Tråden om GM Björn Liljander

Vad jag förstått de som så är Abbot lika mycket bakom förlängningen av AB som liljander. Något de började förhandlas om redan innan Abbot lämnade.

Vi kan OMÖJLIGT dömma ut Björn redan nu.
Som han själv säger i intervjuer så tar de tid. Inga jävla nödlösningar.
Vilket många här inne har bett om…

Kolla bara på Björns Malmö nu som han byggt upp. Liten budget , inga dunder spets spelare i år men lik förbannad krigar dom och ligger där dom ligger.

1 gillning

Beror på om man vill harva i Allsvenskan nästa säsong så ska det värvas något.
Men vill vi vara i SHL så måste gammal skit ut och nytt blod in!

Precis… Det han gjort med Malmö är imponerande med deras budget. Hanbhar verkligen byggt ett lag som krigar varje dag, ger aldrig upp. Bra lag, med en jävla karaktär, som spelar en bra ishockey.

Han borde kunna göra en liknande resa i Hv? Eller har vi “för mycket” pengar? Kanske har lättare att bygga med små medel?
Borde inte vara så. Men känns som att han fått ihop en jävla bra trupp i Malmö. Kanske inte på pappret. Men på isen.

Jag tror faktiskt att det är så. Skulle AB sagt blankt nej till BL tror jag att de hade valt bort honom. Det tror jag är kutym när man redan har en HC och ska ta in en ny GM.

Nu kände de ju varandra sedan tidigare och gillar varandra så AB hade nog inget emot att ta in BL, tvärtom. Det visade ju också den oförklarliga förlängningen strax därefter.

Om vi tar ett exempel, om HV ex 2004 skulle ta in en ny sportchef istället för Fredrik Stillman. KD presenterar ett förslag för headcoachen Pär Mårts som säger blankt nej till att få Mr X som sin chef.

Jag tror inte HV hade tagit in Mr X emot Pär Mårts vilja. Vad tror du?

Jag antar att detta är en del av det man hoppas på i Björns kompetensprofil. Och vi behöver absolut tålamod och långsiktighet för att bygga någon sorts kontinuitet.

Problemet är dock att allsvenskan flåsar oss i nacken och frågan är om/hur vi skulle reda ut en sådan resa igen?

Arvet av dyra, långa kontrakt på spelare som inte ens skulle varit här komplicerar processen ytterligare.

Mardröm.

Malmö har en bra tränare som får ut mycket av truppen :rofl:

1 gillning

Förstår det är svårt då det är en liten värld men kanske bör man försöka att inte anställa kompisar. Det kan ställa till det en hel del. Spelar ingen roll om det är gammalt HV-folk eller inte.

1 gillning

För mig är det helt absurt att en anställd, på vilken nivå det än är, skall ha någon som helst påverkan på vem som ska bli ens närmaste chef. " Thats all I have to say about that".

2 gillningar

Är väl inte en undersåte som bestämmer vem som ska bli hans chef!
Det känns ju långsökt!

Håller med om det. Gillar Kollar.

Men dom har också haft det berömda tålamodet där. Är väl först nu i hams fjärde säsong som HC som man börjar se frukten av det på riktigt.

Ingen aning var du jobbat. Men jag har aldrig varit med om att få godkänna mina kommande chefer. Varken privat eller som nu statligt. Men hade varit jäkligt nice dock.

2 gillningar

Godkänna och godkänna i formell mening har det nog inte handlat om i BLs fall men nog borde man ha stämt av med AB innan. AB är ju mer av en nyckelperson och ledare än t ex en av flera webbutvecklare i ett större it-team eller en av flera tekniker i ett arbetslag. Att överraska en huvudtränare med en ny sportchef kan man ju göra men jag tror inte det hände med BL.

Poängen med mitt ursprungliga inlägg var att Björn kanske förlängde så snabbt och något opåkallat med Anton pga att Björn ville bjuda tillbaka och stå på god fot med huvudtränaren. Inte pga av någon form av MBL på HV71.

Det ser såklart olika ut beroende på hur organisationen är upplagd, och i hockey så är ju samspelet mellan tränare och sportchef väldigt viktigt. De måste matchas ihop och ha samma grundfilosofi. Det skulle inte förvåna mig om tränaren blir tillfrågad om vad han tror om en ny sportchefsrekrytering. Sen har såklart inte tränaren beslutsrätt.

PS! Jag har faktiskt fått säga vad jag tyckte om en ev ny gruppchef innan denne blev chef formellt. Chefens chef ville inte riskera att störa ett välfungerande team. Om det är så unikt som en del menar här så kanske man borde göra en spännande film om det! :laughing:

1 gillning

Som sagt. En rätt rimlig gissning är att HV hade bestämt sig för Blomman som tränare, vilket även uppgifter här på forumet styrker. Ville Liljander till HV så var det under förutsättningarna att Blomman skulle vara kvar. Snacket om förlängning var ju alltså om jag fattar det rätt redan på tapeten innan Liljander anslöt.

Så vi kan anta att Liljander bara har fullföljt det HV önskat från början. Sen att Liljander tackar ja under de förutsättningarna. Det är svagt.

4 gillningar

Det är ganska vanligt att rekryteringsprocessen innehåller ett steg där man träffar och ”intervjuas” av representanter för gruppen man ska bli chef för. Har själv varit med om det och blev utvald som första kandidat. Sen blev det inget ändå då företaget i slutskedet erbjöd en lön som inte höll måttet för tjänsten.

1 gillning

Det blir ju en form av nepotism, det är detta som borde u svikas i allra högsta grad. Det blir oerhört svårt att ta tuffa beslut. Vi är tillbaka till samma som med Nubben och Montén. Man har inte lärt sig ett smack.

1 gillning

Är väl egentligen även som under Hult och Agne.

Man väljer bestämt en väg och tar gift på att man inte kommer vika av från den. När Abbott och Blomman anställdes så var det dem man skulle köra in i kaklet med. När Liljander kommer in så finns inte en tanke på att ompröva sina beslut. Man vill bara få det bekräftat att Liljander är av samma uppfattning. Med tanke på att man inte har något alls att gå på så är det lite skrämmande att man är så benhårda i sin åsikt. Jag tycker ju att ödmjukhet och förändringsbenägenhet är två rätt smickrande egenskaper än människa kan besitta. Verkar som att väldigt få om ens nån besitter detta i HV.

3 gillningar

Så länge pengarna rulla in så :slight_smile: Ett fyllt HG räcker.

Sorry för mitt raljerande, men är trött på dess “faktum”

1 gillning

Med en lagom dos av ödmjukhet , prestigelöshet och laget före jaget på lite olika håll behöver inte heller sparken av en HC vara enda förändringen som är tänkbar på tränarsidan. Man kan andas kontinuitet utan imbecill absolutism.