledarstab också men det kommer givetvis inte att hända.
Om jag bara skriver av mig vill jag ha följande leverans av Björn:
- säg upp 3 i ledarstaben
- säg upp 4 forwards
- säg upp 2 backar
- säg upp 2 målvakter
- anställ ny ledarstab med riktigt bra track record (i modern tid)
- värva 1 toppcenter (“håll käften-värvning”) för första kedjan
- värva 1 defensiv/tvåvägscenter för tredje kedjan av god SHL-kvalitet
- värva 1 toppforward till andra kedjan
- värva 1 defensiv/tvåvägsforward till tredje eller fjärde kedjan av god SHL-kvalitet
- värva 2 backar, en defensiv av hög SHL-kvalitet och en “tvåvägs” (kunna vara offensiv men vid behov kunna spela klokt i egen zon) av god SHL-kvalitet
- 1 toppmålvakt av minst högsta SHL-kvalitet
Men om jag sansar mig så är mitt minimun
- sparka 2 eller 3 forwards
- sparka 2 backar
- sparka 1-2 målvakter
- värva 1a center av högsta SHL-kvalitet
- värva 3e center av god SHL-kvalitet
- värva 2 stabila backar av hög samt god SHL-kvalitet
- värva målvakt av hög SHL-kvalitet
Inget från Liiga, DEL, HA, SL (schweiziska andraligan) eller Österrike.
Endast från NHL, AHL (välscoutat!), NL eller SHL.
Så 5-7 rivna spelarkontrakt och åtminstone 3 nya spelare (en center, en back, en målvakt) av riktig toppkvalitet (minst som Jonathan Ang). Och någon seriös förändring av ledarstaben dvs inga symbolhandlingar med någon rockad med någon avdankad fd HV-spelare som ska “bidra”. På något sätt måste ledarstaben uppgraderas!
Om Björn menar allvar med att HV71 ska bli “farliga i slutspel” måste spelare (med höga löner) sparkas, spelare av internationell toppkvalitet värvas och ledarstaben uppgraderas på riktigt.
Ursäkta rant och tack för terapin!
Jag kastar mig in i diskussionen här
Tycker ni inte att ni har orimliga krav på Björn som det är nu?
Ni säger värva en 1a Center och målvakt, sparka den och skicka den osv osv.
Det är nog inte riktigt så lätt, ni är inte de enda som letar spets in i truppen och det går lika trögt för alla.
Evertsson som är kanske Sveriges bästa sportchef fick krypa och be Robert Rosen börja om samt hitta spelare från annat SHL lag (Emil Larsson)
Nu har han ju lyckats övertala Sylvegård att vända hem igen men det räknas inte för han har ju redan kontrakt med Växjö.
Vad jag menar är att Björn säkerligen gör allt han kan för att hitta nått som kan förstärka laget precis som alla andra sportchefer just nu.
Brynäs sitter väll lugnt i båten men resten jobbar säkerligen för fullt.
Wallin i Färjestad skulle säkert inte tanka nej till en bra målvakt
Gissningsvis så är det mer attraktivt att signa med Färjestad i det läget med chans att vinna guld än att komma och försöka rädda upp situationen i HV71.
Och att sparka en massa spelare och riva kontrakt osv är nog inte bara göra hur som helst kontrakten är ändå där för att hedras, sen är det förmodligen inte gratis heller.
Nej jag tror inte att det finns någon messias som kommer kunna komma in och stabilisera upp prestationerna för er, det kommer behöva komma från den grupp som just nu befinner sig i Jönköping
Vi kommer nog att få in ett par spelare innan deadline, det är jag nästan säker på. Troligen dyra och kanske inte prisvärda men ändå förstärkningar. Huvudproblemet vi har är ju inte spelarna utan hur vi använder truppen. Så spelarförstärkningar är också nödvändiga givet situationen.
Är nog ingen som kräver detta med en massa stjärnförvärv då alla förstår svårigheten. Vi är ju kända för att överbetala spelare och lär göra det igen. Skeppar vi några så kanske vi sparar lite där också.
Kritiken mot Liljander har inte varit så mycket pga avsaknaden av nya spelare. Däremot kraftig kritik mot superidiotisk förlängning och svamlande om att det bara är slutspel som gäller och att bli farliga där samt överdrivet beröm över vissa spelare. Snacka om fel lägesbild och fel insikt om läget vi befinner oss i.
Ja den förlängningen av tränaren var märklig det var ju inte ens ett utgående kontrakt? men det var väll för att markera ett statement att nu är det lugn och ro här, vi tror på det vi gör och kör benhårt på det.
Gruppen ni har, har ju visat att den kan spela bra ishockey också.
Vad jag hört så hade Abbott i stort sett gjort klart med förlängningarna av Luoto och Ang och fått grönt ljus från dessa, men Abbott ville att Björn skulle slutföra. Med Blomman hade diskussionen tagits upp, men där ville inte Abbott gå särskilt långt i detta utan lade det på Liljander. Så hyllas den som hyllas bör. Chris Abbott.
Då rimmar det väl ungefär med min gissning? Saker hade satts i rullning innan Liljander kom in i bilden?
