Tror på Björn men resultaten hittills talar inte för honom, AP och Lallegia spelare som ändå skulle göra skillnad i dagens hv väljer man att entlediga, lite konstigt i mitt tycke.
*inte skriva nytt kontrakt med.
10 kronor på att det kommer komma en avstämning med Björn imorgon. Går att se på HV71.se och på tuben. Blir vi klokare och kommer vi få svar på alla frågor? Mest troligen inte.
Jag vet att ledare utanför Smålands gränser har och kommer att lyckats i HV, men att höra Fredrik Sjöström prata om sitt Frölunda och sin verksamhet på bred göteborgska i matchen mot Djurgården, ingav ändå en känsla av äkthet som HV just saknar.
I dagens JP-intervju med Liljander svamlar han bland annat om att han inte tror på hokus pokus och quick fix. Han gillar Anton, fullt förtroende, måste ge det tid, yadayadayada.
Om jag står och hackar lök i köket och skär mig i fingret behöver jag plåster dvs quick fix.
Om jag drar på mig en tennisarmbåge pga allt lökhackande behöver jag rehaba sex månader.
Om HV71 ligger på plats 7 men vill bli topp-6 och man har statistik för PP och BP som kan förbättras ja då måste man ha tålamod och ge det tid
Men om man om några matcher ligger 12 poäng ifrån säker mark ja då “blöder’“ man poäng och det krävs något akut. Sedan gäller det att ha kompetensen och handlingskraften att verkligen FIXA det snabbt. Att panikgöra något är det man är rädd för.
Dålig quick fix efter omgång 15 vore t ex att göra Rahm till HC och skicka ner Stillman till båset som assisterande.
En bra quick fix vore att t ex värva Filander eller Mitell som HC samt värva två toppcentrar, en sniper, en powerforward, en offensiv back och en “polis-back”. Och kanske en bättre målvakt.
Nej jag är inte bitter. Än.
Kollar man på Elite prospects så är hans födelseort Färgelanda.
Nu stämmer inte det direkt men han bodde i denna dalsländska avkrok i ett tidigt skede av hans liv.
Det enda vi kan stoltsera i hockeyvärlden
Ja Liljanders inställning till problemen HV står med är mycket bekymmersam. Om man håller på HV det vill säga. För alla andra är det som nektar för själen antagligen.
Hela intervjun peggar upp för att det inte kommer att ske några förändringar oavsett vart det här tar vägen. T o m degradering verkar inte spela någon roll. Liljander snackar om att man måste jobba länge ihop för att man ska få resultat. Men då undrar man ju vilka resultat det är han menar.
Jag tror att alla vi andra är överens om att förnyat kontrakt utan att kvala, samt återetablering som en robust SHL-förening är resultatet vi ser/såg framför oss. För liljander verkar det inte vara lika viktigt. Tålamod, kontinuitet och långvarigt samarbete verkar viktigare. Förbluffande!
Återigen verkar HV ha gått helt fel väg med helt fel personer. Men varför inte? Vad har gått enligt plan de senaste 15 åren? Finns det ens nån plan? Har det funnits nån plan alls de senaste 15 åren?
Liljander tror inte på hokus pokus och quick fixes. Och det kan jag hålla med om. Men då bygger ju det på att man från början saknat en handlingsplan för om saker och ting inte utvecklar sig som man har tänkt och vill. Men saknar man beredskap för detta så har man inte gjort sitt jobb. Har du gjort ditt jobb, Björn?
Som orientering så är att sparka och ersätta inkompetent ledarskap varken hokus pokus eller quick fix. Det är en beprövad metod för att rätta till problem och nå de uppsatta målen.
Liljander kan mycket väl vara den sista spiken i HV71s kista. Droppen som tippar allt över stupet. Grässtrået som knäcker föreningens rygg.
Jag är inte imponerad Björn. Inte imponerad alls. Vem jobbar du för egentligen?
Den här intervjun fick mig att ändra bild av Liljander. Logiken saknas, och framför allt synen på resultat.
Här ska göras grejer mest för görandets skull.
Jag är inte där än, men om Liljander fortsätter på det här spåret. Ja, då är det precis som han säger. Han är högst ansvarig, och måste därför bort.
Han är lite Antons motsats: säger inget som liknar det fansens ser. Jag hoppas att hans agerande är mer resolut och i linje med vad fansen vill se.
Aj aj, vi kommer nog få dragandes resten av säsongen! Faan..
