Tråden om GM Björn Liljander

Hoppas Hv sagt att du kan bryta de kontrakt du vill kostar det så kostar det. Dags få ordning på allt nu.

1 gillning

Precis som man vill ge en ny tränare eller spelare chansen att prestera så förväntar jag mig att Björn får detsamma, vilket omvandlas till att han får utrymme att göra de förändringar i truppen han anser behövs. Han får nog lite extra spelrum jämfört med vad man annars hade fått

Björn känns klockren. Otroligt kompetent. Visst kan man dra liknelser mellan han och Nubben i form av att han gjort det bra med små medel och att det inte garanterar att han kan göra detsamma med en större pengapåse men jag är inte inne på den linjen. Björn står för nytänk och är “the real deal”, vilket inte Nubben var/är. Tror även att Björn kommer lira bra tillsammans med Blomman och att förhoppningsvis nu får möjlighet att göra lite drömvärvningar han tidigare har velat men inte haft möjligheten till att utföra. När man läser hans uttalande “…HV71 har en bra plattform att stå på och nu ska vi ta nästa steg tillsammans,” så känns det lite som att han har spelare han tidigare velat, men inte kunnat värva, och att han nu äntligen får chansen att göra det.

Välkommen Björn!

4 gillningar

Vi kan väl börja med att detta känns redan från början milsväg bättre än Nubben. Men en känsla garanterar nada, men underförstått så tror jag att ni förstår.

Till sin ingång har Björn en kompetent Abbott vid sin sida. Deras föregångare hade inte vad vi förstått inte så mycket att luta sig emot. Gäller här att man hittar synergier i verksamheten. Ge varandra rätt förutsättningarna så kan det bli bra på sikt.

Det är verkligen värt att lyfta fram processen bakom detta beslut – att vi vågade “testa” kandidaterna och fatta ett kalkylerat beslut kring Björn.

Utöver det har han en examen i Sport Management från universitetet och har fått sin grundutbildning i Frölunda. Att han har erfarenhet av att arbeta med en stor budget är nog ingen nyhet för honom. Faktum är att det kan vara en av anledningarna till att han väljer HV – här finns resurser att bygga något riktigt bra, till skillnad från de mediokra Rödhökarna.

Jag tror att Björn brinner för konsten att vara sportchef och drivs av att skapa starka lag och föreningar. Nubben, å andra sidan, verkar mer ha gått på känsla och lyckas på något sätt leva vidare på sitt dåliga rykte. Att anställa honom säger mer om de som rekryterar än om Nubben själv. Medan Nubben var mer av en “go gubbe” vars fingerkänsla varit helt avdomnad från Ettan lös, framstår Björn som en individ som faktiskt är intresserad och skolad i ämnet.

Vissa har kommenterat att “nu kommer det bli mer :finland: i HV,” men jag tror helt ärligt att det snarare handlar om de resurser BL hade att tillgå i MIF. Med de begränsade medel som Rödhökarna lyckades skrapa ihop blev det naturligt mycket finskt. Skillnaden är att hans finländska spelare var betydligt billigare, men också otroligt mycket mer produktiva i SHL.

Med handen på hjärtat tror jag att det här kan bli riktigt bra. Björn verkar ha det som krävs för att bygga något långsiktigt och framgångsrikt i HV!

Välkommen in i värmen Björn! :white_heart: :yellow_heart: :blue_heart:

21 gillningar

Håller med både om hur HV har skött detta, och tron på att Björn är helt rätt val. Vill också lyfta kaxigheten och statementet i att plocka Björn. Vi står inte med mössan i hand och väljer bland det som finns ledigt - vi går in och tar det vi vill ha.

8 gillningar

Nej. Det gäller inte inom idrottsklubbar, då skulle varenda ledare ha tillsvidareanställning. Enligt kollektivavtalet för tjänstemän i idrottsklubbar (3235 Arbetsgivaralliansen Idrott) kan du vara anställd enligt “avtalad visstid” i 36 månader innan du blir “inlasad” och får en fast anställning. Men inte ens det är hugget i sten. Efter det kan klubben och ledaren skriftligen komma överens att avstå tillsvidareanställning.

