Tråden om GM Björn Liljander

Fritt fall! Sjukt att spelarna vi ändå fått valt att kliva på. Undrar hur många som tackat nej

Det jag reagerar på är snacket om kontinuitet, process och tålamod. Vikten av resultat nämner han liksom i förbifarten.

Jag får inte intryck av en SC som säger saker om tränaren bara för att han måste/inte kan säga något annat. Jag får tyvärr intrycket av en SC som verkligen TROR att lösningen på alla problem stavas TÅLAMOD – och det oavsett resultat.

Vi vet exakt var dålig kontinuitet har tagit oss. Där verkar Björn inte ha läst på sin HV-historia. Han ger intryck av att vilja göra något vi redan gjort förr – och det till varje pris.

Det är läskigt.

Här vill jag för övrigt ge en shoutout till Johan Hult. Hult var försiktig general, men när det verkligen brann var han beredd att göra det obekväma – som att sparka sin kompis Rahm. Man kan tycka och tänka mycket om Hults tid som SC, men ett som var säkert var att han alltid satte HV först – och det baserat på resultaten.

Baserat på intervjun med Liljander vet jag tusan om han gör det. HV verkar vara vilken klubb som helst, där Björns tro på ”processen” är viktigare än föreningens sportsliga framtid.

Men visst. Det kanske låter annorlunda i framtiden från Björns sida. Men det han uttalar i dagens intervju ger mig inget lugn och absolut ingen tro på det HV sysslar med, tvärtom.

5 gillningar

Jag är inte lika nedstämd som övriga kring Björn. Ja, han har inte gjort hemläxan. Han låter precis som alla före honom. Tondöv, med ett självförtroende som gör att han tror att det räcker med eftertänksamhet byggd på hans egen historik, för att rida ut denna storm. Så han faller i samma fälla som alla andra.

Men, när klubban snart går ner sig totalt, det är där och då jag kommer döma. Kommer han ha lösningar, eller inte?
Jag kommer döma honom på hur han agerar, inte hur han låter. Precis som med Anton.
Alldeles för många bryr sig om vad folk säger och jag håller med om att det är viktigt, när det handlar om klubbens anseende, men här handlar det inte om det.

11 gillningar

Sparka Björn och tillsätt Stillman. Han kan det där.

1 gillning

En annan grej som gör mig oroad.

När jag först förstod att Björn skulle ha sin bas i Halmstad var det inte direkt så jag tappade hakan. Men nu. När det går troll i allt. Då blir jag bekymrad när jag läser följande i intervjun med JP:

Klarar du av att gå på stan utan att folk börjar prata hockey med dig?
– Haha, jag är inte så mycket på stan när jag är i Jönköping utan det blir mest jobb i kontoret. Annars är jag ofta på resande fot i bilen där jag scoutar spelare eller motståndare under säsongen.

Om man är bekymrad för att Björn inte är grundad i verkligheten – ja, detta spär ju på det man i sådana fall befarar.

Hur ska Björn lära sig vad HV är och hur mycket det betyder för folk om han knappt har tid att hänga på stan? Kanske Björn hade mått bra av att höra snacket på stan? Oron? Kritiken? Kanske han hade förstått när han blir stannad i matkön av en äldre herre som vill berätta hur dåligt han mår på grund av HV:s usla resultat?

Bilden av att Björn lajvar manager spel från Halmstad växer sig starkare. Bilden av HV som ett slutet sällskap utan verklighetsuppfattning förstärks.

9 gillningar

Vi är inte vana vid ett sånt beteende från HVs sportchef…

2 gillningar

Fast vill vi ha en Jakobsson som får panik och springer ned i omklädningsrummet efter 4-0 hemma mot Skellefteå? Jag tror att det finns en gräns i hur mycket en GM ska vara involverad i herrlaget rent generellt. Låt kanske Stille tillsammans med Anton och övriga tränarstaben sköta den biten som de blivit anställda för.

Jag tycker Björn har gjort allt rätt än så länge och han har förberett HV så att de har materialet för att vinna vilket de har kunnat göra men inte tagit den chansen när matchen vägt eller till och med lett matchen. Björn har givit de kicken som ska ha kicken och behåll de som förtjänar att stanna samt byggt på de som gör en hokceyklubb till framgångsrik i form av scout, analytiker osv. Bara för att HV har förlorat de 4 inledande matcherna kan man inte börja hitta syndabockar hela tiden förutom spelarna, det är de som underpresterar.