Jo bl a mina krav ovan är orimliga…men HV71 har satt sig i en orimlig situation och nu när den nye sportchefen verkar vägra göra sitt jobb samtidigt som han framföra sina högst ORIMLIGA mål att det bara är slutspel som gäller och att man ska bli “farliga” där, ja då binder Björn ris åt egen rygg.
Så jag synar HVs och sportchefens (och Anton Bs) bluff. Menar de allvar med sitt prat så måste de t ex släppa Tedenby, Tikka, Engsund och Dichow och in med nya, betydligt bättre spelare på dessa fyra positioner.
Plus uppgradera ledarstaben på riktigt (inga symbolhandlingar).
Detta måste vara på plats innan nästa match efter uppehållet.
Annars ska man säga att målsättningen är plats 12 i tabellen + åtminstone några av ovan föreslagna förändringar. Dagens trupp och ledarskap har ju lett till en sista plats efter 40 matcher. Görs inga verkliga förändringar blir det ju kval.
Så jag kräver ärlighet och sedan handlingar som går hand i hand med detta.
Jag håller med klumpigt sagt av Björn han borde inte varit så naiv
Men det kan ju vara så att han på riktigt tror att Anton tillsammans med det lag ni just nu besitter på riktigt kommer vända runt skutan och knipa en play in plats.
Att hitta 3 eller 4 nya spelare som ska ersätta en trio i nuvarande trupp kommer inte hända för någon sportchef i ligan.
Visst ni kanske hittar en back och kan på det viset komma överens med en deal över Engsund med Luleå.
Och ni kanske hittar en habil 3e center (kanske Lundin i Luleå som nu får gå som extra)
Men att det ska komma in någon superspelare som ger en sån injektion att det är pga det skutan vänder runt kommer inte hända.
Den marknaden finns inte och om den fanns hade ni inte varit ensamma om att hugga på dessa spelare.
Agenterna vet hur marknaden ser ut och skulle det komma lös något kommer agenten att lägga fram det kortet till samtliga sportchefer och höra vad det har att erbjuda.
Det du säger stämmer naturligtvis. Och vi har tyvärr inte Harry Potter som sportchef. Och om vi skulle lasta fram säckvis med pengar till spelare skulle nog även HV-relaterade spelare hellre välja ett lag med chans att bli mästare. Och det finns en gräns för hur mycket extra pengar som kan tillföras säsongens budget. Man måste ju plöja ner mycket pengar i nästa säsongs trupp, det vet man redan nu vare sig det blir HA med mindre tv-pengar eller SHL med ett skamfilat rykte. Sponsorer och styrelse är trötta på att slänga ännu mer “bra” pengar efter “dåliga” pengar för att göra en parallell med aktiehandel…
Ja men visst är det så!
Det är många i Luleå kretsar som vrålar att Fröberg måste visa handlingskraft och värva.
Men för fan både Björn i detta fallet och även Fröberg i Luleå har ärvt ett lag med massor av kontrakt
Precis som du säger så finns det en gräns och en budget att förhålla sig till och med en stendöd marknad är det inte lätt.
Låt dessa sportchefer få en ärlig chans att bygga ett lag innan sågen och hammaren kommer fram.
Om Trump kan starta globalt handelskrig på en timme kanske Björn kan hitta en hockeytränare på en vecka?
Det är nog inget problem att hitta en bättre tränare på en vecka om man vill och om man tycker att AB inte är grym.
Problemet är nog tyvärr att Liljander tycker att AB är grym och nog inte ens funderar på att sparka honom. Förlängningen bevis på det.
Går faktiskt att jämföra med situationen som var med nubben. Han fick vara kvar länge trots att alla såg vartåt det barkade ganska tidigt. Lindbom gillade nubben, Liljander gillar AB.
AB gav troligtvis sitt godkännande innan BL rekryterades. BL kanske står i tacksamhetsskuld till AB + att BL skulle framstå som väldigt knepig om han sparkar tränaren och därmed underkänner dennes spelidé om man först tackat ja till jobbet att värva spelare till just den spelidén.
Hmm, intressant.
Tror du verkligen att en anställd skall ha förmånen att godkänna sin kommande chef? Helt otrolig tanke och synpunkt.
Menar du att anställningen av Björn var en överraskning för Anton? Ingen förankring hos tränarna först?
PS! Om du är ironisk så fattade jag inte det, sorry.
Fast styrelsen hade ju en lista med egenskaper/attribut och enligt ovanstående så checkade Björn i alla boxar. Det framkom på det sända årsmötet har jag för mig.
Här har du lite humoristisk inspiration Björn:
Tikka och Engsund | Tedenby |
---|---|
![]() |
![]() |
Sen fyller vi på med alla utlånade unga spelare och bänkar resten utav de som inte kan slå passningar eller på annat sätt inte hänger med.
Så trött på detta nu.
Det stämmer, i samband med själva anställningen så stämde Björn bra in…
Jag menar att nu så är han nog helt självständig och ingen som lägger sig i.
Det är ju bra om det är en duktig GM, annars katastrof. Tror det är bra att ha en KD som är hockeykunnig om möjligt.