Jag hoppas han fortsätter med samma tänk. Dvs att föröka få så bra effekt som möjligt för budgeten även om det finns mer pengar att röra sig med.

Det är ju där vi har fallerat tidigare. Kastat iväg pengar på mediokra spelare.

1 gillning

Intressant, tack! En intressant grej där är att det avtalet inte listas som gällande för Malmö Ishockey AB hos Unionen.

Hos övriga klubbar så listas det avtalet och spelaravtalet, för Malmö endast spelaravtalet.

2 gillningar

Ja här tycks Malmö helt missat att man är just en idrottsklubb och därmed kunde undgått automatisk tillsvidareanställning. Det är oerhört amatörmässigt gjort av Malmö samtidigt vår lycka.

Jag tillhör dom som verkligen ropar JA till denna rekrytering och alla man pratar med lovordar Björn Liljander.
Det blir däremot lite komiskt med alla hurrarop över processen då det mesta tyder på att nog alla andra hoppade av medan Björn legat på själv och verkligen velat lämna Malmö på grund av allt strul med ekonomin, ständigt lägst spelarbudget och att han blivit lovad saker som aldrig uppfyllts.

Det är oavsett ovanstående faktum glädjande att Björn hamnar i HV och han är en mycket kompetent ersättare till Abbott enligt min bedömning.
Här verkar alla stjärnor stått helt rätt på HV himmelen och det är man riktigt glad över.

2 gillningar

Spännande! Speciellt eftersom Malmö själva säger att han hade “avtalad visstidsanställning”. Men om de då inte har kollektivavtalet så borde vanliga LAS-regler gälla, dvs han var inlasad som fastanställd?

1 gillning

Menar du verkligen alla, och har belägg för det?
Eller menar du de flesta?
Jag har också läst att en del har tackat nej, eller egentligen inte varit nära fast det förekommit uppgifter i media som säger annorlunda.

Ja jag skriver nog alla, och det mesta tyder på det.
Jag har bra belägg för det.

Oavsett vad hade jag fått önska fritt hade Björn legat högt upp på listan och när han nu på ett så tydligt vis velat bort ifrån Malmö blev det en perfect match.

1 gillning

Då har vi hört olika (igen) Nopa. HV valde en väg tidigt och sållade bort några (som bla nämnts i media men även andra namn) tidigt som man ofta gör i en rekryteringsprocess. Man tyckte att Björn var en av de mest intressanta namnen och valde därför att lägga fokus mer där tillsammans med ett urval andra ”favoriter” varpå några andra själva drog sig ur processen. Det har funnits ett relativt gott urval av annonser som kommit in och även några som ploppat upp utifrån intern selektering.

7 gillningar

HV har tydligen betalat ett sexsiffrigt belopp under dagen till Malmö enligt Expressen. Björn ska ha sökt jobbet och inte tvärtom.

Nämns också att han börjar direkt hos oss

2 gillningar

Jäkla skit också.
Beloppet lär komma fram.
Hoppas inte vi snackar astronomiska summor.

1 gillning

Eftersom dom säger 6-siffrigt kan det ju som mest handla om 1 miljon (999.999kr).

2 gillningar

Angående Nopas kommentar om processen. Det andra givit tummen upp för var ju mycket det att det inte läckt ut nåt om Björn, att det var bra hanterat jämfört med öppna ställ tidigare.

Skiter i om vi får betala eller inte. Den viktigaste sportsliga positionen i hela HV71 och utan facit i hand så är nog Björn de bästa vi kunde hitta.

2 gillningar

Såklart :smile:
Tankevurpa från min sida.

Mats Larsson låter så jävla bitter :joy: han tycker det är märkligt att liljander söker ett annat jobb​:sweat_smile:

2 gillningar