Frågan är ju bara hur landet ligger OM vi kommer till den stunden (eller snarare när). Totalt avhängda och det går inte att stå emot det vi alla ser. Och en ny röst behövs för att väcka mod inför kvalet.
Alt att det är bortom förstånd. Det enda förstånd som råder är att AB räddade oss i kvalet senast. Kontinuitet.
Det som gör mig mest uppgiven är att Liljander är precis som sina föregångare (oavsett om det varit tränare, sportchefer, klubbdirektörer eller styrelseordföranden). De ser inte till helheten, utan tittar bara en, ett par säsonger tillbaka i tiden, och gör tvärtemot det man gjorde då.
Om Liljander hade läst på så hade han insett att HV inte bara sparkat tränare, de har också haft kontinuitet.
Mellan 2015 till 2021 och året vi åkte ur hade vi en och samma sportchef, och vi byggde engetligen vår tränarstab kring samma tränartrio (Lindbom, Lillis, Rahm). Vi testade verkligen kontinuitet. Det gick åt fanders det med.
Så hade Liljander gjort sin läxa hade han förstått att det funkar vare sig med kontinuitet eller quick fixes, så länge ledarna vi tar in inte håller måttet.
Liljanders prio borde således inte vara kontinuitet. Det borde vara att få in rätt personer under honom.
Precis. Och om han nu tycker att han redan har det, vilket han signalerat ända sedan han gjorde sitt inträde i föreningen, så är det fara på färde.
Nu är jag (och alla vi) så luttrade att jag knappt bryr mig längre. Jag har resignerat inför det faktum att HV inte längre är, utan bara var, nånting. Vi är i botten för att stanna i bästa fall. Vi åker ur och blir ett allsvenskt lag i värsta fall.
Men oavsett så är det så och det är vad det är. Föreningen är trasig. Jag trodde vi tagit steg mot läkning. Jag trodde fel. Det som händer och kommer att hända nu går inte att påverka. Och jag orkar i ärlighetens namn knappt bry mig längre. Det tar för mycket energi och det blir ju aldrig bättre, bara sämre.
Jag kommer alltid att hålla på HV. Jag kommer alltid att hoppas att det ska lösa sig. Men jag känner inte speciellt mycket längre. Varken glädje eller sorg, oavsett vad som händer i föreningen. Jag är mer eller rmindre helt likgiltig. Jag skrattar mer åt allt elände klubben sätter sig i och drar över sig som en våt filt. För varför ska jag bry mig? Ingen i HV bryr sig ju.
Mycket bra skrivet, du beskriver en verklighet som känns igen, som känns verklig på riktigt. Detta till skillnad från BL:s AB:s som många gånger känns påklistrad, ytlig och allmänt flosklig. Såg Sjöström igår i matchen mot Djurgården och insåg att jag saknar äktheten hos våra ledare.
På kort tid anser sig BL och AB veta vad HV är och vad HV står för, detta trots att många som varit med ett tag själva inte längre har en aning. Så, vi måste skapa något nytt, jag fattar det, men hur väl rimmar dessa herrars vision med sponsorers, fans och forum-medlemmars?
Jag är lite vilsen där ska jag villigt erkänna.
Med denna intervjun tappade Björn mig helt. Jag litade på honom och va beredd att luta mig emot honom men nej.
Vi har en helt inkompetent VB, en kass styrelse och en KD som aldrig borde släppts in genom dörren.
På det har vi alltså en GM med 0 förankring i verkligheten. Jag blir uppriktigt ledsen.
Så Björn är rökt eftersom han inte sparkar tränaren efter 4 raka försluter?
Jag vill fortfarande tro att Björn är diplomatisk utåt medan han frenetiskt letar ersättare. Att kasta Anton under bussen i media känns bara oseriöst. Jag kommer att klamra mig fast vid detta till lördag 4/10 ca. 21:30. Sen jävlar
Det är väl en aningens mer komplext än så, vill jag nog påstå. Men en tydlig delmängd helt klart.
Sen är det ju inte för att han inte gett AB sparken efter 4 raka förluster. Om man nu bara ska räkna den här säsongen, vilket ju har sin egen diskussion.
Det är väl snarare det att Liljander, trots ABs usla resultat förra säsongen OCH denna säsongen, så tydligt deklamerar sitt lika obrutna som övertygande förtroende för AB som är anledningen. Ergo - BL är lika verklighetsfrånvänd som sina föregångare.
Det vet du lika bra som jag att han inte kan säga något annat till media. Det betyder inte att han imorgon kan komma med beskedet att Anton får gå. Det kallas medietränad och är det minsta man kan begära av en GM i en shl klubb.