Så länge Björn håller sig så långt ifrån omklädningsrummet så är jag nöjd.

Det blir inte mindre plastigt av att veta hur han prioriterar närvaron i byggden. Hur fan ska man veta vad HV är om man inte andas in kulturen?

2 gillningar

Men det är ju inte närvaron i omklädningsrummet som hans bas i Halmstad handlar om, utan hans närvaro i den kultur HV verkar i, nämligen Husqvarna, Jönköping och Småland. Hur ska man få grepp om vad HV är om man inte är där och andas?

5 gillningar

Är klubbarna framgångsrika för att de har kontinuitet eller har de kontinuitet för att de är framgångsrika? För mig är det det sistnämnda.

När allt går bra kan man gärna ha en Rönnberg eller en Bulan som är kvar i hundra år men hur länge tror ni de hade varit kvar om deras lag legat sist mer än en säsong i rad?

Så ja som sagt, Björn verkar gå i fällan.

10 gillningar

Som jag sagt tidigare är jag rädd för att liljander har påverkats för mycket av Malmös 22/23 säsong då de vägrade sparka kollar trots att det gick tokuselt men ändå höll sig kvar genom att slå ett kollapsande brynäs i playouten.

Jag är dock av åsikten att dom hade flera ton tur där och faktiskt räddades av vår sanslösa säsongsavslutning som petade ner just brynäs under strecket, hade vi bara tappat några pinnar mer hade de fått möta oss i superform och då hade vi med stor sannolikhet spelat ned malmö och då hade liljander stått där med dumstruten och en degradering på meritlistan.

Många antaganden, jag vet.

4 gillningar

Om vi nu bortser från det BL sa i JP och tittar på vad han har runt omkring i sin vardag. Vad tänker jag då, jo han har en ledning ovanför sig. Hur stark inverkan har dem? Är dem fast beslutna om att löpa linan ut med AB vad ska då BL göra? Jag försöker inte försvara honom eller någon annan utan vill vara lite mer nyanserad i läget här och nu.

Jag hoppas ju inte att det är sähår. Utan att BL har mandat att förändra när det måste.

Samtidigt som jag är ytterst tveksam till att fortsätta med Anton så kan jag nånstans ändå förstå att man inte tycker det är ett bra läge att göra förändringar nu. Och det kanske det inte är heller.

Finns en risk att det blir ett slag i solar plexus på spelartruppen att de fick tränare, som av allt att döma de verkar gilla, att bli sparkad efter 4 matcher. Kanske inte är vad spelarna behöver för att vinna nästa match.

Så jag hoppas också att Björn gör som krävs när tajmingen är rätt.

Björn har ju förändrat extremt mkt sen han kom in och har också varit öppen med att inget är stängt. Att ge ledning och lag trygghet utåt just nu är väl det enda rätta, sen finns det säkerligen en gräns även där. En panik på stan är nog i sig knappast rätt navigatör även om det såklart ger en förståelse för känslorna i situationen.

2 gillningar

Han kanske läser foorumet?

Det är absolut en källa av många, men att inte vara på plats i den staden man verkar som sportchef tycker jag säger en hel del.

1 gillning

Poängen är att han inte behöver ta i så han spricker avseende förtroendet för AB. Det blir ju bara pinsamt om han ”tvingas” sparka honom om 6 matcher, då vi står på 0p efter 10 omgångar. Man kan uttrycka sig lite luftigare och rundare i syfte att skapa större handlingsfrihet.

Men det verkar inte vara Björns melodi. Han verkar köra på att måla in sig ordentligt i hörnet istället.

2 gillningar

Varje dag med den här mannen vid rodret är en förlorad dag där våra konkurrenter ökar avståndet till oss. Undrar i vilket skick HV kommer vara i när nästa sportchef kommer in.

2 gillningar

Precis så. Och på så sätt skulle jag säga att det är en fullkomligt usel mediestrategi från Liljanders sida. Så snackar man om man vill måla in sig i ett hörn.

2 gillningar

Det finns ju som vanligt, men uppenbarligen inte i vissa HV-supportrars värld, nånting mitt emellan.

Det kan ju finnas nånting mitt emellan att springa ner till omklädningsrummet för att skälla i affekt och att måla in sig i hörn genom att proklamera sitt odelade och ohotade förtroende för en lagledning som inte kan vinna matcher.

Balans, fingertoppskänsla, lyhördhet i syfte att skapa handlingsfrihet. Kan jag tycka iaf. Man behöver inte hålla med.

3 gillningar